XX Magazine 2/2014

Page 1

TimberMaxx

XXBoxx

Terminator XXL 2/2014

NYT ON

“Terminoinnin” AIKA!

Terminator XXL 04 Terminator XXL 07 Terminator XXL 8.8 Terminator XXL 11 Terminator XXL 12.5

Weight 82-88 kg Weight 106-124 kg Weight 129-139 kg Weight 142-154 kg Weight 168-184 kg

Max. load 4.0 ton Max. load 7.0 ton Max. load 8.8 ton Max. load 11.0 ton Max. load 12.5 ton


2

TRAILERIKESKUS PERÄVAUNUT: Lavapituudet 250, 300, 330, 380, 414, 502, 515, 610, 660, 740, 860, 980 cm. Leveydet mm. 150 160 - 170 - 180 - 200 - 210 - 220 - 247 cm sisämittoina. Akseleita1 , 2, 3 tai 4. Suunniteltu vaativaan ammattikäyttöön. Agadoksilla Suomessa ylitetty jopa miljoonan kilometrin raja rahtikäytössä ilman ongelmia. Mallistossa jäykät vaunut, perän maahan kippaavat vaunut, 3-kaatokipit, lavan maahan laskevat vaunut, koneenkuljetusvaunut, generaattorialustat, kapellivarustukset.

ALUMIINIRAMPIT: Laadukkaat CLM-alumiinirampit ja lastaussillat. Kantavuudet 300 kg - 50 000 kg. Pituudet 200, 250, 300, 350, 400, 450 ja 500 cm. Nokkakärryille, kumiteloille, pyöräkoneille ja raskaille rautatelakoneille. Pakettiautoihin, perävaunuihin, kuorma-autoihin, raskaisiin lavetteihin.

Orimattila, Trailerikeskus, 0400 972 413, Kotka, Neste Huttunen, 0400 552 416, Turku, Mantools 0400 875526, Jyväskylä, Mantools, 0400 875 526, Pieksämäki, Metsä-Säämänen 0500 373 420, Mikkeli, Kärkimerkit Oy 0400 826 957, Kuopio, Agrok Center 0400 792268, Kauhajoki, Botnia Caravan, 050 431 1100, Isojoki, Rautakortes, 0400 721 527 Joensuu, Maxlift Oy, 050 305 4143, Pietarsaari, Bröderna Granqvists Bilservice, 0500 366 849, 0500 366 848, Kaavi, Rautia 0400 792 268

MAJAVA GROUP OY 0400 598 150, 040 1893077

TRAILERIKESKUS.FI e-mail: info@trailerikeskus.fi

0400 972 413 LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi


Nyt on ”Terminoinnin” aika:

VAJAAKUORMILLA AJO ON TÄYSIN OMAEHTOINEN VALINTA Vajaakuormilla ajo ei ole pakollista kokonaispainoluokissa 64 tonnia ja 68 tonnia, ja 76 tonnisissakin kantavuuden hyödyntäminen täysipainoisesti on erikoisjärjestelyillä täysin mahdollista. OMAEHTOINEN VARUSTEPAKETTI USEIN ALLE 100 M3 Vajaakuormilla-ajo on 64 tonnisten ja 68 tonnisten kokonaispainoluokissa lähes yksinomainen seuraus omavalintaisista varustevalinnoista. Yleisin yhdistelmän kuormakoko on vieläkin kokoluokassa 100 kehyskuutiota ajettaessa kolmella 5.5 metrisellä ja viidellä kolmosella se on vastaavasti vastaavasti 90 m3. - Tämä kaikissa kolmessa nykyisissä kokonaispainoluokissamme (64tn,68tn ja 76 tn). VAPAAEHTOISELLA VALINNALLA 10 - 30 M3 , JOPA 45 M3 LISÄTILAT Oikein harkituilla varustevalinnoilla on helppo kasvattaa kuormatilaa kymmenellä kuutiolla ja auton ja perävaunun uushankinnan yhteydessä on mahdollisuus kasvattaa kuormatila nykyisiä valintoja kolmekymmentäkin kehyskuutiota suuremmaksi. Nelinippuisen ”pitkäviitosvaunun” käyttöönotolla kasvumahdollisuus on jo 45 m3.

