HYBRIT: Kuusi vuotta tutkimusta raivaamassa tietä fossiilivapaalle raudan- ja teräksenvalmistukselle teollisessa mittakaavassa

27.08.2024 9.00

hyp1.jpg

HYBRIT-hanke esittelee nyt kuuden vuoden tutkimustulokset Ruotsin energiaviranomaiselle (Energimyndigheten) laaditussa loppuraportissa. Raportti osoittaa, että HYBRIT-prosessilla tuotetulla suorapelkistetyllä raudalla on hyödyllisiä ominaisuuksia fossiilisilla polttoaineilla tuotettuun rautaan verrattuna.

HYBRIT on hakenut ja saanut useita patentteja onnistuneiden tulostensa perusteella, ja hanke etenee nyt seuraavaan vaiheeseen, jossa prosessi otetaan käyttöön teollisessa mittakaavassa. 

”Olen uskomattoman ylpeä kaikesta siitä, mitä HYBRIT-hankkeessa on saavutettu vuodesta 2016 lähtien. Menestyksekkään pilottihankkeemme ansiosta olemme hyvässä vauhdissa muuttamassa rauta- ja terästeollisuutta perinpohjaisesti. SSAB investoi nyt voimakkaasti koko pohjoismaisen teräksentuotantonsa muuttamiseen fossiilivapaaksi ja on jo aloittanut fossiilivapaan teräksen toimittamisen asiakkaille pienessä määrin”, kertoo Martin Pei, SSAB:n CTO ja Hybrit Development AB:n hallituksen puheenjohtaja (kuvassa yllä). 

HYBRIT-hanke on teräsyhtiö SSAB:n, kaivosyhtiö LKAB:n ja energiayhtiö Vattenfallin yhteistyöhanke, jonka tarkoituksena on muuttaa rauta- ja terästeollisuutta perinpohjaisesti. Tarkoituksena on käytännössä eliminoida terästeollisuuden hiilidioksidipäästöt korvaamalla hiili ja koksi raudantuotannossa fossiilivapaalla vedyllä ja sähköllä. Siirtymisen hiili- ja masuunipohjaisesta teräksentuotannosta HYBRIT-teknologiaan ja raudan sulattamiseen sähköisissä valokaariuuneissa odotetaan vähentävän Ruotsin kokonaishiilidioksidipäästöjä yli 10 % ja Suomen noin 7 %. 

Hanke osoittaa ensimmäisenä maailmassa, että fossiilivapaa arvoketju – malmista teräkseen – toimii puoliteollisessa mittakaavassa. Tähän mennessä HYBRIT-hankkeen Luulajan pilottilaitoksella Ruotsissa on tuotettu yli 5 000 tonnia vetypelkistettyä rautaa. Asiakkaat, kuten Volvo Group, Epiroc, Peab ja monet muut, käyttävät jo fossiilivapaata terästä ajoneuvoissa, raskaissa koneissa, rakennuksissa ja kuluttajatuotteissa, ja kiinnostus teknologiaa kohtaan on suurta.

hyp2.jpg

Kuuden vuoden tutkimuksen tulokset osoittavat fossiilivapaan HYBRIT-prosessin toimivuuden 

Ruotsin energiaviranomaiselle toimitetussa loppuraportissa esitetyt tutkimustulokset ulottuvat vuodesta 2018 vuoteen 2024. Työssä on keskitytty skaalaamaan teknisiä ratkaisuja laboratoriosta teolliseen mittakaavaan, kehittämään teollisia prosessikäytäntöjä ja luomaan integroitu arvoketju vetypohjaiseen raudan- ja teräksentuotantoon. 

