Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä

14.03.2024 13.13

RenaultTrucksTulos2023.png

Renault Trucks toimitti vuonna 2023 yhteensä 69 859 autoa, mikä tarkoitti 18 % kasvua edellisvuoteen verrattuna. ”Tämä on vahva suoritus, jonka avulla voimme jatkaa yrityksemme kehitystä ja siirtymää kohti kestävää liikennettä”, Renault Trucks pääjohtaja Bruno Blin kommentoi. Renault Trucks on johtava sähköisen kuljetuskaluston toimittaja, jolla on 22,4 %:n markkinaosuus sähkökuorma-autoista yli 16 tonnin segmentissä Euroopassa.

Vaikka markkinoilla oli edelleen toimitusvaikeuksia etenkin vuoden 2023 alkupuoliskolla, uusien Renault Trucks -ajoneuvojen toimitukset nousivat edellisvuodesta 18 % 69 859 kappaleeseen. Toimitukset jakautuivat seuraavasti:

Alueen mukaan:

  • Eurooppa: 62 476 kpl (+20 %)
  • Muu maailma: 7 383 kpl (+8,7 %)

Painoluokan mukaan:

  • Keskiraskaat ja raskaat: 40 833 kpl (+4 %)
  • Kevyet hyötyajoneuvot: 29 026 kpl (+46 %)

Sähköajoneuvot:

Viime vuonna Renault Trucks toimitti yhteensä 1 636 sähköajoneuvoa, joka on 153 % enemmän kuin edellisvuonna.

  • Sähkökäyttöiset keskiraskaat ja raskaat: 624 kpl (+65 %)
  • Sähkökäyttöiset kevyet hyötyajoneuvot: 1 012 kpl (+278 %)

​​​​​​​Vakaa suorituskyky Euroopan sähköajoneuvomarkkinoilla

Vuonna 2023 Euroopan (EU27) yli 16 tonnin segmentissä Renault Trucksin globaalit toimitukset kasvoivat 3,4 % kasvavilla markkinoilla. Renault Trucksin markkinaosuus laski ​​0,9 prosenttiyksikköä 8,5 prosenttiin.

6–16 tonnin segmentissä toimitukset kasvoivat 6,8 %, kun taas markkinaosuus laski 0,8 prosenttiyksikköä 6,2 prosenttiin.

Renault Trucks oli kotimaassaan Ranskassa edelleen markkinajohtaja 27,9 %:n osuudella yli 16 tonnin luokassa.

Vuonna 2023 Renault Trucks toimitti yhteensä 1 636 sähköajoneuvoa

Renault Trucks jatkoi siirtymää sähköiseen liikenteeseen. Sähköajoneuvojen toimitukset kasvoivat viime vuonna 153 %.

Euroopassa (EU30) yli 16 tonnisten sähköajoneuvojen segmentissä Renault Trucks kasvoi markkinoita nopeammin, ja vuoden 2023 markkinapenetraatio oli 2,5 % (709 rekisteröityä ajoneuvoa). Sähkökuorma-autojen kokonaispenetraatio Euroopassa oli 0,9 % (3 163 rekisteröityä ajoneuvoa).

Renault Trucksin markkinaosuus Euroopassa (EU30) yli 16 tonnin sähkökuorma-autoissa oli 22,4 %. Ranskassa Renault Trucksin osuus tästä segmentistä oli 84 %.

Sähkökäyttöisten kevyiden hyötyajoneuvojen segmentissä kasvua oli 278 %, ja toimituksia 1 012. Tämän kehityssuunnan odotetaan jatkuvan vuonna 2024, jolloin lanseerataan kaksi uutta sähkökäyttöistä hyötyajoneuvomallia: Renault Trucks E-Tech Master ja Renault Trucks E-Tech Trafic. (Trafic ei kuulu Renault Trucks Suomen / Volvo Finland Ab:n maahantuontiohjelmaan).