tolppamittapäivityksellä, ja lähes täysin kuormatilaongelmat häviävät myös 68 tonnisista. ERIKOISJÄRJESTELY AUTTAA 76 TONNISISIA Suurimmassa vakiokokoluokassa, 76 tonnisissa, on kuormatilatarve tietenkin suurin. Toivottavaa on monesti saada kuormatila maksimoitua 135 kehyskuution luokkaan, jopa suuremmaksi. Kuormatilan kasvattamista rajoittaa puutavaran katkontamitat sekä asetuksen määrittelemä kuormatilojen maksimi yhteenlaskettu 21.42 m pituusmitta. Suurin nykyvarusteista rakennettavissa oleva puutavarayhdistelmän kuormatilakoko on niinkin suuri, kuin 171 kehyskuutiota, joka on lähes tuplat perinteisten nykyyhdistelmien kuormakokoluokista. Heikki Jokela heikki.jokela@ammattilehti.fi 050 4129 024

PANKKOPINTA-ALAN MAKSIMOINNILLA EDULLISIN TILAKOON KASVATUS Vajaakuormaongelmat poistuvat täysin 64 tonnisten luokasta pelkällä pankkovaihdolla XXL kokoluokkaan ja samanaikaisella LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi


4

Juice syöttää ”Hevostaan”.

Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy:n Janne Oldenburg:

”SITÄ IHMETTELEN, ETTEI VÄKI OLE VIELÄ LAAJEMMIN VAIHTANUT PANKKOJAAN TERMINATOREIHIN” Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy:n Sisuun asennettiin pari vuotta sitten 7-tonniset Terminatorit. Tämän vuoden elokuun alussa myös uusi kärry sai uudet Terminator XXL 8.8 -pankot päälleen.

Autossa Terminator XXL 07 ja perävaunussa vuoden 2014 uutuuspankko Terminator XXL 8.8.

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi

- Varsinkin peräkärryssä Terminatoreiden iso kuormatila korostuu. Näkeehän sen ihan omin silmin tuolla huoltoaseman pihalla, että kuormatila on huomattavasti suurempi Terminatoreissa verrattuna muihin pankkoihin. Sitä ihmettelen, ettei väki ole vielä laajemmin vaihtanut pankkojaan Terminatoreihin, sanoo Janne Oldenburg. Oldenburgin kuski Jukka ”Juice” Perämäki on ajanut 20 vuotta puutavara-autoja ja on erittäin tyytyväinen Terminatoreihin. - Kyllä ne hyvät tolpat on ja hurjasti niihin mahtuu tavaraa. Nämä 8.8 pysyvät kyllä tosi hyvin ryhdissä, kehuu Perämäki ja viittaa elokuussa Power Truck Showssa ensiesittelyssä olleisiin Terminator XXL 8.8 –pankkoihin. 8.8 mallin lujuutta on lisätty 7 tonnista 8.8 tonniin ja kuormatilaa on maksimoitu uudella tolppamuotoilulla. Perämäki on pitkällä urallaan ajanut kuormaa monenlaisilla pankoilla.

- On ollut Alucaria, Forest Kingiä ja suurin osa urasta Exteä. En voi kyllä sanoa, että Terminator olisi huonompi pankko, kyllä se ennemmin parempi on, sanoo Perämäki.

TERMINATORIA EIVÄT OKSAT VÄÄNTELE Tärkein syy Terminatoreiden valintaan Oldenburgilla oli pankkojen iso kuormatila. - Toiseksi tärkein syy valintaan oli Terminatoreiden halvempi hinta verrattuna muihin pankkoihin, toteaa Oldenburg. Kuski on tyytyväinen kuormatilan lisäksi Terminatorien liukuesteisiin ja hammastuksiin. - Nyt kun on märkiä puita, niin ei se tuolta reunasta lähde minnekään, se puree kyllä tosi hyvin sinne. Nippu ei myöskään lähde liikkeelle, mitä on joskus tapahtunut alumiinipankkojen kanssa, kertoo Perämäki. Terminator-pankko ei ole vääntynyt, vaikka pankko on jäänyt oksiin


kiinni. - Muutaman kerran Terminator on ottanut oksaan kiinni, mutta palannut takaisin siihen alkuperäiseen muotoon. Alumiinipankko vääntyy aika herkästi eteen-taakse suunnassa, mutta Terminatoreissa ei tätä ongelmaa ole, sanoo Perämäki.

