Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee

12.03.2024 18.00

adolf1.jpg

Usealla kymmenellä materiaalinkäsittelykoneella eri puolilla maata metsäteollisuuden palveluksessa operoiva Oy Adolf Lahti Yxpila Ab otti vuonna 2023 käyttöön yhteensä viisi Sennebogen 835G hybridikonetta. Yksi koneista vastaa puun kuormauksesta rautapyörille Akaalla, Akaa Pointin teollisuusalueella sijaitsevassa puutavaraterminaalissa.

(kuva yllä: Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n kaikki viisi Sennebogen 835 G hybridikonetta ovat tornimallin ohjaamolla, mikä tekee junien kuormaamisesta tehokasta ja turvallista.)

Akaa on Etelä-Suomen suurin puutavaran lastausterminaali eli vuosivolyymeiltaan suuremmat terminaalit tulee sitten vasta pohjoisessa vastaan. Akaan kautta kulkee vuosittain 650 - 700 000 mottia kuitupuuta metsäteollsuuden tarpeisiin.

- Semmoinen noin 10 junaa viikossa tästä kuormataan. Parhaimmillaan tässä on, kun eri junaoperaattoreiden kanssa rinnakkain työskennellään, sellaiset 95 vaunua vuorokaudessa lastattu liikkeelle, sanoo Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.

Terminaalin läpi kulkeva puusto on lajeiltaan Pohjois- ja Itä-Suomea monipuolisempaa. Pöllänen sanoo puulajien laajan kirjon asettavan omat vaatimuksensa terminaalin sisäiseen logistiikkaan.

- Akaa poikkeaa Pohjois-Suomen ja Kainuun terminaaleihin ainakin siinä mielessä että, niillä suunnilla puusto on enemmän kuitupuuvoittoista. Etelä-Suomessa on sorvitukkia ja koivutukkia, niin kuin tässä taustalla nyt parasta aikaa junan matkaan lastataan. Ja sitten on mäntytukkia, hiokekuusta sekä koivu- ja mäntykuitua. Laaja sortimentti asettaa omat vaatimuksensa terminaalin sisäiselle logistiikalle. Jotta junien kuormaus sujuu tehokkaasti ja ilman ylimääräisiä siirtoja terminaalin sisällä on ensiarvoisen tärkeää että tieto siitä mitä puuta milloinkin tuodaan ja minne se terminaalissa sijoitetaan kulkee saumattomasti eri toimijoiden välillä. Ettei tämä meidän työ ole pelkkää lastaamista, vaan tiivistä yhteistyötä puunhankinta organisaation ja kuljetusyrittäjien kanssa, Pöllänen summaa.

adolf2.jpg

(kuva: - Sennebogen on yksi kolmesta yhtiömme valitsemasta materiaalinkäsittelykonevalmistajasta. Noin vuoden ajalta kertyneet käyttökokemukset Sennebogen 835 G hybridikoneista ovat näyttäneet koneiden olevan toimintavarmoja ja polttoainetaloudellisia, sanoo Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.)

Polttoainesäästöjä

Sennebogen 835 G hybridikoneet ovat osoittautuneet Adolf Lahden terminaaleissa luotettaviksi ja polttoainetaloudellisiksi työkoneiksi.

- Ensimmäinen 835:n otettiin käyttöön Kainuussa vuoden 2023 alussa ja siihen on nyt kertynyt jo noin 6 000 käyttötuntia. Tämä Akaan kone on uusin viidestä OP System Finlandilta hankituista ja kaikkinensa ovat toimineet hienosti. Toki jotain liittimiä ja o-renkaita sekä antureita on vaihdeltu, mutta erittäin käyttövarmoiksi ja energiatehokkaiksi 835:set ovat osoittautuneet. Lisäksi näissä käytetään jopa ihailtavissa määrin universaaleja komponentteja, mikä nopeuttaa mahdollisia korjauksia ja näkyyhän se tietysti myös ylläpitokustannuksissa. Näiden hybridien rinnalla meillä on pari perustekniikalla olevaa 835:sta. Ne ovat nyt menneet sen 40 - 50 000 tuntia ja ilman suuria murheita. Ja mitä energiatehokkuuteen tulee, niin sellaiset 10 - 15 prosenttia vähemmän 835 G hybridi kuluttaa perusmalliin verrattuna, Pöllänen laskeskelee. 

Erityisesti Pöllänen haluaa nostaa esille maahantuoja OP System Finlandin esimerkillisesti hoitamat jälkimarkkinapalvelut:

- Täytyy kyllä todeta, että sekin vähä, mitä jälkimarkkinapuolen palveluja ollaan tarvittu on hoidettu asiantuntevasti ja joustavasti. Ja juurikin joustavuutta tällaisten 24/7 työskentelevien materiaalikoneiden kanssa huolto- ja varaosapalveluilta kysytään. 

Paukkupakkaset yllätti

Joulun 2023 jälkeen pitkälle koko sydäntalven ajan Suomea kurittaneet kovat pakkaset toivat mukanaan positiivisen yllätyksen haastavissa työskentelyolosuhteissa kuormaavien materiaalinkäsittelykoneiden ominaisuuksissa.