Esimerkkejä pilottivaiheen tuloksista: uuden vetykaasupohjaisen tekniikan kehittäminen tehokkaaseen fossiilivapaaseen raudan ja teräksen tuotantoon, jonka CO2-päästöt ovat 0,0 tonnia terästonnia kohden, uuden fossiilivapaan rautatuotteen (rautasienen) kehittäminen, jonka ominaisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin fossiilisilla kaasuilla pelkistetyllä raudalla, vedyn valmistukseen ja varastointiin käytettävien emäksisten elektrolysaattoreiden menestyksekäs pitkäaikainen käyttö sekä tehokkaiden prosessikäytäntöjen kehittäminen fossiilivapaan rautasienen sulattamiseksi raakateräkseksi valokaariuunissa.

”HYBRIT-hankkeen teknisen kehityksen painopisteenä on ollut osaamisen rakentaminen ja teknisten edellytysten luominen fossiilivapaan prosessin toteuttamiseksi täysimittaisessa tuotannossa. Olemme erittäin iloisia siitä, että olemme tiiminä yltäneet onnistuneisiin tuloksiin, jotka ovat saavuttaneet tai ylittäneet hankkeelle asetetut tavoitteet. Hyödynnämme nyt hankkeen aikana saamaamme osaamista ja kokemuksia teknologian jatkokehityksessä ensisijaisesti omistajayhtiöiden teollistumisen tukemiseksi”, Hybrit Development AB:n toimitusjohtaja Ulf Spolander kertoo. 

HYBRIT-hanke siirtyy seuraavaan vaiheeseen 

Pilottivaiheen tulokset viitoittavat tietä HYBRIT-prosessin käyttöönotolle teollisessa mittakaavassa. Hybrit Development AB jatkaa tutkimus- ja kehitystyötä tukeakseen teknologian teollistamista yhdessä omistajayhtiöiden kanssa. Tähän sisältyy ratkaisujen toimittaminen LKAB:n suunniteltuun demonstraatiolaitokseen Ruotsin Jällivaarassa. Fossiilivapaan vedyn varastoinnin pilottihanke Luulajan Svartöbergetissä jatkuu vuoteen 2026.

”Matka on ollut mullistava lyhyessä ajassa. Pilottivaiheen tulokset osoittavat, että prosessi toimii ja että olemme valmiita ottamaan seuraavan askeleen, jossa Jällivaaraan suunniteltu LKAB:n demonstraatiolaitos on ensimmäinen askel kohti rautasienen teollista tuotantoa. Laadukas rautamalmimme ja hyvä fossiilivapaan energian saatavuus luovat ainutlaatuiset edellytykset kilpailukykyisen arvoketjun luomiseen tulevaisuuden fossiilivapaalle raudan- ja teräksentuotannolle, sanoo Jenny Greberg”, LKAB:n tekninen johtaja ja Hybrit Development AB:n hallituksen jäsen.  

”On erittäin ilahduttavaa nähdä tavoitteellisen yhteistyömme kantavan hedelmää. Kumppanuus on todella menestyksen avain. Seuraava vaihe on skaalata toiminta teolliseen mittakaavaan, jossa fossiilivapaa sähkö ja vety mahdollistavat siirtymisen tulevaisuuteen, jossa kaikki voivat kuljettaa, tuottaa ja elää fossiilivapaasti”, Vattenfallin strategiajohtaja ja HYBRITin hallituksen jäsen Andreas Regnell toteaa.

HYBRIT-hankkeelle on myönnetty rahoitusta EU:n innovaatiorahastosta ja Ruotsin energiaviranomaisen Industriklivet-ohjelmasta. Se on myös osa Euroopan IPCEI-hanketta Hy2Use (vety), johon kuuluu yhteensä 35 hanketta 12 maasta. Tavoitteena on tukea nopeaa muutosta ja lisätä Euroopan teollisuussektorin kilpailukykyä.

”Tie teollisuuden nettonollapäästöihin vaatii panostuksia innovatiivisiin ja teknologiaa muuttaviin ratkaisuihin. Tässä Industriklivetillä on tärkeä rooli. Toivomme, että eri hankkeista saatu tietotaito leviää laajemmalle ja nopeuttaa teollisuuden muutosta, kommentoi Klara Helstad”, Ruotsin energiaviranomaisen kestävän teollisuuden osaston päällikkö.  