VÄRIVALIKOIMASTA KIITOSTA Edullisen hinnan ja ison kuormatilan lisäksi Oldenburg uskoo säästöä kertyvän myös tyhjällä kuormalla ajettaessa, sillä Terminatoreiden ilmanvastus on pieni. Oldenburg haluaa panostaa myös autonsa esteettisyyteen ja Terminatoreiden laajan värivalikoiman ansiosta se on mahdollista. Oldenburg on valinnut mintunvihreät Terminatorit, jotka ovat samaa väriä kuin Sisun nuppi. - Onhan se kiva, että voi rakentaa autonsa haluamillaan väreillä, kun myös pankkojen värin voi valita. Pankot sopivat nupin väreihin ja nupin runko sekä peräkärryn runko ovat samanväriset Logliftin nosturin kanssa. Autossa ei sen ansiosta ole hirveästi värien sekamelskaa, kertoo Oldenburg. Parin vuoden kokemuksella Oldenburg osaa arvioida myös Terminatorien kestävyyttä ja maalipinnan kulumista. - Pankot ovat pysyneet kuosissa ja maalit ovat pysyneet tosi hyvin, alleviivaa Oldenburg.

TERMINATORIT SÄÄSTÄVÄT AIKAA, RAHAA JA LUONTOA Oldenburg näkee, että Terminatoreiden käyttö säästää kuljetusyrittäjän kustannuksia pitkässä juoksussa huomattavasti. Säästön lisäksi Terminatoreilla ajettavat isommat kuormat voivat vähentää myös kuskien kiirettä ja keikkojen määrää. - Terminatorien käyttö vähentää puukuormien määrää ja siinä säästyy aikaa, kun saa vietyä isompia kuormia kerrallaan, perustelee Oldenburg. Vähenevät liikennemäärät vaikuttavat säästävät kuljetusyrittäjien kukkaron lisäksi myös luontoa. - Jos kaikki kuljettaisivat noin isoja kuormia Terminatoreilla, niin kyllä kuormien määrä olisi selvästi vähäisempi vuodessa. Liikennemäärät olisivat pienempiä ja siinä tulee taas säästöä yrittäjälle ja samalla

MST siirtotelivaunu on kova haastaja jatkoperävaunuille.

myös luonto kuormittuu vähemmän, huomauttaa Oldenburg.

PÄÄKAUPUNKISEUDUN MONIOSAAJA Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy on perustettu vuonna 1994 ja yritys tekee muun muassa tonttihakkuita, pihapuiden kaatoja, puistometsien hoitoa ja erilaisia metsänhoitotöitä. Yrityksellä on yhteensä 15 työntekijää. - Meillä on omat metsurit, metsäkoneet ja tukkirekka, niin voimme hoitaa koko ketjun. Suurin osa Puistometsäpalvelu Oldenburg Oy:n projekteista on pääkaupunkiseudulla. - Tällä hetkellä teemme Destialle Länsiväylällä Kehä 2:sen Kivenlahden liittymään kolmatta kaistaa, tonttihakkuita on nyt useampi käynnissä ja seuraavaksi menemme Kivistöön tekemään seitsemän hehtaarin tonttia Vantaan kaupungille, kertoo Oldenburg.

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi


6

TERMINATOREISSA ON PYSYVÄT LUJUUSMERKINNÄT

Tolppamerkinnässä on pankon tyyppi (XXL) , pankolle sallittu maksimikuormitus (7 tonnia) ja tolpan korkeusmitta ajoneuvon rungolta ylöspäin (260 cm).

Puutavarapankkoasetus määrittää puutavarapankoille niille sallitun maksimikuorman. Pankolle sallitun maksimikuorman koko on pystyttävä toteamaan aina yhdistelmää ensikatsastettaessa, vuosikatsastuksissa , liikennevalvonnassa ja rajanylityspaikkojen kalustotarkastuksien yhteydessä. Kaikissa Terminator pankkomalleissa on pysyvällä ja selvästi näkyvällä lasermerkinnällä osoitettu yksittäiselle pankolle sallitun maksimikuormituksen suuruusluokka. Lujuusluokkamerkintä on kaikkien tolppien yläpäissä . Lisäksi tolpissa ja pankkorungoissa on pankkojen mittamerkinnät ,- tolpan korkeus ja rungon leveys.

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi


TERMINATOREISSA ON MUOTOJA

TERMINATORIT KASVAA JA LUJITTUU

Terminatoreilla on vieläkin kasvukipuja. Kuormatilatarve on kova ja Terminatorit vastaavat siihen. Samanaikaisesti päivitetään nykyiset lujuusluokat vastaamaan kasvaneitten kuormakorkeuksien asettamia lisävaatimuksia.

Terminator pankkomalliston muotoilu on viety huippuunsa sekä pankkolujuuden, kuormatilan että ilmanvastusvoimien kannalta. Lisäksi muodot ohjaavat ilmavirtauksia oikeaoppisesti pienentäen polttoainekulutuksen lisäksi yhdistelmän ”likakuormaa”.

