AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Double Cab Platinum 3.0 EcoBlue A10 e-4WD - Markkinajohtajan matkassa21.01.2024 16.00
Ford vahvistaa täysin uudella Rangerillaan johtopaikkaansa Euroopan lava-automarkkinassa. Ensimmäiset uuden sukupolven autot ovat jo saapuneet Suomeen. Irrotimme ammattilehden koeajoon maahantuojan esittelyautojen valikoimasta dieselmalliston lippulaivan, 240 hevosvoimaisella V6 moottorilla ja huippuluokan varusteilla täydennetyn Ranger Platinumin. (kuva yllä: Ford Ranger -mallistossa Wildtrakin yläpuolella sijoittuva Platinum erottuu muista versioista muun muassa ainutlaatuisen etusäleikön ja 20-tuumaisten kevytmetallivanteiden voimin.) Ranger on hallinnut avolava-autojen markkinaa Euroopassa vuodesta 2015 alkaen. Suomessakin Ranger on noussut jo useana vuonna pick-up-segmentin kärkeen. Menestystä on osaltaan siivittänyt poikkeuksellisen kattava mallisto sekä N2G-kevytkuorma-autojen kysyntä, joita on muokattu vakiomalleista Arctic Trucks Oy:llä valmistajan virallisella mandaattilla. Toistaiseksi uutta Rangeria saa ainoastaan autoverollisina vaihtoehtoina. Ja niitä vaihtoehtoja on nyt tarjolla vähintäänkin riittävästi. (kuva: Lavan leveys on matalien pyöräkaarien välistä mitattuna entisen 1171 mm asemesta 1224 mm, joten standardimittaiset kuormalavat mahtuvat nyt ilman kikkailua pyöräkoteloiden väliin myös poikittain käännettyinä. Lavan suurin leveys on 1584 mm ja pituus lavakaukalon kanssa 1544 mm. Laitakorkeus on noin 53 cm ja kuormauskorkeus tyhjänä 62 cm. Lavalle pääsyä helpottaa lavan takanurkkiin tehdyt askelmat.) Täydellä mallistolla Valmistajalle tyypilliseen tapaan myös Ranger tuodaan Suomessa tarjolle ennätyksellisen kattavalla vaihtoehtojen valikoimalla. Uutena vaihtoehtona tarjottavan lavattoman alustamallin lisäksi tarjolla on perinteinen kaksiovinen Single Cab ja siitä jalostettu ns. kaappari-puoliovilla täydennetty Super Cab. Ehdottomasti suosituin vaihtoehto on kaksiovinen Double Cab, jota on tarjolla Suomessa kaikkina kuutena eri varustelutasovaihtoehtona. Näitä ovat kestävät työjuhdat Ranger XL ja XLT. Vaativaan maastoajoon optimoidut Ranger Tremor (uusi malli), Wildtrak, Wildtrak X (uusi tämäkin). Vaativaan makuun ja ylellisyyttä etsiville Ranger mallistosta löytyvät Limited ja uusi premium-malli Ranger Platinum V6 diesel. Äärimmäistä suorituskykyä ja kilpailuhenkeä hakeville Ford tarjoaa joko 210 hv dieselillä tai liki 300 hevosvoimaisella V6 bensiinimoottorilla ja erikoisjousituksella varustettua Ranger Raptor -tehomallia. Katsaus hinnastoon paljastaa Rangerien verollisten hintapyyntien lähtevän hieman päältä 44 500 eurosta. Yläraja tulee vastaan 100 000 euron tasolla, johon yltää ainoastaan Platinum. Suomalaisiin erikoisuuksiin lukeutuvat sitten Double Cab -mallista maahantuojan toimesta leivotut alennetun autoveron pakettiautovaihtoehdot. Näista malleista on otettu takapenkki pois ja autot verotetaan pakettiautoina. Ilman toista penkkiriviä Rangerin hinnat asettuvat noin 48 000 ja 69 000 euron välimaastoon. Raptorissa hintahaitari on saatu kevytkuorma-automuutoksella vieläkin laajemmaksi: noin 79 000 - 137 000 euron haarukkaan. Ei ole lava-auton