HYBRIT – otteita tutkimustuloksista 2018–2024

  • Uuden vetypohjaisen tekniikan kehittäminen, joka mahdollistaa tehokkaan fossiilivapaan raudan- ja teräksentuotannon, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 0,0* tonnia terästonnia kohden (scope 1 ja 2).  
     
  • Uuden rautatuotteen eli rautasienen kehittäminen. Rautasienellä on huomattavasti paremmat ominaisuudet kuin fossiilisilla kaasuilla, kuten maakaasulla, pelkistetyllä raudalla. HYBRIT-hankkeen rautatuote ei sisällä hiiltä, ja sen metallointiaste on korkea (98–99 %). Se kestää paremmin painetta, iskuja ja kulutusta kuin vastaavat teollisuustuotteet, ja sillä on vakaat kemialliset ominaisuudet. Kaiken kaikkiaan se tuo etuja kuljetukseen, varastointiin ja sulatukseen.  
     
  • Hiilidioksidipäästöjen arviointi, kun pelkistämisessä käytetään vetyä fossiilisten kaasujen sijaan. HYBRIT-prosessissa rautamalmipelletit muutetaan raudaksi (rautasieneksi) käyttämällä ainoastaan fossiilivapaata vetyä. Prosessin ainoa sivutuote on vesi. Se eroaa perinteisestä suorapelkistystekniikasta, joka perustuu maakaasuun, josta syntyy hiilidioksidipäästöjä. Suorapelkistys vedyllä ja sulatus valokaariuunissa tuottaa 42 kg biogeenistä hiilidioksidia suorapelkistettyä rautatonnia kohti, kun taas perinteinen maakaasuprosessi tuottaa 383 kg fossiilista hiilidioksidia tonnia kohti. Pelkistyskaasun lämmitys on jätetty vertailusta pois.
     
  • Uuden fossiilivapaan ja kilpailukykyisen teollisuusprosessin kehittäminen ja 175 prosessivaiheen testaaminen, jotta voidaan tunnistaa edullisin tapa valmistaa rautaa vedyllä.  
     
  • Emäksisten elektrolysaattoreiden menestyksekäs pitkäaikainen käyttö vedyn tuotantoon ja varastointiin. Elektrolysaattoreita käytetään veden hajottamiseen vetyyn ja happeen fossiilivapaalla sähköllä. Vetyä käytetään sen jälkeen hapen poistamiseen rautamalmipelleteistä. Testit, joissa varastoitua vetyä käytetään reaaliaikaisesti sähkömarkkinoita seuraten, osoittavat, että vedyn tuotannon muuttuvia kustannuksia voidaan alentaa jopa 40 %. 
     
  • Tehokkaiden prosessikäytäntöjen kehittäminen fossiilivapaan rautasienen sulattamiseksi raakateräkseksi valokaariuuneissa yhteistyössä Swerim-tutkimuslaitoksen kanssa. Teräksenvalmistus tapahtuu sulattamalla fossiilivapaata rautasientä fossiilivapaalla sähköllä ja lisäämällä siihen mahdollisimman vähän biohiiltä, happea ja kuonanmuodostajia. Kokeelliset tulokset osoittavat, että kehitetyllä fossiilivapaalla sulatusmenetelmällä voidaan tuottaa terästä, joka on yhtä laadukasta kuin nykyinen fossiilinen malmipohjainen teräs. 

*Prosessista syntyy pieniä hiilidioksidipäästöjä, jotka johtuvat grafiittielektrodien kulutuksesta ja kuonanmuodostajien lisäämisestä valokaariuuniin. Nämä päästöt ovat alle 0,05 hiilidioksidiekvivalenttitonnia yhtä terästonnia kohden, mikä pyöristetään 0,0 hiilidioksidiekvivalenttitonniin terästonnia kohden. Malmipohjaisen teräksentuotannon tyypillinen arvo masuunitekniikalla on 2,2 hiilidioksidiekvivalenttitonnia terästonnia kohden.