Markkinoiden laajin täysin sähköinen mallisto, 650 kg – 44 t

Vuoden 2023 lopussa avattiin myös raskaiden Renault Trucks E-Tech T- ja C-sähkökuorma-autojen kokoonpanolinja Bourg-en-Bressen tehtaalla Ranskassa.

Vuoden 2024 alussa XPO Logistics vastaanotti myös ensimmäisen uuden Renault Trucks E-Tech T -vetoauton Ranskan liikennöintiään varten. Kokonaisuudessaan tilaus oli merkittävä, 105 kappaletta. XPO Logistics on Renault Trucksin pitkäaikainen kumppani ja erittäin sitoutunut liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Sillä on nyt yli 200 Renault Trucks E-Tech D-, D Wide- ja T-sähkökuorma-autoa käytössä tai tilauksessa.

Renault Trucks on valmistanut sarjatuotantona sähkökäyttöisiä 16–26 tonnin Renault Trucks E-Tech D- ja D Wide -tasakuorma-autoja Blainville-sur-Ornen tehtaalla vuodesta 2020 lähtien. Näille autoille on kertynyt asiakaskäytössä jo yli 13 miljoonaa kilometriä, mikä on säästänyt noin 13 000 tonnia hiilidioksidia.

Renault Trucks, joka kokoaa myös rahtipyöriä Lyon-Vénissieux'n tehtaalla Ranskassa, tarjoaa nyt Euroopan laajimman valikoiman sähköajoneuvoja 650 kilogrammasta 44 tonniin.

Erinomaisia tuloksia ympäri maailman

Monimutkaisesta geopoliittisesta tilanteesta huolimatta Renault Trucksin kansainvälinen myynti jatkoi kasvuaan. Vuoteen 2022 verrattuna kasvu oli 8,7 % ja toimitukset 7 383 ajoneuvoa. Renault Trucksin markkinaosuus kasvoi useimmissa maissa, mukaan lukien Indonesia (12 %), Chile (6,8 %), Marokko (18 %) ja Tunisia (21 %). Tässä myönteisessä tilanteessa Renault Trucksiin liittyi vuonna 2023 uusia kumppaneita tukemaan sen laajentumista Turkissa, Algeriassa ja Keniassa.

Toinen merkittävä tapahtuma vuonna 2023 oli Renault Trucks E-Tech D Wide -sähkökuorma-auton ensimmäinen kansainvälinen toimitus Tadweer Groupille, joka kerää kotitalousjätteitä Abu Dhabissa.

Uusien ajoneuvojen valmistaminen ei enää ole ainoa vaihtoehto

Viime vuosina Renault Trucks on panostanut kiertotaloushankkeisiin, joiden tarkoituksena on vähentää kuorma-autojen ympäristövaikutuksia sekä tarjota kuljetusyrityksille taloudellisia ja kestäviä ratkaisuja. Pidentämällä osien ja kuorma-autojen käyttöikää Renault Trucks voi vähentää luonnonvaroihin kohdistuvaa vaikutusta jopa 80 %.

Vuonna 2023 Renault Trucks muutti uuteen käyttötarkoitukseen 95 käytettyä ajoneuvoa käytettyjen kuorma-autojen tehtaalla Bourg-en-Bressessä. Ajoneuvomuunnosten vaatimaton määrä selittyy käytettyjen ajoneuvojen puutteella, sillä varastotasot ovat pysyneet matalina. Lisäksi Renault Trucks pidensi asiakkaidensa 250 kuorma-auton käyttöikää kunnostamalla ne Lyonin Saint-Priestissä sijaitsevassa käytettyjen kuorma-autojen keskuksessa. Laskelmien mukaan kuorma-autojen käyttötarkoituksen muuttaminen ja kunnostus säästi 6 tonnia materiaalia, 7 tonnia hiilidioksidia, 7 MWh energiaa ja 185 m3 vettä.