Kiinnikejärjestelmät lujittuvat kasvun myötä Terminator kiinnikejärjestelmien lujuusrakenteissa on huomioitu pankkolujuuusluokkien kasvun mukanaantuomat lisäluusvaatimukset ja joustavuuden kasvattaminen. Kiinnikkeitten lujittaminen vaatii lisälujuutta ja mittamuutoksia myös pulttiliitosten pulteille.

Muotoilun on mahdollistanut nykytekniikka ja Ruukkin uudet ultralujat ajoneuvoteräkset.

Lujuuden kasvattaminen välttämätöntä Pinotavarapankkomalliston on vahvistuttava ja 5 tn , 6 tn ja jopa 7 tn mallien on väistyttävä ja ne on korvattava vahvemmilla pankkolujuuksilla ensisiaisesti yhdistelmäpainoluokissa 68 tn ja 76 tn - samaten myös 64 tonnisten nippukoot ovat kasvaneet 4 tonnin lisäbonuksen ja tolppamittojen maksimoinnin myötä.

Kimmo Villman 040 567 1641

WILMA PERÄVAUNUT VIITASAARELTA! LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi


8

Kulmalan uusin auto, 650 hevosvoimainen Volvo FH16.

50 Terminatorin mies Teemu Kulmala -

JOKAISESSA VIIDESSÄ AUTOSSA NYT TERMINATORIT Teemu Kulmalalla on jo viiden vuoden kokemus Terminator-pankoista. Mies on tyytyväinen Terminatoreihin ja sitä vahvistaa myös se, että pian jokaisessa viidessä Kulmalan Kuljetus Ky:n autossa on pankkoina Terminatorit.

Weckman kiinteä, pikairroitteinen nosturiteline.

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi

Kulmalan Kuljetus Ky:llä on ajossa yhteensä viisi autoa, kolme Volvoa ja kaksi Scaniaa. Terminator-pankkoja kuljetusyritykseltä löytyy yhteensä yli 50 ja 12 pankkoa vielä odottaa pihamaalla asentamista. - Nyt kun viimeiseen autoon vaihdetaan pihamaalta Terminatorit kiinni, niin sitten on kaikissa viidessä autossa Terminatorit, kertoo Kulmala. Tyytyväinen Terminator-mies arvostaa pankoissa erityisesti isoa kuormatilaa, mutta myös Terminatorien kiinnikkeet, liukuesteet ja maalipinta saavat multialaiselta kiitosta. - Kyllähän sitä köykäistä puuta saa selvästi enemmän kyytiin, kun on Terminatorit päällä. Kiinnikesystee-

mi on myös hyvä, eikä kuorma heilu tai kolise yhtään. Kun auto tulee kotiin tai lähtee kotoa, niin sitä ei enää kuule viiden kilometrin päähän, että missä se menee. Pankot eivät tömise yhtään, kehuu Kulmala. Likuesteet ja pankkojen hammastukset tekevät tehtävänsä niin kesällä kuin talvella. - Jos olet esimerkiksi jossain rinteessä, niin tuohon puut tarttuvat kiinni, vaikka olisi kuorma noussut vähän ylemmäksikin. Lisäksi kumit pitävät kuorman paikallaan myös talvella, jolloin runko on liukas, kertoo Kulmala.

TOIMITUKSET PELAAVAT Viiden vuoden kokemus antaa uskottavuutta pankkojen arviointiin.


SOITA JA TILAA

KUORMATILAA!

Teemu kulmala on tottunut purkamaan ja asentamaan Terminatoreita. Asennusaika-arvio 2 tuntia + hydraulisten siirtolaitteitten asennus.

Terminatoreiden maalipintaan Kulmala on myös ollut tyytyväinen. - Kyllä tuo maalaus on hyvä, ensimmäiset hankkimani Terminatorit ovat yhä hyvässä kunnossa. Ei Terminatoreista maalit kulu, kuten joistakin muista pankoista. Toimitukset ovat myös pelanneet. - Kyllähän se niin on, että vaikka keskellä yötä tuodaan Terminatorit pihaan, jos tarve vaatii, naurahtaa Kulmala.