hankinta aivan vaivatonta Suomessa. (kuva: Uudessa Rangerissa on V6-moottoreiden kanssa 4X4-järjestelmä, jota käytetään uudella sähköisesti ohjatulla kaksi-vaihteisella jakovaihteistolla. Toimitiloina 2H, 4A, 4H ja 4L.) Isolohko Rangerit valmistetaan Raptoria lukuunottamatta Etelä-Afrikassa yhteisellä tuotantolinjalla Volkswagen Amarokin kanssa. Mallit perustuvat Fordin rakenteeseen ja tekniikkaan. Eroa on lähinnä pintapelleissä, sisustassa sekä varusteluvaihtoehdoissa. Ranger-perheessä kaikkien paitsi Platinumin ja Raptorin voimanlähteenä on suorituskykyinen 2.0 Ford EcoBlue-dieselmoottori, josta on saatavana 170 hv ja 205 hv tehoversiot joko manuaali- tai automaattivaihteistolla. Platinum-mallissa on 240 hv 3.0 Ford EcoBlue-dieselmoottori 10-vaihteisella A10-automaattivaihteistolla täydennettynä. A10 on tarjolla myös 205 heppaisen rivikoneen yhteydessä. Teholtaan 170 hv moottorin yhteyteen on tarjolla joko 6-vaihteinen manuaali tai 6-vaihteinen A6-automaatti. Rangerin täyssähkömallin huhutaan tulevan tarjolle parin vuoden sisällä. Sopiva tekniikka Fordilla olisi ottaa hiljattain lan- seeratusta F-150 Lightningista. V6 dieselihän Amerikan markkinoilta jo lainattiin uuteen Platinumiin. Jos palataan kuitenkin takaisin tähän hetkeen ja olemassa olevaan mallistoon, niin rivikonetta emme ole vielä Fordin logoilla varustetussa autossa kokeilleet. Tehokkaamman eli 205 heppaisen koneen voimavaroista otettiin mittaa toisaalla tässä lehdessä löytyvän VW Amarokin yhteydessä. Nyt koeajettavan ja vain Double Cab -korivaihtoehtona tarjottavan platinum varustelutason Rangerin nokalle on sovitettu aina vain harvinaisemmaksi käyvä dieselvinkkeli ja onhan se vaan elämys sekä täyttymys kun moottoritilasta kuuluu kulmakoneelle ominainen matalataajuuksinen äänimaailma. Ja siellä missä on ääntä löytyy myös voimaa. Ford ilmoittaa kolmen litran dieselistä irtoavan 240 hevosvoimaa ja 600 Nm vääntömomenttia. Lukemat antavat kokonaismassaltaan noin 3300 kg painavalle autolle vähintäänkin riittävän suorituskyvyn. Kantavuutta autolla on noin 950 kg ja vetopainoksi ilmoitetaan täydet 3500 kg. Vetopitoa ja turvallisuutta tarjoaa edistyksellinen, jatkuvasti päällä oleva sähköisesti ohjattu e-4WD-nelivetojärjestelmä. (kuva: Ranger Platinum on saatavana ainoastaan viisipaikkaisena ja double-cab -ohjaamolla. Verhoilumateriaaleissa ei ole säästelty.) Konttorin puolelta Halutun vetotavan ja ajotilan valinta käy vaivattomati konttorin puolella keskikonsolin monitoimikytkimestä. Perinteiset ratin takana olevat mittarit on korvattu 12-tuuman mittaristopaneelilla. Kojelaudan keskellä on pystysuuntainen kosketusnäyttö, jonka kautta käytetään kattavaa ja hyvät liittämisominaisuudet sisältävää tietoviihdejärjestelmää. Lisäksi Platinumissa on vakiona B&O -audiojärjestelmä ja tehokkaaksi havaittu langaton lataus matkapuhelimille. Kuljettajaa avustavien järjestelmien listalla Platinum-mallissa on vakiona aktiivinen pysäköintiavustin Park Out Assist -toiminnolla, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä riste- ävän liikenteen varoituksella ja perävaunun tunnistusjärjestelmällä, kaistanvaihtovaroitus ja -apu sekä auton ympäri näkymää