- Vaikka elohopea laski mittarissa - 38:sta jopa - 41 pakkasasteeseen Sennebogeneihin tehtaalla asennetut esilämmitysjärjestelmät pitivät huolen että koneet saatiin nopeasti käyttökuntoon. Ei pelkästään moottorin ja ohjaamon osalta, vaan myös hydrauliikan ja AdBlue urealaitteiden puolesta, mikä on todella positiivinen ominaisuus. Myyntimiehet ovat osanneet hommansa kun ovat valinneet näin hyvin toimivat talvikamppeet koneisiin, Pöllänen toteaa ja jatkaa: - Pakkanen on kyllä tarjonnut haasteita muutoin ihan riittävästi, niin meille ja asiakkaille kuin yhteistyökumppaneillekin.

adolf3.jpg

(kuva: Akaa Pointin teollisuusalueella sijaitsevan puutavaraterminaalin logistiikkatoiminnoista vastaa Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n raudanlujat ammattilaiset; kuljettaja Matias Nissi (vas.), työnjohtaja Mikko Matikainen ja toimitusjohtaja Pekka Pöllänen.)

Asiakas määrittää terminaalin tahdin

Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n operoimissa puutavaraterminaaleissa puu kulkee kaikkina vuorokauden aikoina ja vuoden jokaisena päivänä. Siinä missä puutavara-autoilija vetäytyy joulun pyhiksi pirtin suojiin, nostavat yhtiön lukuisat Sennebogenit, Liebherrit ja Catit kuormaa junanvaunuihin eri puolilla maata. 

- Peruslähtökohta on se että että yksi kaveri on aina työvuorossa, mutta tarvittaessa töitä tehdään vaikka viidessä vuorossa. Eli oli sitten joulu, juhannus tai pääsiäinen, niin puut kyllä lähtevät terminaalista tehtaan suuntaan. Ja kyllä siitä on kiittäminen meidän loistavaa henkilöstöämme, Pöllänen kiittelee.

Terminaalissa kova vauhti päällä

Työnjohtaja  Mikko Matikaisen johtamassa terminaalissa riittää tekemistä, vuorokauden jokaiselle tunnille

- Tänne on puutavara-autoilla vapaa pääsy kaikkina kellonaikoina. Lisäksi junat kulkevat öisin ja päivisin. Vaunuja kuormataan kiivaassa tahdissa kellon ympäri. Joten kyllä terminaalissa koko ajan jotain tapahtumia on käynnissä. Talvella ajetaan väliajat lunta, mitä tuohon 10 hehtaarin asvalttikentälle kertyykin ihan kiitettävästi. Asvalttipiha on kaikin puolin hyvä ratkaisu puiden säilytyksen, kuormauksen ja puutavara-yhdistelmien kulkemisen, mutta myös ympäristön kannalta. Jos mietitään sisään tulevien yhdistelmien määriä, niin keskiarvo on tällä hetkellä ollut semmoista kolmeakymmentä autoa päivässä. Mutta niin sanottuna huippusesongin aikana niitä käy tuollaiset 50 autoa päivässä. Käytännössä puhelin soi jatkuvasti, kuljettajat soittavat, junayhtiöt, VR ja metsäyhtiöt soittavat. Ja se on kokonaisuuden kannalta vain hyvä asia. Tämä on tämmöistä kokonaisvaltaista prosessin hoitoa, Matikainen kertoo.

Terminaalialue on ympäriajettava. Toisin sanoen kuljettajien ei tarvitse alueella yhdistelmiensä kanssa peruutella. 

- Autoista puretut puut kuormataan sitten junan vaunuihin pääsääntöisesti Sennebogen 835 G:n voimin, sanoo Matikainen.

Tehokasta kuormaamista

Junien lastauksesta vuoropariensa kanssa vastaava Matias Nissi sanoo kuormauksen sujuvan tornimallin Sennebogenilla vaivattomasti ja rivakasti: 

- Tällaisen tavanomaisen 24 vaunun pötkön kuormaus vie havurangalla aika tarkkaan sen kuusi tuntia. Riippuu tietenkin mitä sinne kuormataan. 

Parhaimmillaan terminaalissa kuormataan kolme junakuormaa, eli reilut 70 vaunullistavuorokaudessa. Hiljaisempaan aikaan yksi tai kaksi. 

- Yhteen kuormaan sopii sellaiset 1500 mottia, joten saa tuossa jonkun verran nosturia käytellä työvuorossa, Nissi toteaa. 

Toimitusvarmuus ykkösasia

Mikäli Akaan terminaalissa jatkuvasti kuormaava Sennebogen jostain syystä lamaantuu löytyy terminaalista varakone valmiina tositoimiin. 

- Toimitusvarmuus on meidän toiminnan peruspilari, oli kyseessä sitten puutavaraterminaali, logistiikkakeskus tai kumipyöräkuljetus. Ja sen täyttämiseen olemme varautuneet kaikin mahdollisin keinoin. Tosin näiden uusien Sennebogenien kanssa varakoneita on käytetty pääsääntöisesti ruuhka-apuna, sanoo toimitusjohtaja Pekka Pöllänen tyytyväisenä.    

06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista

Näytä lisää »