APURUNKOPAKETIN ASENNUS SUJUI NÄPPÄRÄSTI Kesällä Kulmala asensi Volvoonsa Weckmanin apurunkopaketin omassa hallissaan. - Weckmanilla tekivät siihen sen perän, etten sitä ihan täysin yksin asentanut. Helppohan se oli asentaa, kun oli valmiit kamppeet, vähättelee Kulmala. Asennusprojektissa kului aikaa viitisen päivää. - Oppihan siinä kyllä, kun oli ensimmäinen, jonka tein. Onhan noita nähnyt ja ajanut, muttei ole kaikkea tullut noin yksityiskohtaisesti mitattua. Asennus sujui ongelmitta, mutta seuraavalla kerralla Kulmala uskoo osaavan homman vielä ensimmäistä kertaa paremmin. - Siinä on erilaisia pieniä seikkoja, jotka seuraavalla kerralla osaa tehdä vielä järkevämmin. Opin lisäksi itseasennuksesta on muutakin hyötyä. - Voi siinä vähän rahallisestikin säästää, uskoo Kulmala. Multialainen Kulmalan Kuljetus Ky on perustettu vuonna 2007. Kuljetuksenyrityksen palveluksessa työskentelee yhdeksän kuskia ja puuta ajetaan viiden auton voimin UPM:lle. Viimeaikaiset talouden heilahtelut eivät ole merkittävästi vaikuttaneet yrityksen toimintaan. - Kyllä töitä on riittänyt, iloitsee Kulmala.

TERMINATOR XXL:n SAAT NYT HALUAMALLASI VÄRILLÄ! MYÖS METALLIHOHTOVÄRIT JA LAKKAUS.

Teemu asensi korjaamollaan weckmanin apurunkopaketin ja terminatorit sekä nosturivarusteet.

Heikki Jokela 050 4129 024 tai 040 123 9991 Markku Hirvi 040 123 9973 tai 044 9490 932 Jarmo Toivonen 050 462 4134

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi


10

TERMINATOR PERÄVAUNUJEN RUNKOKORKEUSEROT ON PALVELUA KYMMENIÄ SENTTEJÄ Terminatormiehet palvelevat kuormatila-asioissa 24 h / 7 vrk ja kaikkialla Suomessa.

Terminator XXL -pankot toimitetaan perille XX Express kalustolla tai XX BusinesService ”kauppahuoneella” nopeasti ja täsmällisesti.

Palveluun kuuluu asennusapu ja vaihtopapankkojen edelleenkuljetukset - ja kaikki rahtivapaasti, ilman euronkaan lisämaksua.

Puutavaraperävaunun runkokorkeus vaikuttaa suoraan perävaunulle saatavan kuormatilan kokoon. Korkeusmittaan vaikuttaa itse rungpn korkeusmitta, jousitustyyppi ja rengas sekä vannekoot. Korkeuserot suurimmillaan yli 20 senttiä Puutavaraperävaunujen runkokorkeuksissa on yllättävän suuria eroja . Matalimmat neli- ja viisiakseliset katsastetut suorarunkovaunut ovat olleet 1.10 cm korkuisia ja korkeimmat puolestaan 130 cm , korkeuseroa 20 cm. 10 senttiä tilavuutena 2.5m3 ja 20 senttiä 5 m3 Kymmenen sentin runkokorkeusero antaa kahdella 5.5 metrisellä rangalla 2.5 kehyskuution verran lisäkuormaa ja 20 senttiä täydet 5 m3. Tämä lisä siis yksin runko-

korkeuden osalta. Toiset 5 m3 on saatavissa ottamalla käyttöön sallittu 4.4 m yhdistelmäkorkeus 4,2 metrin tilalle. - Kolmannet lisäkuutiot löytyy nykytekniikan pankkora-

kenteista. Kuormatilaa on joissakin tapauksissa kannattavaa kasvattaa yhdellä kolmosnipulla ja pokatuilla perövaunun runkorakenteilla.

TERMINATOR XXL 8.8 LISÄHYÖDYT

Terminatorkalusto ja -miehet palvelevat 24 h ja 7 vrk kaikkialla Suomessa. Kun näet XX-kalustoa maanteilla, tankkauspisteissä, taukopaikoilla, huoltoasemilla tai missä vain- soita meille, tai poikkea muuten vain juttusillemme. Kerromme mielellämme kuormatiloista ja kaikista kalustomuutoksiin liittyvistä asioista.

Terminator XXL 8.8 on pankkona Terminator XXL 07 muutettuna nykypäivän ja tulevien vuosien kuormatilavaatimuksia vastaavaksi. Erityispiirteinä XXL 8.8:ssa on huomioitu tolpan jäykistäminen ja sisäennakon kaarevuuden muutos.