Vuonna 2023 Renault Trucks otti askeleen lähemmäs ajoneuvojen kiertotaloutta ja liikenteen hiilivapautta muuntamalla diesel kuorma-autoja akkusähkökuorma-autoiksi:

  • Bourg-en-Bressessä sijaitseva käytettyjen kuorma-autojen tehdas on nyt Neotrucksin pihavetoautojen sähköistämisen keskus. Näillä 25 kilometriin tunnissa rajoitetuilla ajoneuvoilla siirretään puoliperävaunuja teollisuus- ja logistiikkakohteissa. Vuonna 2023 sähköistettiin yhteensä 25 vetoautoa, ja vuonna 2024 suunnitelmissa on 40 jälkiasennusta.  
  • Vuonna 2023 Renault Trucks toteutti myös yhdessä Novumtechin kanssa sähköistämisen jälkiasennusprojektin Ranskan ekologisen siirtymän viraston ADEMEn taloudellisella tuella. 12 tonnin dieselkuorma-auto muunnettiin akkukäyttöiseksi sähkökuorma-autoksi. Projektin seuraava vaihe on saada jälkiasennetulle kuorma-autolle vaatimustenmukaisuushyväksyntä vuonna 2024. Sen jälkeen Renault Trucks aloittaa sarjan testejä todellisissa käyttöolosuhteissa yhteistyössä Clovis Grand Parisin kanssa.

Vuonna 2023 Renault Trucks säilytti käytettyjen ajoneuvojen toimitusten tason 6 000 toimituksella. Renault Trucks luotti siihen, että käytettyjen kuorma-autojen kysyntä pysyy korkeana, ja esitteli vuonna 2023 myös kolmannen käytetyn erikoissarjansa, Renault Trucks T Redin.

Strategiset investoinnit kestävään tulevaisuuteen

Renault Trucks valmistautuu tulevaan strategisilla investoinneilla, jotka vahvistavat sen toimipaikkojen pitkän aikavälin kannattavuutta ja rakentavat vankkaa ja kestävää, innovaatioperusteista tulevaisuutta.

Vuonna 2023 Renault Trucks avasi uuden X-Tech Arena -tutkimus- ja kehityskeskuksen Lyonin Saint-Priestin teollisuusalueelle.

Tässä 11 000 m2:n rakennuksessa työskentelee 1 000 asiantuntevaa insinööriä, tutkijaa ja hankintatiimiä. Rakennus kuluttaa 25 % vähemmän energiaa kuin Ranskan säädökset edellyttävät. Kokonaisinvestointi oli 33 milj. euroa.

Vuonna 2023 Renault Trucks juhli myös uuden CampX-innovaatiokeskuksen avaamista Lyonin toimipisteeseen. Volvo Groupin CampX:n tarkoituksena on nopeuttaa teknologisia ja liiketoiminnallisia innovaatiota eri toimijoiden yhteistyötä parantamalla.

Toimipaikkojen energia- ja ympäristösiirtymään sitoutunut Renault Trucks aloitti myös kunnianhimoisen hankkeen yhteistyössä TotalEnergiesin kanssa. Tavoitteena on varustaa Bourg-en-Bressen teollisuusalue aurinkosähkökatoksilla 17 hehtaarin alueelta. Tuotettu sähkö vastaa 17 500 henkilön kulutusta. Katokset tuottavat 30 % toimipisteen sähkönkulutuksesta, ja lisäetuna katosten alle suojaan voi sijoittaa työntekijöiden autoja ja uusia kuorma-autoja.

Renault Trucks on juuri julkistanut suunnitelmansa rakentaa uusi globaali varaosien jakelukeskus Saint-Priestin toimipisteeseen. Investoimalla yhteensä 132 miljoonaa euroa uuteen huipputason logistiikkakeskukseen Renault Trucks ja koko Volvo Group osoittavat sitoutumisensa tuotantoresurssien kestävään kehitykseen ja vahvistavat entisestään Renault Trucksin juuria Lyonissa.  

06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista

Näytä lisää »