tarjoava vyöhykekamera. Turvallisuutta on lisätty myös turva- tyynyjen määrää kasvattamalla. Uusinta uutta on istuimien väliin avautuva tyyny. Sen tarkoituksena on pitää matkustajat paikoillaan mahdollisessa törmäyksessä. Nahkapäällysteisissä etuistuimissa on kattavat sähköiset säädöt, joskin istuinmukavuudessa on vielä hieman parantamisen varaa. Etuistuimen selkänoja on hyvä, mutta istuinosa on kooltaan pienehkö ja kenties turhan urheilullinen lava-autokäyttöön. (kuva: Ranger selvisi messulehtikuorman toimituksesta hyvin arvosanoin. Joskin ilman kyytiläisiä ajettaessa auto tuntui hieman takapainoiselta.) Alle kympin satasella Malliuudistus venytti Rangeria pituussuunnassa ja akselivälin osalta viidellä senttimetrillä. Samalla raideleveyttä kasvatettiin. Lisäsenttimetrit toivat kaivattua leveyttä rahtiosastolle. Lavan leveys on matalien pyöräkaarien välistä mitattuna entisen 1171 mm asemesta 1224 mm, joten standardimittaiset kuormalavat mahtuvat nyt ilman kikkailua pyöräkoteloiden väliin myös poikittain käännettyinä. Lavan suurin leveys on 1584 mm ja pituus lavakaukalon kanssa 1544 mm. Laitakorkeus on noin 53 cm ja kuormauskorkeus tyhjänä 62 cm. Maavaraa on matalimmasta kohdasta mitattuna noin 22 cm. Lastasimme lavalle noin 600 kg verran kuormaa. Sen vaikutuksesta jousitus niiasi muutaman senttimetrin verran. Kuormattuna lava-autolle ominainen takajousituksen kovuus poistuu ja matkanteko tasoittuu. Vastavuoroisesti ohjaustuntuma ja ohjauksen vaste kevenevät. Huolellisesti toteutetun äänieristyksen ansiosta ohjaamoon kantautuu vain vähän rengasääniä, mitä voi pitää peräti 20-tuuman vanteilla ja lava-autoon matalaprofiilisilla renkailla varustetussa autossa huipusuorituksena. Toisaalta moottoritilasta etäisesti kantautuvaa V6 dieselin matalaa käyntiääntä voi luonnehtia jopa rauhoittavaksi. Valmistaja ilmoittaa Ranger Platinumin polttoaineen kulutuslukemaksi WLTP mittaustavalla 10,2l/100 km. Koeajossa tällaisiin lukemiin ei ylletty edes moottoritiellä. Reilun tuhannen kilometrin matkalla keskikulutus asettui lopulta 8,8 litraan satasella. Tosin matkaa taitettiin pääsääntöisesti voimansiirto 2H eli takavetotilassa. Ostaisinko..? Ford Ranger Platinum sijoittuu valmistajan Ranger malliperheessä enemmän maantiellä ajettavien Rangerien kategoriaan. Jo hintapyyntinsä puolesta pomomalliksi asemoituva auto tarjoaa edustusautoluokan mukavuuden ja ominaisuudet maastokelpoissa paketissa. Lava ja liki tonnin kantavuus muistuttaa auton sopivan myös ammattikäyttöön. Hiekotinta tai lumiauraa Platinumin lavalle tuskin moni sovittaa. Siihen tarkoitukseen Ranger-perheestä löytyy muut vaihtoehdot. Ja maastossa temmeltäville on tarjolla erikoisjousituksilla varustetut Tremor, Wildtrak X ja Raptor -vaihtoehdot. Kattavasti varusteltu ja ison polttomoottorin omaava Ranger Platinum kuroo onnistuneesti kiinni välimatkaa Yhdysvaltain markkinoille tehtyihin premium-luokan lava-autoihin. Myös sillä puolella markkinajohtaja on Ford. Ja ties kuinka monetta kymmennettä vuotta perätysten. (kuva: Kuormansidontaan on panostettu liikuteltavien sidontakiskojen muodossa. Lavakaukalossa on lisäksi lovet mahdollisia tilanjakajia varten.)
|