Heikki Jokela 050 4129 024 Markku Hirvi 040 123 99 73

Jäykistäminen tehtiin ainevahvuutta kasvattamalla Terminator XXL 8.8 pinotavarapankon tolpan jäykistäminen tehtiin sen ainevahvuutta kasvattamalla ja pankkorungon ainevahvuuksia

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi

optimoimalla. Lopputuloksena on pinotavarapankkomalli, joka on käytettävissä kaikissa kolmessa kokonaispainoluokassa ja jopa 3.25 m tolppakorkeuksilla - 4 kpl autossa ja 8 kpl perävaunussa - asetuksin. Kuormatilaa ei menetetty, vaan se kasvoi entisestäänkin Tämäntyyppinen pankon vahvistaminen yleensä yksinkertaisesti vahvistamalla. Me teimme muutakin. Vahvistimme toki rakenteita, mutta pääpaino asetettiin samalla muotoilulle, jolla ennakoimme korkeitten entistä painavampien nippujen lisätasitulsia lisäämällä tolppien käytyyttä ja siten taipuma-

ennakkoa. Taipumalisä toteutettiin miin, että sisämitta pankossa kasvoi 240 senttiin 2.55 levyisenä ja 245 senttiin 2.60 runkoleveydellä. Kiloja menetettiin yhdistelmässä 100, mutta saatiin 500 Jäykkyyden lisäys vei yhdistelmän kantavuudesta 100 kiloa, mutta toi 1.1m3 kuormakokolisästä 500 kg . Tämä tolppien välttmättömän jäykistämisen syömä kantavuusen menetys toikin viisinkertaisesti lisäkuormaa kuormatilan kasvun myötä.


Perävaunu sai tilavan kuormatilan ja kaivattuja lisätonneja.

Puunkuljetus Asikainen Oy:n Jari Asikainen -

PANKOT VAIHTUVAT TIUHAAN TERMINATOREIHIN Viime vuoden marraskuussa Jari Asikainen päätti hankkia ensimmäiset Terminator-pankot. Sen jälkeen Puunkuljetus Asikainen Oy:n pankkokanta on tiuhaan vaihtunut Terminatoreihin. - Olemme siirtyneet sitä mukaa Terminatoreihin, kun kärryjä on telitetty. Tällä hetkellä neljässä kärryssä ja yhdessä nupissa on Terminatorit, kertoo Asikainen. Kaikki Asikaisen Terminatorit ovat 11-tonnisia. - Terminatorit ovat helpompihoitoisia kuin muut pankot, eikä tolppia tarvitse jälkikiristellä. Muiden pankkojen kanssa huoltotöitä joutuu tekemään enemmän ja tolppia kiristellä, huomauttaa Asikainen.

LEVEÄ RUNKO HELPOTTAA KUORMAN TEKOA Merkittävin tekijä, joka johti Terminatorien hankintaan, oli muita pankkoja suurempi kuormatila. - Kyllä se kuormatila on se suurin tekijä. Terminator-pankko on suhteellisen kevyt ja kuormatila on iso. Sen on myös käytännössä huomannut, että kuormatila on isompi kuin muissa vastaavissa pankoissa. Kun kuormatila on iso, niin kevyttä puuta saadaan enemmän kyytiin, sanoo

Asikainen. - Se on myös hyvä, että pankon runko on leveä, niin siihen on helppo tehdä kuorma. Myös liukkaat puut pysyvät paremmin paikallaan leveän rungon ja hammastuksen ansiosta, jatkaa Asikainen. Terminatorien asennukset ovat sujuneet ongelmitta. - Helpot nuo on kasatakin, kun ovat kokonaisina. Ei tarvitse pistellä kuin palikat paikoilleen, kertoo Asikainen.

PUUNKULJETUSTA 11 SCANIALLA Pohjois-Savossa Kaavissa toimintaansa pyörittävä Puunkuljetus Asikainen Oy on perustettu vuonna 2008. Kuljetusyrityksellä on 11

Jari Asikainen.

Scanian puuautoa, joissa on Keslan nosturit. Yritys ajaa puuta pääosin Stora Ensolle, Metsähallitukselle, Koskitukille, Harvestialle ja Ipowoodille. Kuskeja on yhteensä 25. - Muutkin kuskit ovat olleet tyytyväisiä Terminatoreihin. Kyllä ne asialliset pankot ovat, päättää Asikainen.

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi


12

TERMINATORIT VALMISTETAAN RUUKIN PARHAISTA AJONEUVOTERÄKSISTÄ Puutavarapankkojen valmistajia ja maahantuojia on Suomen pankkomarkkinoita jakamassa puolisen tusinaa ja lisäksi on vielä muutama alumiinipankkomerkkikin. Pankkojen painoissa ei ole merkittäviä tuottavuuteen vaikuttavia eroja, mutta markkinahinnoissa on jopa kolminkertaisia eroja - halvimmat teräspankot ovat hintaluokaltaan selvästi alle 1000 euron, kun kalleimmat pankkomallit ylittävät reippaasti kahdentuhannen euron rajapyykin.

