Kevään kelirikko vaikeuttaa puukuljetuksia - teiden ja ratojen kuntoon panostettava29.04.2012 7.40
Kevään ennustettua rajumpi kelirikkoaika haittaa tasaista puunkorjuuta ja kuljetuksia tehtaille. Kelirikko nostaa metsäteollisuuden kustannuksia vuosittain noin 100 miljoonalla eurolla. Kelirikon haittoja voidaan helpottaa pitämällä huolta tie- ja rataverkoston kunnosta. Metsäteollisuuden puuraaka-ainekuljetukset muodostavat valtaosan tavaraliikenteestä erityisesti alemmalla tieverkolla, mukaan lukien metsä- ja muut yksityistiet, sekä suurella osalla rataverkkoa. On tärkeää, että puuhuollon kannalta keskeisten teiden ja ratojen perusylläpitoon kiinnitetään huomiota jatkossakin. Liikenneväylien kunto sekä niiden palvelutason kehittäminen ovat tärkeitä metsäteollisuuden logistiikan toimivuudelle. Kelirikko rajoittaa puun tasaista saatavuutta Kelirikon takia puun korjuuta ja kuljetuksia ei voida järjestää tasaisesti vastaamaan tehtaiden puunkäyttöä. Erityisesti alemman tieverkoston sorateiden kelirikko katkaisee puukuljetukset keväisin useiksi viikoiksi. Metsäteollisuuden tehtaat varautuvat kelirikkoon kasvattamalla puuvarastoja sekä tienvarsilla että tehtailla. Ylimääräinen varastointi aiheuttaa lisäkustannuksia puutavaran käsittelyn, suojaamisen, raaka-aineen laadun heikkenemisen sekä varastoihin sitoutuneen pääoman kautta. Kelirikkoaikana puunkorjuu- ja -kuljetuskalusto seisoo pahimmillaan useita viikkoja, mikä vaikuttaa myös metsäkone- ja kuljetusyritysten kannattavuuteen. |