Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat

16.04.2024 10.00

duster_24.jpg

Dacia Dusterin kolmas sukupolvi tuo malliin uudet sähköistetyt voimalinjat. Suomeen täysin uusi Duster saapuu loppukesästä 2024.

Duster on ehtinyt nyt 14 vuoden ikään, jona aikana sitä on valmistettu 2,3 miljoonaa kappaletta. Dustereita tehdään Romaniassa Pitestin tehtaalla tuhannen auton päivävauhdilla, mikä tarkoittaa, että tuotantolinjalta valmistuu yksi auto minuutissa. Nyt Pitestissä on alkamassa Dusterin täysin uuden kolmannen sukupolven tuotanto. 

Kolmannessa sukupolvessaan täysin uusi Dacia siirtyy pelkästään sähköistettyihin voimalinjoihin. Suomeen tuotavista kahdesta vaihtoehdosta ehkä perinteisempänä voidaan pitää TCe 130 -kevythybridiä, jossa on moottorin parina kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Polttoainetta säästävällä Miller-periaatteella toimivaan kolmesylinteriseen 1,2-litraiseen bensiiniturboon on yhdistetty 48 voltin järjestelmä. 

Sähkömoottori avustaa bensiinimoottoria liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytyksissä, mikä auttaa pudottamaan kulutusta ja hiilidioksidipäästöä noin kymmenellä prosentilla. Samalla ajamisesta tulee miellyttävämpää ja sujuvampaa. Vauhtia hidastettaessa ja jarrutettaessa ladataan energiasisällöltään 0,8 kilowattitunnin ajoakkua ilman, että kuljettaja edes huomaa sitä. Duster TCe 130:n voi valita etu- tai nelivetoisena. 

Toisena voimalinjana on sama Hybrid 140, joka esiteltiin Joggeriin vuoden 2023 alkupuolella. Ensimmäisen kerran voimalinja otettiin käyttöön Renault Groupissa kolme vuotta sitten Cliossa, joten se on testattu ja hyväksi havaittu. Kokonaisuuden kehitystyössä on käytetty hyväksi jopa Renaultin formula 1 -kilpa-autoista saamaa oppia ja kokemusta.

Hybrid-voimalinjassa on vapaasti hengittävä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Automaatin tapaan toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita kaiken aikaa mahdollisimman taloudellisesti. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voidaan ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Kulutus on kaupungissa suurimmillaan 40 prosenttia ja yhdistetyssä ajossa jopa 20 prosenttia pienempi kuin pelkästään bensiinimoottorilla varustetulla vastaavalla autolla.

Yhtenä vahvuutena on uuden nelivetoisen Dusterin peräti 217 mm maavara (etuvetoisessa 209 mm). Maastossa myös tulo- ja jättökulmat ovat tärkeitä, ja ne ovatkin Dusterissa samaa luokkaa muiden maastureiden kanssa. Vaikeissa paikoissa on iloa myös korin hyvästä suojauksesta. Maalaamattomat pinnat pysyvät hyvän näköisinä pienistä kosketuksista huolimatta. 

Nelivetoisten Dusterien 4x4 Terrain Control -ajotilan säätimessä on nyt aiemman kolmen sijaan viisi vaihtoehtoa. Maastossa etenkin jyrkissä mäissä alamäkihidastin on erittäin käyttökelpoinen. Kuljettaja voi säätää nopeuden nollan ja 30 km/h välille ja elektroniikka pitää nopeuden vakiona jarrujen avulla. Järjestelmä toimii kaikilla vaihteilla, myös peruutusvaihteella. Järjestelmän ollessa päällä ajajan ei tarvitse käyttää kaasu- tai jarrupoljinta, vaan hän voi keskittyä täysin ohjaamiseen. Hyötyä on myös kosketusnäytölle saatavista tiedoista. Näytöltä voi katsoa auton kallistuskulman sekä nousun tai alamäen jyrkkyyden sekä nelivetoisissa Dustereissa voimanjaon akselien kesken. Vetokykyä nelivetoisessa Dusterissa on samat 1 500 kg kuin edeltäjässään.

Hinnat alkavat etuvetoisen Dacia Duster TCe 130 Expressionin 24 399 eurosta. Nelivetoisena hinta on edullisimmillaan 27 999 euroa. Paremmilla Journey- ja Extreme-varusteilla kevythybridi (TCe 130) on aina nelivetoinen, ja se maksaa 29 999 euroa. Samaan 29 999 euron hintaan Journeyn ja Extremen voi valita etuvetoisena Hybrid 140 -versiona.

03.05.2024 21.07KATSO TÄSTÄ 3.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
03.05.2024 11.00HydroShop Vantaan uuden hydrauliikan erikoisliikkeen avajaiset keskiviikkona 15. toukokuuta - lähde mukaan!
03.05.2024 10.00Scanialta huikea perjantain korkotarjous!
02.05.2024 11.27Paketti-, kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat huhtikuussa - henkilöautopuoli syöksykierteessä
02.05.2024 11.20EU:n hyötyajoneuvomarkkinoiden rekisteröinnit vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä - Pakettiautot kasvussa, kuorma-autot laskussa
02.05.2024 10.33Metsäteollisuuden tuotannossa pientä piristymistä
02.05.2024 10.11Raskone ostaa Asennustyö M Ahlqvist Oy:n osakekannan ja vahvistaa raskaan kuljetuskaluston huolto- ja korjauspalveluitaan Varsinais-Suomessa
02.05.2024 9.44Renaultilta täysin uusi Symbioz-perheauto
01.05.2024 12.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
30.04.2024 12.10LUE TÄSTÄ! Järkälemäinen Kivirock lehti 1/2024 on ilmestynyt - lähes 250 sivua maarakennus, kaivos ja kuljetusalan asiaa

Siirry arkistoon »