Terminatorit valmistetaan maailman parhaista ajoneuvoteräksistä - Ruukin Optim 960 W ”ultralujista”.

sittelyn laadussa ja kestävyydessä. Valmistusmateriaalien kilohintaerot ovat halpapankkojen teräsmateriaalien 0.5 eurosta Terminatorluokan 1.6 euroon ja pintakäsittelyn hintaerot ovat halvimmasta parhaimpaan noin kolminkertaiset ( 40 € -120€ / pankko).

Terminatoreitten materiaalit ja pintakäsittely ovat parasta ykkösluokkaa. Sukupolvet vaihtuu - pankkojen muotoilu kehittyy. Alukarikat traktoripankoiksi ja Terminatorit Scaniaan.

Alumiini- ja teräspankkojen hintahaitari on laaja Alumiinipankkojen hintaluokaksi hyväksytään jopa tuplahinta, - jolle ei ole helppo löytää mitään kuljetustaloudellista järkevää selitystä kun painoetuakaan nykypäivänä ei alumiinin eduksi enää ole ja kuormatilaetuhan on aina ollut teräspankkojen puolella. Alumiinipankkopa ei taidakkaan olla enään maineensa ja hintansa veroinen pankko.

Mikä Terminatoreissa maksaa Terminatormalliston hinnat ovat samassa luokassa edullisimpien alumiinipankkojen kanssa, mutta selvästi teräspankkomalliston kärjessä. Alumiinipankoissa hintaeroa

Terminatoreilla on hyvä hinta/ tuottosuhde.

Entäs teräspankot? Mitenkäs sitten on selitettävissä teräspankkojen hintaerot, jotka ovat 6-8 tonnisten luokassa kalleimman ja halvimman pankon välillä alle tuhannesta eurosta selvästi yli tuhanteen euroon ja Exten S6 teräspankkotyyppikin on hintaluokkien puolivälissä, tuhannessa eurossa mutta miksi? Laatu maksaa Teräspankoissa on - kuten on alumiinipankoissakin, merkittäviä eroja materiaaleissa ja valmistusmenetelmissä, muotoilussa sekä pintakä-

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi

tuo pankkomalliston ikä. Halvimmat pankkomallit on kehitetty yli 30 vuotta sitten ja kalleimmat 2000 luvulla. Tämä sama pätee teräspankoissa. Halvimmat pankkomallit ovat yli 20 vuotta vanhoja ja uusimmat ovat nykytuotantoa ja täyttävät uusimmat vaatimukset uuden tekniikan yhdistelmissä. Hinta-ja laatueroa Terminatoreitten ja vanhanmallisten teräspankkojen välillä kasvattaa Terminatoreitten raaka-ainevalinnat ja korkealaatuinen pintakäsittely.

Muotoilu tuottaa Pankkohintojen suuretkin erot ovat investointina pieniä, kunhan on huomioitu tuotteen tuottavuuserot ja käyttöikä. Halvimpien pankkomallien elinkaari on viitisen vuotta, kun parhaat rakenteet on suunniteltu kestämään selvästi yli 10 vuotta. Lisäksi investoinnin järkevyyden takaa pankon tuottavuus , ja sen suurin tekijä on muotoilu ja sillä saavutettu kuormatilan koko. Pankon tuottavuusedut ovat parhaimmillaan yli kymmenkertaisia pankon hintaetuihin verrattuna.

Kone- ja kuljetusalan uutiset joka päivä: ammattilehti.fi


HELPOSTI ASENNETTAVAT PUUROHMUT Terminatoreiden iso kuormatila on miellyttänyt Koramoa sekä muita kuskeja. - Kyllä se puuta ottaa paljon kyttiin. Pelkän perävaunun pankot ottavat jo neljä tonnia enemmän aikaisempiin pankkoihin verrattuna. - Junanvaunuajossa olemme huomanneet, että vaunu tulee kerralla täyteen. Onhan siinä huomattava ero muihin pankkoihin, kertoo Koramo. Terminatoreiden asennus oli Koramon mukaan helppoa. - Kätevät ne olivat kasata. Myös myyntipalvelu ja toimitukset pelaavat erittäin hyvin, kehuu Koramo. Liukuesteet ja hammastukset Koramo näkee myös Terminatorpankkojen vahvuuksiksi. - Terminatoreissa puut pysyvät hyvin pankolla, eivätkä ne ole luistaneet pikkutukillakaan. Aiemmin oli muilla pankoilla sitä ongelmaa, että pikkutukkia ajettaessa on jarrutettu voimakkaasti ja silloin etunippu on luistanut nosturia vasten. Tai sitten toisinpäin, kun on menty vastamäkeen. Terminatoreissa ei tätä ongelmaa ole ollut.

