Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla

05.04.2024 14.00

Gmese2024.jpg

Mercedes-Benz ei ole liioin uudistanut vuonna 1979 ensimmäisen kerran esitellyn G-sarjan ulkonäköä mallin 45 vuotisen historian aikana. Samaa periaatetta on noudatettu myös malliston tuoreimmassa uudistuksessa, sillä kulmikasta koria on modifioitu vain hieman ilmanvastuksen pienentämiseksi ja ajo-ominaisuuksien parantamiseksi. Näkyvimmät muutokset ovat nelipuolainen etumaski entisen kolmipuolaisen asemasta, uudet etu- ja takapuskurit ja uusi takaspoileri.

24C0105_005.jpg

Mercedes-Benz G-sarjan (Gelandewägen, maastoajoneuvo) juuret johtavat vuoteen 1973 jolloin valmistajan suunnittelijat luonnostelivat ensimmäiset armeijan tarpeisiin tarkoitetut mallit. Sittemmin vuonna 1979 sotilaspuolen mallista tuotiin tarjolle siviilipuolen painos. G-sarjaan on tehty kautta sen historian oikeastaan vain kaksi merkittävää mallipäivitystä. 1990 ja 2018. Näistä ensimmäinen toi auton sisusta lähemmäksi tavallisia henkilöautoja. Istuimet, overhoilut ja kojelauta tehtiin samaan kaavaan valmistajan muiden mallien kanssa. Vuosi 2018 toi autoon täydellisen uudistuksen. Auton korimitat kasvoivat ja alusta sekä voimalinja tuotiin tähän päivään. Vaikka ulkonäkö pidettiin entisellään sopii aikaisemmasta mallisukupolvesta nykymalliin oikestaan vain oven kahvat. Vuosi 2024 tuo jälleen uutta G-sarjaan..

Gmese1980sisa.png

Kojelauta 1979 ->

Gmese2024sisa.png

Kojelauta 1990 ->

Gmesesisa2024.png

Kojelauta 2024 ->

Matkustamon puolella on Tarjolla on esimerkiksi MBUX-infotainment-järjestelmä 12,3 tuuman kuljettaja- ja medianäytöillä ja lisätyn todellisuuden navigointijärjestelmällä. G-sarjan suorituskyvyn takeina maastoajossa ovat edelleen pitkät joustovarat, kolme sähköisesti kytkettävää mekaanista tasauspyörästön lukkoa ja myös auton liikkuessa käytettävä alennusvaihde. Maavara akseleiden välissä on vähintään 241 mm.

Uuden G 500:n voimalähde on 3-litrainen 6-sylinterinen kaksoisturbomoottori, joka tuottaa 330 kW (449 hv) tehon ja 560 Nm:n väännön. ISG-järjestelmä tuottaa lisäksi hetkellisen 15 kW:n (20 hv) lisätehon ja 200 Nm:n väännön. Keskikulutus on 10,9–12,3 l/100 km. G 450 d:n kuusisylinterisen dieselmoottorin vastaavat lukemat ovat 270 kW + 15 kW (367 + 20 hv) sekä 750 + 200 Nm. Kulutus on 8,7–10 l/100 km. Mercedes-AMG G 63:n voima on peräisin AMG:n 4-litraisesta V8-biturbomoottorista, joka kehrää 430 + 15 kW:n (585 + 20 hv) tehon ja 850 + 200 Nm:n väännön. Keskikulutus on 14,7–15,7 l/100 km.

Kaikki uuden G-sarjan kolme moottorivaihtoehtoa ovat kevythybridejä eli varustettuja ISG-starttigeneraattorilla ja 48 voltin sähköjärjestelmällä. Tuloksena on entistä parempi suorituskyky aikaisempaa pienemmillä kulutuslukemilla. Mallistoon kuuluvat täysin uudet G 500,G 450 d sekä Mercedes-AMG G 63.

eqg_koncept.jpg

G-sarjan ensimmäinen täysin sähköistetty versio esiintyi lokakuussa 2023 EQG-konseptimallina Tokion autonäyttelyssä. Malli ensi esitellään virallisesti kuluvan kuun lopulla Auto China-näyttelyssä Pekingissä 24.4..2024 klo 05:30 Suomen aikaa.

30.04.2024 12.10LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa
30.04.2024 9.00EU-vaalikampanjassa korostetaan äänestämisen merkitystä demokratian suojelemiseksi
30.04.2024 8.09MAN TGE päivittyy uudelle tasolle
29.04.2024 18.26Jeep aloitti Grand Cherokeen myynnin Suomessa
29.04.2024 12.12Sähköautot: K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden sukupolven suurteholatauspisteellä
29.04.2024 10.18Yamahalta uusi sähkökäyttöinen "koppimönkkäri" tieliikenteeseen
29.04.2024 10.00Metsänomistajat voivat hakea Metsäkeskuksesta tukea ammattilaisen laatimaan suometsän hoitosuunnitelmaan
28.04.2024 12.00Hakatun puun kokonaismäärä pieneni vuonna 2023 - energiapuuta korjattiin ennätyksellisen paljon
28.04.2024 9.00Suomessa runsaasti hankkeita hiilidioksidin talteenottoon - nyt panostettava myös kuljetusmahdollisuuksiin
27.04.2024 13.11Energiahuollon ympäristötuet vähenivät merkittävästi vuonna 2022

Siirry arkistoon »