Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen

21.04.2024 12.00

visavaneria.jpg

UPM Plywood ja VR ovat sopineet, että VR korvaa käyttämäänsä fossiilista dieseliä uusiutuvalla dieselillä saman määrän kuin dieseliä kuluu UPM Pelloksen vaneritehtaan kotimaan kuljetuksissa.

Sopimus yhdessä entistä tehokkaamman toimintamallin kanssa vähentää WISA®-vanerien kotimaan kuljetusten kokonaispäästöjä 24 prosenttia.

Uuden kuljetussopimuksen lisäksi UPM Pellos on parantanut raideliikenteen toimintamalliaan nostamalla junien täyttöastetta ja tehostamalla vetokykyä, mikä tarkoittaa yhden veturin käyttöä aiemman kahden sijaan. UPM Pellos sijaitsee Ristiinassa ja kuljettaa vaneria rautateitse varastoon Kouvolaan ja satamaan Kotkaan.

”UPM Plywood pyrkii koko ajan pienentämään hiilijalanjälkeään. Toimitusketjun päästöt syntyvät pääosin raaka-aineiden hankinnassa sekä tuotekuljetuksissa. Pelloksen raideliikenteen aiempaa tehokkaampi toimintamalli ja uusiutuvan dieselin käyttöönotto ovat hyviä esimerkkejä yritysten rakentavasta yhteistyöstä, jolla päästöjä vähennetään konkreettisesti”, sanoo logistiikkapäällikkö Juha Vallittu UPM:ltä.

Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta noin 60 prosenttia, joten sähkön rinnalle on tarpeellista löytää muita vastuullisia vaihtoehtoja. Nyt tehty sopimus on ensimmäinen VR:n rautatielogistiikkaan tekemä HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) -sopimus, jolla asiakkaan kuljetusten päästöt saadaan lähes nollaan. 

”Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme vastuullisia ratkaisuja ja kehittää jatkuvasti uusia toimintamalleja yhdessä. Koska raideliikenteen muut vaihtoehtoiset käyttövoimat, kuten akku- ja vetyvetureiden teknologia, ovat vielä kehitysvaiheessa, käytännöllisin ratkaisu sähköistämättömille rataosuuksille on tällä hetkellä uusiutuva polttoaine”, kertoo VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.

UPM Plywood on osa UPM-konsernia, joka on sitoutunut vähentämään arvoketjujensa päästöjä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. VR on mukana puolittamassa liikennepäästöt vuoteen 2030 mennessä ja pyrkimässä kohti hiilineutraalia Suomea vuoteen 2035 mennessä. Kumpikin yhtiö on sitoutunut YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

17.05.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 17.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset - MUKANA IFAT 2024 MESSUKOOSTE!
17.05.2024 12.30Kia EV9 GT Line matkatestissä - maailmanluokan matkantekoa - KATSO VIDEO!
16.05.2024 9.09Ammattitaidon suomenmestaruuksista mitellään ensi viikolla Kuopiossa
15.05.2024 9.16Metsän uudistamisessa käytettävät puulajit ovat monipuolistuneet
14.05.2024 16.11Metsä Group on myynyt Venäjän tytäryhtiönsä VLP -konsernille
14.05.2024 10.22Toyota-trukkien ja -hyötyajoneuvojen yhteinen tapahtuma 22.-23.5. Tampereella
14.05.2024 10.00SSAB:n Hämeenlinnan tehtaan hukkalämpö hyötykäyttöön Loimuan kaukolämpöverkossa
14.05.2024 8.00Lähde mukaan ilmoituksella seuraavaan Metsäalan Ammattilehteen - nyt kannattaa panostaa markkinointiin sillä metsäalalla investoidaan...
14.05.2024 7.40Valmet toimittaa paalitesterin Papresan paperitehtaalle Espanjaan
13.05.2024 19.00Raportti osoittaa: Suomen metsä- ja viheralan ammattilaisista on 62 % itseoppineita

Siirry arkistoon »