20.09.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 20.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
20.09.2024 10.01UPM Biochemicals ja Södra vauhdittavat innovatiivisten ligniinipohjaisten ratkaisujen kaupallistamista
20.09.2024 8.52Vuoden Autoalan koulutuksen järjestäjä -palkinto Vaasaan
20.09.2024 7.22Kuljetus ja muutto O. Jylhä Oy:lle 12 uutta DAF vetoautoa
19.09.2024 14.05IAA 2024: Vetykuorma-autolle innovaatiopalkinto
19.09.2024 13.50Kesla Oyj heikentää ohjeistusta vuodelle 2024 - Tilauskannat jäämässä ennakoitua pienemmiksi
19.09.2024 9.35Uusien autojen rekisteröinnit romahtivat EU:ssa elokuussa - Sähköautojen osalta liki kolmanneksella
19.09.2024 9.17KATSO VIDEO! Puhtaasti korkeammalle - vuokranostimet urakoitsijoilla Stora Enson Oulun tehtaalla
18.09.2024 17.00Tuomaristo päätyi sähköön - Mersusta vuoden kuorma-auto
18.09.2024 15.28STUK: Ulkoilmassa havaittu radioaktiivista cesiumia
18.09.2024 11.40IAA 2024: Scania esittelee yhtenäisen modulaarisen huolto- ja korjaussopimusmallin kaikkialla Euroopassa
18.09.2024 9.55Vuoden vaihteessa voimaan astuva velvoite sähköautojen latauspisteistä ei koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä
18.09.2024 9.45IAA 2024: Volkswagenin retropakumallista uusia vaihtoehtoja
18.09.2024 9.22IAA 2024: Rangerista lataushybridi
17.09.2024 15.20IAA 2024: Puolalaisvalmistajalta 1,4 MW pikalatausjärjestelmä raskaalle kalustolle
17.09.2024 8.33Masteri on mestari
16.09.2024 13.44Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä
16.09.2024 13.42Vuosihuoltoseisokki Rengon sahalla 23.9. alkaen
16.09.2024 13.33MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä
16.09.2024 13.00Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto
16.09.2024 11.40IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025
16.09.2024 11.03Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa
16.09.2024 10.42Autoalan yritysten maahantuomat käytetyt autot sähköistää vauhdilla Suomen henkilöautokantaa
16.09.2024 10.10Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema
16.09.2024 10.00Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa
16.09.2024 7.50CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen
13.09.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 13.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
13.09.2024 8.0053 hehtaaria suota ennallistetaan Alavudella - vaikutuksia vesistöön, ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen
12.09.2024 11.00Yritysten tekemät investoinnit laskussa useimmilla toimialoilla vuoden 2024 toisella vuosineljänneksellä
11.09.2024 11.00Säästöpuutyökalu auttaa valitsemaan sopivat säästöpuut hakkuualueelta
10.09.2024 16.00Valmet Automotive itsenäistää sen akkuliiketoiminnan - akkuja valmistetaan jatkossa Ioncor -nimellä
10.09.2024 15.30Wihuri Oy Tekninen Kauppa lanseeraa sisälogistiikan kokonaisratkaisuja tarjoavan WiLogin
10.09.2024 9.00Nokialle rakenteilla jättimäinen bioterminaali energiapuun säilytykseen ja prosessointiin
09.09.2024 17.05CoverB-OF - uusi yhdistelmätela Olofsfors -telamallistoon
09.09.2024 12.49Piennartasanteet edesauttavat suometsien puunkorjuuta