VOIMALLA VIIDEN VELJEKSEN

Jyrki Koramo tietää Terminatoreiden edut yirttäjälle.

Kuljetusliike Kantola&Koramo Oy:n Jyrki Koramo -

KOKENUT KULJETUSYRITYS SIIRTYI TERMINATOR-AIKAAN Kuljetusliike Kantola&Koramo Oy:llä on yli 50 vuoden kokemus kuljetusalalta. Jyrki Koramon mukaan Terminator on painoluokkaansa nähden kevyt pankko, jonka hinta-laatusuhde on kohdillaan. Terminator-aikakausi alkoi Kuljetusliike Kantola&Koramo Oy:llä noin vuosi sitten. - Olemme kyllä olleet tyytyväi-

siä Terminatoreihin, sanoo Jyrki Koramo. Kuljetusliikkeellä on tusina puutavara-autoja ja neljässä perä-

vaunussa on kussakin kahdeksan 11-tonnista Terminatoria. Terminator-asiakkaalla on myös mahdollisuus valita pankon väri. Koramon kahta kärryä koristaa hopeiset Terminatorit ja kahdessa kärryssä on punaiset. - Laitamme varmasti niitä vielä lisää muihinkin kärryihin. Tonniluokkaan nähden Terminator on kevyt pankko ja hinta-laatusuhde on kohdillaan, huomauttaa Koramo.

Kuljetusliike Kantola&Koramo Oy operoi Kuusamosta käsin ja tarjoaa monipuolisia palveluita. Puutavarakuljetusten lisäksi valtakunnalliseen Kaukokiito-ketjuun kuuluva kuljetusliike ajaa kappaletavaraa sekä elintarvikkeita. Lisäksi yritys tarjoaa asiakkailleen varastointipalveluja. Puutavara-autoja kuljetusliikkeellä on 12 ja kuskeja 27, joiden voimalla puuta ajetaan muun muassa Metsähallitukselle, Pölkky Oy:lle sekä Kuusamon ja Kemijärven yhteismetsille. Kuljetusliike Kantola & Koramo Oy:llä on yli 50 vuoden kokemus kuljetusalalta. Liikennöitsijä Viljami Kantola aloitti tavaraliikenteen Kuusamo-Helsinki välillä vuonna 1961. Toiminta yhdistettiin 80 luvulla puutavarakuljetuksia harjoittavan veljekset Koramon kanssa. Vuonna 1992 veljekset ostivat Kantolan osuuden, tällä hetkellä yrityksen omistavat viisi Koramon veljestä. Tänä päivänä toiminnassa on mukana myös kolmas sukupolvi.

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi


14

KUKA VASTAA PUUTTUVISTA LUJUUSMERKINNÖISTÄ? Puutavarapankoissa kuuluu olla pankkojen lujuusluokan ilmaisemat näkyvät merkinnät. Lisäksi katsastus vaatii pankoista valmistajan todistuksen, jossa on ilmoitettu pankoille sallittu maksimikuorma.

valmistettuja, että kolmansista maista tuotettuja. Kuka vastaa puutteista? Vastuukysymykset ovat aina enemmän ja vähemmän riidanalaisia. Kopiopankkojenlainmukainen vastuuketju on laava ja kattava. Ensisijainen vastuu on kuitenkin aina käyttäjällä , joka vastaa kalustonsa lainmukaisuudesta.

Vanhoista pankkomalleista ja kopiopankoista merkinnät puuttuu Suomessa valmistetuissa uusissa lujuustestatuissa puutavarapankoissa on pääsääntöisesti asetusten vaatimat lujuus- ja sarjanumeromerkinnät. Kopiopankoista merkinnät sensijaan puuttuu uutenakin. Kopiopankkoja on sekä Suomessa

Terminator -pankot ovat varustettu vaadituin lujuusmerkinnöin.

MST puutavara-

perävaunut Myynti Suomessa: Jaakko Ervasti 045 1355 326

LUE LISÄÄ “TERMINOINNISTA”: www.ammattilehti.fi



”Terminoinnilla”

KUORMATILAA +10%

SOITA JA TILAA KUORMATILAA! Heikki Jokela (050) 4129 024 tai (040) 123 9991 heikki.jokela@ammattilehti.fi Markku Hirvi (040) 123 9973 Jarmo Toivonen (050) 462 4134

www.ammattilehti.fi - Artikkelit löydät hakusanoilla puu76 ja xxl


Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.