7 m kuormatila on uusilla painoilla ahdas jo 6x4 autoissa ja neliakselisessa se on auttamattoman pieni....puu76
05.02.2014 2.56
Kokonaiskorkeuden nosto 4.4 metriin lisää kuormakorkeutta 20 cm. Tämä on huomioitu alla olevissa kuormamitoituksissa.
7 ( 6.8m )metrinen perinteinen kuormatila on käytössä kaikissa 1500 Suomessa puuta ajavassa puutavarayhdistelmissä. Kuormatila on kehittynyt tuohon mittaan vuosikymmenten aikana ja sen on määrännyt puutavaran katkontapituudet.
Metrisestä kaksimetriseen , sitten kolmoseen ja nyt rankaan.
Paperipuun mitat ovat aikojen saatossa määräytyneet käsittelyn, lastausmenetelmien ja kuljetusvälineitten mukaisesti. Metrisestä on siirrytty asteittain kolmimetriseen , joka on jo käsinsiirtelyn rajamailla, mutta vaatii viimeistään autokuljetuksissa lastauskoneen. Seitsemän metrin kuormatila onkin kehittynyt kaksi ja kolmimetrisen paperipuun ja 4m-6.5m tukkipuun mittojen ehdoilla.
Rankamitat ovat uuden polven tuotantoa ja vaativat sopeutumisaikaa.
Rankamitat, varsinkin sekamittakatkotut , vaativat aikaa sopeutua täysimääräisen tehokkaasti kuljetusketjuun. Rankaa on tuonnissa nelimetristä ja kotimaan ranka on pääsääntöisesti 4.5 - 5.5 metrin pituusluokassa.
Viisipuolikas on pituudeltaan sopiva 10,5 metriseen vaunuun. Autossa 7 metrisessä kuormatilassa on kuormattuna puolitoista tyhjä metriä. Kuormatilaa on, mutta sitä ei pysty ihan kokonaan hyödyntämään.
Nelipuolikas jää painoltaan vajaaksi sekä vaunussa, että autossa , jos se kuormataan yhdistelmään vain kolmella nipulla. Auton 7 metriseen tilaan ei mahdu kuin yksi nippu,10.5 perävaunuun vain kaksi nippua.
Katkontamitat ratkaisevat, 7 metrisessä ongelmia.
Katkontamitat ratkaisevat uusien kokonaispainoiltaan korotettujen yhdistelmien täyttöasteen. Perävaunun mitoitus on uusilla kääntymässä autoa helpommaksi. Ongelmat autossa kulminoituvat kuormatilaltaan 7 metrisessä ja neliakselisessa yhdistelmässä.Rankamitassa 5.5 metrinen mitta on yleistymässä kautta suomen ja kaikilla yhtiöilla.
Neliakselisen auton kantavuus lisääntyy nosturin irroituksella noin 3.5 tonnilla - 23.75 tonniin.
Neliakselisen auton kokonaispaino on nyt 35 tonnia. Kevytrakenteinen 4-akselinen painaa kuormainvarusteilla ja kolmospankotuksella 12.5-13 tonnia. Kuormaa tuo auto pystyy ottamaan 5% ylityksellä noin 24 tonnia. :
- 400 kilon irtokuutiopainoinen ranka kaipaa auton osalle tilaa 60 m3. - 500 kilon irtokuutiopainoinen ranka puolestaan 47.5 m3 - 600 kilon puolestaan 39 m3.
Kuormatilaa neliakselissa seitsenmetrisellä kuormatilalla varustetussa autossa on komponenttivalinnasta riippuen ja kuormainnosturi irrotettuna ( auton rukokorkeudella 1.00m):
Auton 7-metristä kuormatilaa pystyy XXL varustepaketilla kasvattamaan yli 10%:lla. XXL ALU - nelimetriselle rangalle 30.5m3 27.0m3 - viisipuolikkaalle rangalle 42.02m3 37.2m3 - kahdelle 3 m kuidulle 45.8m3 40.5m3
Neliakselisen auton seitsemänmetrinen kuormatila on rangan ja kuidunajossa auttamattoman ahdas. Ahtaus tulee eteen myös kevyempien tukkilaatujen ja aina lyhyen tukin osalla.
Kuormatilan maksimointi on viisasta aina, mutta neliakselisen auton käyttön otto tekee maksimimittaisen kuormatilan käytön välttämättömäksi.
_________________________________________
Taulukko Terminator XXL 07 ja 6/7 tonnisten alumiinipankkojen kuormapinta-aloista ja niitten pinta-alaerot pankkojen runkoleveyksillä 2.55m.
korkeus XXL07 Alu 6 ja 7 erotus
2850 6.55m2 5.96m2 0.59m2 2900 6.67m2 6.07m2 0.60m2 2950 6.79m2 6.19m2 0.60m2 3000 6.91m2 6.30m2 0.61m2 3050 7.03m2 6.41m2 0.62m2 3100 7.15m2 6.53m2 0.62m2 3150 7.27m2 6.64m2 0.63m2 maksimi 3200 7.39m2 6.75m2 0.64m2 (alupaketti) 3250 7.51m2 6.86m2 0.65m2 3300 7.63m2 6.97m2 0.66m2 (XXL 100)
Kuormaleveys 2.6m kasvattaa kuormapinta-aloja 0.13m2-0.16m2:lla ______________________________________
ps. XXL 100 paketti kasvattaa kuormatilaa (ja kuormaa) alupakettiin verrattuna yksin auton osalta:
-kahdella kolmosella 5.28 m3 ( 2.640 kg) -viisipuolikkaalla 4.84 m3 ( 2.420 kg)
Painovertailu on laskettu 500 kg irtokuutiopainoisella puutavaralla.
_________________________________________
|