09.09.2024 9.22Hyundai Bayon Cross - uusi vaihtoehto pienten katumaasturien markkinaan
08.09.2024 12.00Jarkko Jylhä Driftingin SM Pro -luokan Suomen mestariksi
08.09.2024 11.00Metsäkoneiden oikeat telavalinnat tärkeässä roolissa puunkorjuussa
06.09.2024 20.33KATSO TÄSTÄ 6.9. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
06.09.2024 10.59Stora Enson hakkuukohteiden tarkastukset valmistuneet - puunkorjuu jatkuu
06.09.2024 10.00Antti Hillilä ja Doris Diehl vahvistavat Maatorin myyntiä
06.09.2024 8.22Kirjalansalmen sillan rekkojen odotusalueelle ajoon tulee muutoksia Paraisten päässä syksyn aikana
05.09.2024 16.00Sähköautojen latauspiste vuoden vaihteessa pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin yli 20 pysäköintipaikkaa omaaviin rakennuksiin
05.09.2024 10.12Valmet aloittaa muutosneuvottelut Suomessa
04.09.2024 15.50AMV Metsäpalvelu tekee metsänhoitoa optimaalisella konekalustolla
04.09.2024 15.00MAN laajentaa sähkökuorma-autojen mallistoaan lähijakelupuolelle - MAN eTGL esitellään IAA 2024 -messuilla
04.09.2024 14.12Metsä Groupin Lappeenrannan ja Vilppulan sahojen muutosneuvottelut johtivat henkilöstön lomautuksiin
04.09.2024 14.00DAF-myyntiin uutta potkua Varsinais-Suomen alueelle
04.09.2024 13.44Liikenteessä olevien autojen määrä lähentelee jo kolmea miljoonaa Suomessa
04.09.2024 11.00Nokian Renkaat on allekirjoittanut kehitysyhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on tuoda koivunkuorijätteestä valmistettu uusiutuva materiaali renkaisiin
04.09.2024 8.00Helsingin MaatalousKonemessuilla lokakuussa yli 400 yritystä - kaikki merkittävät toimijat mukana isosti
03.09.2024 17.00Volvon ja Renault Trucksin kuorma-automyynti uusiin toimitiloihin Porvoossa
03.09.2024 11.22Mercedes esittelee sähköisen G-sarjan Suomessa 25 kaupungissa vierailevalla Tähtikiertueella
03.09.2024 10.00HUOMIO! Nyt kannattaa markkinoida - lähde mukaan ilmoituksella syksyn Metsäalan Ammattilehteen
03.09.2024 8.48Audi esittelee Q5 myyntimenestysmallin uusimman sukupolven
03.09.2024 8.28Asuntokaupassa toinen peräkkäinen kasvun kuukausi
02.09.2024 12.05Metsä Group kouluttaa uusia metsäalan ammattilaisia oppisopimuksella
02.09.2024 12.00Uudistetut metsänhoidon suositukset konkreettisia keinoja sekametsien perustamiseen ja kasvatukseen
02.09.2024 11.33Elokuun rekisteröinnit jatkoivat alkuvuoden maltillista tahtia
02.09.2024 11.11Automaahantuojat esittävät kierrätyspalkkiota laskevaa automarkkinaa elvyttäväksi toimeksi
02.09.2024 10.28UPM:n oppisopimuspaikkojen haku avautui - Suomessa tarjolla 50 paikkaa
02.09.2024 10.00Ivecon syyskiertue syyskuussa Suomeen - uudistettu mallisto esittelyssä
01.09.2024 18.00Kolmipäiväinen FinnMETKO keräsi yli 30 000 näyttelyvierasta Jämsään
31.08.2024 23.44KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 3/3 lauantai
30.08.2024 23.33KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 2/3 perjantai
29.08.2024 23.59KATSO TÄSTÄ - Hyviä uutisia! erikoislähetys FinnMetkosta - osa 1/3 torstai
29.08.2024 18.41VAK Oy on ostanut Örebro Skåpservice Ab:n osakekannan
29.08.2024 9.00Ponssen uutuusratkaisut FinnMETKO-messuilla
