MAN sanoo akkukäyttöisen kaukoliikenneauton lanseerauksen alkaneen menestyksekkäästi24.01.2024 13.22
Saksalaisen kuorma-autovalmistaja MAN:n mukaan sen ensimmäisten kaukoliikenteeseen soveltuvien sähkökäyttöisten MAN eTruckien mallivuoden 2024 "Limited Edition -lanseerausmallit" liki loppuunmyytiin vain reilun kolmen kuukauden kuluttua myynnin aloittamisesta. MAN eTGX- ja MAN eTGS-malleista kerrotaan saadun jo 700 tilausta. MAN: Uuden, vuodelle 2024 suunnitellun MAN eTruckin ensimmäiset rajoitetun erän mallit on jo myyty loppuun, lukuun ottamatta hyvin pientä määrää ajoneuvoja. Tilauksia on vastaanotettu yhteensä 700, joista suurin osa koskee suursarjatuotantoa, joka käynnistyy MANin Münchenin tehtaalla vuonna 2025. Diesel- ja akkusähkökäyttöiset kuorma-autot valmistetaan silloin samalla kokoonpanolinjalla, mikä mahdollistaa mahdollisimman suuren joustavuuden kysyntätilanteen mukaan. Suunnitelman mukaan puolet kaikista Euroopassa toimitettavista uusista MAN-kuorma-autoista on sähkökäyttöisiä vuoteen 2030 mennessä. Maksimaalinen joustavuus: uusi MAN eTruck Uusille MAN eTGX- ja MAN eTGS-kuorma-autoille on ominaista akkukokoonpanon suuri muunneltavuus, sillä valittavissa on kolmesta kuuteen akkupakettia. Tämä tarkoittaa sitä, että kantaman, hyötykuorman ja latausajan kannalta optimaalinen ajoneuvokokoonpano voidaan valita jokaiseen sovelluksen ominaispiirteeseen - supermarketin toimituksista kaupungin keskustassa, alueellisista rakennusmateriaalien toimituksista tuotantologistiikan pitkän matkan kuljetuksiin. Kuuden akkupaketin ansiosta, joista kaksi on asennettu ohjaamon alle ja jopa neljä muuta ajoneuvon rungon sivulle, eTGX ja eTGS tarjoavat jopa 480 kWh:n käyttökelpoisen akkukapasiteetin, joka mahdollistaa jopa 800 kilometrin päivittäisen toimintasäteen. Jopa 375 kW:n CCS-standardin lisäksi MAN on tarjonnut vielä tehokkaampaa megawattilatausstandardia (MCS) nopeaa välilatausta varten ajotaukojen aikana, mikä mahdollistaa aluksi 750 kW:n ja myöhemmässä laajennusvaiheessa jopa yli yhden megawatin (1000kW) lataustehon. Optimaalinen muunneltavuus räätälöityjä rakennelmia varten MAN eTGX:n ja MAN eTGS:n modulaarinen akkukonsepti tarjoaa hyötykuorman ja käyttöyksikön päälirakenneystävällisen sijoittelun lisäksi myös suuren muunneltavuuden monille erilaisille päälirakenteille sekä erittäin lyhyet akselivälit alkaen 3,75 metristä, minkä ansiosta vetoauto voidaan yhdistää kaikkiin tavallisiin puoliperävaunuvaihtoehtoihin sallittujen kokonaispituusvaatimusten puitteissa. Tämä mahdollistaa myös kolmen metrin sisäkuormauskorkeuteen soveltuvat tilavuusvaihtoehdot, jotka ovat usein kysyttyjä tuotantologistiikassa. 360 asteen eMobility-konsultointi MAN tukee asiakkaita jo ennen uuden eTruckin hankintaa 360-asteisella eMobility Consulting -palvelullaan. Se sisältää sopivimman ajoneuvon valintaan liittyvien neuvojen lisäksi myös asiakaskohtaisten toimintaedellytysten tarkastelun, mukaan lukien kustannusoptimointi, reittianalyysi, kaluston optimointi ja tämän pohjalta tarvittavat neuvot latausinfrastruktuurista. Lisätukea tarjoavat digitaaliset työkalut, kuten uusi MAN eReadyCheck, jonka avulla asiakkaat voivat tarkistaa, miten heidän jakelureittinsä voidaan ajaa puhtaasti sähköisesti, tai MAN eManager, jonka avulla kalustopäälliköt voivat pitää jatkuvasti silmällä tärkeitä tietoja kaluston kaikkien kuorma-autojen lataustilanteesta. MANilla on myös oma latausinfrastruktuuritarjonta asiakkailleen valikoimassaan kumppanuuksien kautta ABB:n, Helioxin ja SBRS:n kaltaisten latausinfrastruktuurin valmistajien kanssa. Palvelusivulla tarjotaan erityisesti sähköiseen liikkuvuuteen räätälöityjä huoltosopimuksia ja rahoitusratkaisuja uusille MAN eTruckeille. Uusi MAN eTruck: jopa 800, myöhemmin jopa 1 000 kilometrin päivittäinen toimintasäde ja suuri latauskapasiteetti MCS- (750 kW) ja CCS-standardien (375 kW) ansiosta, ja latausportti voidaan sijoittaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Uusi MAN eTruck: Tehdasvalmis suurtilavuus puoliperävaunun vetoauto (vetopöytäkorkeus 95 cm), mahdollistaa kolmen metrin sisäkorkeuden perävaunuun 4 metrin kokonaiskorkeudella. Uuden MAN eTruckin 360 asteen konsultointi: MAN eMobility Consulting tarjoaa Fleet-konsultointia, latausinfrastruktuurin perustamista ja digitaalisia työkaluja käyttöönoton analysointiin ja reittisuunnitteluun. |