29.08.2024 8.11Koneyrittäjät: kohtuulliset maksuajat ovat osa vastuullisuutta ja ne on saatava myös osaksi todellisuutta
29.08.2024 8.00FinnMETKOssa uutuuskoneita ja huipputekniikkaa
29.08.2024 7.33Kia- ja Mitsubishi-edustukset laajenevat viidelle uudelle paikkakunnalle
28.08.2024 9.00Metsäalan superdelegaatio saapuu Etelä-Amerikasta FinnMETKO -messuille
27.08.2024 10.57FinnMetkossa esitellään mielenkiintoisia Mercedes-Benz hyötyajoneuvoja
27.08.2024 10.35Hirvieläinten metsästys käynnistyy vaiheittain - Lapissa, Kuusamossa ja Taivalkoskella päästään hirvijahtiin syyskuun alussa
27.08.2024 10.19KATSO VIDEO! Hailuodon megaluokan siltatyömaa käynnissä
27.08.2024 10.16Vastaus uuden sukupolven metsäkoneiden tarpeisiin: Nokian Renkaat lanseeraa uuden Forest King F2 rengaskoon
27.08.2024 10.13Joutsenon sellutehtaan henkilöstö lomautetaan kolmeksi kuukaudeksi
27.08.2024 9.00HYBRIT: Kuusi vuotta tutkimusta raivaamassa tietä fossiilivapaalle raudan- ja teräksenvalmistukselle teollisessa mittakaavassa
26.08.2024 19.00Biohajoava teräketjujen voiteluaine vakuuttanut ominaisuuksillaan
26.08.2024 14.33John Deere esittelee FinnMetkossa uudet H-sarjan metsäkoneet sekä edistykselliset kokonaisratkaisut
26.08.2024 13.13Tulossa Hyviä uutisia! FinnMETKO 2024 -erikoislähetys jokaiselta näyttelypäivältä - lähde mukaan!
26.08.2024 13.00Muutosneuvottelut päätökseen, UPM lopettaa biokomposiittiliiketoiminnan 2024 loppuun mennessä
26.08.2024 10.358-tielle uusimman sukupolven nopeusvalvontatekniikkaa Mynämäen ja Porin väliselle tieosuudelle
26.08.2024 9.00Stora Enso: Lukuisia toimenpiteitä käynnistetty Hukkajoen tapahtumien johdosta
25.08.2024 12.00Terex Ecotec laitteet HS Tekniikan ohjelmaan - tehokoneet mm. risulle ja rangalle
24.08.2024 13.00Metsätöissä uudella Kobelco kaivukoneella
23.08.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 23.8. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.08.2024 11.37Hyviä uutisia! - Asuntokaupan piristyessä Nordea palkkaa uusia asuntorahoitusneuvojia vastaamaan asiakkaiden kasvaneeseen kysyntään
23.08.2024 10.30Helsinki: Pysäköinnin vähäpäästöisyysalennus jatkossa vain täyssähköajoneuvoille - päätös kasvattaa kaupunkilaisten eriarvoisuutta
23.08.2024 8.55Volvo perustaa uuden kuorma-autotehtaan Meksikoon
22.08.2024 19.15Täysin uusi Renault Symbioz saapuu Suomen markkinoille
22.08.2024 15.00Käyttökulut kuriin voimalinjaoptimoinnilla ja kamerapeilijärjestelmällä
22.08.2024 9.07VTT lupaa mullistaa kartongin valmistuksen
21.08.2024 16.14Scanialta uusi G38-vaihteisto 770 hv V8:n jatkeeksi
21.08.2024 15.22UPM sulkee Hürthin sanomalehtipaperitehtaan ja yhden hienopaperikoneen Saksassa
21.08.2024 9.24Täysin uusi Volkswagen Transporter T7 sai Suomen hinnat
20.08.2024 14.00Mercedes-Benzin tavoitteena on alentaa akkujen hintaa lähivuosina
20.08.2024 11.00Tavo Oy ostanut osuuden Oy Sisu Auto AB:sta - uusi vaihe yhteistyössä ja kasvussa
20.08.2024 9.00Metsäkeskus arvioi harvennushakkuiden korjuujälkiä - työmaat pääsääntöisesti kunnossa
19.08.2024 17.55Entistä vahvemmat Vahva-kahmarit FinnMetkossa

Näytä lisää »