AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Express Blue dCi 95 3.3 m3 - Torpparista siniveriseksi

12.09.2021 17.44

rellu9.jpg

Uusi Renault Express tarjoaa kenties markkinoiden parhaan vastineen sijoitetulle rahalle. Voimalinja perustuu valmistajan menestysreseptiin ja runsaan lisävarustevalikoiman ansiosta mukavuuden saa nostettua pienellä rahalla kelvollisesta ensiluokkaiseksi. Asiallisen maavaran ansiosta Expressillä pärjää myös pääteiden ulkopuolisissa kuljetuksissa. 

Renaultin tavara-autoperheeseen täysin uutena mallina tuotu ja valmistajan hinnastossa Kangoon alapuolelle sijoittuva Renault Express  on käytännössä päivitetty painos Dacian huippusuositusta ja kompaktista Dokker pakettiautosta. 

Ainoastaan yhtenä koripituutena myytävää Expressiä tarjotaan Kangoon rinnalla edullisempana vaihtoehtona. Markkina-asetelmasta tulee vähintäänkin mielenkiintoinen, sillä Express asemoituu niin kuormatilan kuin varusteiden osalta samoille kuutiometreille pian markkinoille tuotavan lyhytkorisen Kangoon kanssa. Aikaisemman Dokkerin huikean menestyksen salaisuutena oli tietysti yrittäjäystävällinen hinnoittelu. Takavuosina Dacian tavara-auton sai huokeimmillaan noin 15 000 eurolla. Renault yhtymän hierarkiassa torpparista siniveriseksi nousun myötä myös hintapyyntejä on hilattu ylöspäin. Tosin niin on tehty myös tekniikalle ja varusteille.

rellu63.jpg

(kuva: Kuormaus sujuu vaivatta auton kokoon nähden kookkaista lastausaukoista. Enimmillään 180° avautuvat takaovet mahdollistavat lastauksen vaikkapa trukilla. Rahtiosastolla on pituutta 191, korkeutta takaovien kohdalta 110 cm, suurin korkeus on noin 125 cm ja kantavuutta liki 600 kg. Sivuliukuoven luukusta sopii teholavakin kyytiin.)

Hyvin tavaratilaa

Renault Express tarjoaa kovalla väliseinällä 3,3 kuution tavaratilan, yli 600 kilon kantavuuden ja kokoluokkansa leveimpiin lukeutuvan (716 mm) liukuoven lastausaukon. Myöhemmin tarjolle tuotavan verkkoväliseinän ja alas taittuvan vänkärin penkin kanssa kuormatilaa on tarjolla jopa 3,7 kuutiometriä. Samalla kuormatilan suurin pituus kasvaa reilusta 1,9 metristä noin 2,5 metriin. Kuormatilaa on siis varsin mukavasti 4,4 metriselle autolle. Ja mikä yllättävintä tiloja ei ole ryöstetty matkustamoa pienentämällä. Expressin ohjauspyörän taakse sopii kelvollisesti piempikin kuljettaja. Vetokykyä Express tarjoaa perävaunutyypistä riippuen 685 - 1 200 kg. Hintaa alkuperäiselle vetokoukulle jää kohtuulliset noin 560 euroa.

rellu34.jpg(kuva: Uudelleen muotoillut istuimet ovat havaittavasti entisiä tukevammat. Seisontajarru on perinteinen käsikäyttöinen.)

Vähäpäästöinen diesel

Suomessa Renault Expressin voimanlähteenä on uusimman sukupolven 1,5 litran Blue dCi -turbodieselmoottori, joko 75 tai 95 hevosvoimaisena vaihtoehtona. Pakokaasut pelkistetään vii- meisimmän Euro 6 -päästötason mukaisiksi urealiuoksen avuin. Vaihteistona on aina kuusiportainen manuaali. Teholtaan 75 hevosvoimaisen mallin hintapyynnit alkavat noin 19 500 eurosta ja 1000 euron lisähinnalla saa 20 hevosvoimaa lisää. 

rellu43.jpg

(kuva: Istuimien väliin saa puhelimen langattoman latauksen.)

Käytännöllinen

Kustannussäästöjen asemesta laatua ja mukavuutta painottavassa ohjaamossa on uudet vahvistetut istuimet, enemmän säilytystiloja ja ergonomiakin on entistä parempi.

Kojelauta on täysin uusi, samoin monitoimiohjauspyörä. Kojelaudassa ja ovipaneeleissa on nyt runsaasti erikokoisia lokeroita pikkutavaroille. Hansikaslokeroon ja kojelaudan päällä olevaan säilytystilaan on valittu lisähinnasta tarjottavat kannet. Myös apumiehen aurinkolippaan sovitettu laajakulmapeili on lisävarusteiden puolelta. Hintaa edellä mainituille kertyy yhteensä reilut 300 euroa, mikä tuntuu lievästi korkealta ajoavustinpakettiin verrattuna.

Maahantuojalta lainatussa esittelyautossa on liki kaikki tarjolla olevat tehdaslisävarusteet, joita tarjotaan joko yksittäin tai varsin houkuttelevasti hinnoiteltuina varustepaketteina. Näistä maininnan arvoisia ovat esimerkiksi noin 500 euron lisähinnalla tarjottava ajoavustinpaketti, joka sisältää 8-tuuman Easy Link -kosketusnäytön lisäksi kehittyneet matkapuhelintoiminnot, peruutuskameran, katvealueen valvonnan, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä langattoman latauksen matkapuhelimelle.

Ratti säätyy neljään suuntaa, eikä istuimen säätövaroissakaan ole moitteen sijaa. Ajoasennon löytää siten vaivatta. Suuret lasipinnat ja tässä kokoluokassa poikkeuksellisen kookkaat sivupeilit tarjoavat näkyvyyttä. Tosin tämän ajoneuvotyypin helmasynti: heikko sivunäkemä on vahvasti läsnä Expressissä. Tuotantomalleissa puutetta korvaa ajoavustinpakettiin sisältyvä katvealueen valvonta, mikä puuttui nyt koejattavasta esisarjan autosta.

rellu25.jpg

(kuva: 8” kosketusnäytöllä varustettu multimedia-järjestelmä tukee peruutuskameraa ja sisältää aina älypuhelinten peilaustuen Apple CarPlay sekä Android Auto -sovelluksille.)

Kehittynyt

Renault Expressin positiivisten asioiden listalle on nostettava kehittyneen ohjaamomukavuuden rinnalla myös ajettavuus.

Liekö renkaista kiinni, mutta Express vaikuttaa ajossa selkeästi Dokkeria tukevammalle ja suuntavakaammalle autolle. Ohjaustuntuma on jämäkkä, joskin kuorma päällä ajettuna jopa turhankin jämäkkä. Noin 500 kg nyytin kanssa nurkissa pyöriteltäessä ohjaustehostimelta alkaa nopeasti kaipaamaan enemmänkin apuja. Jousitus pelaa kelvollisesti maantiellä ja jopa erinomaisesti kun keula käännetään sorateille. Sukujuurista on apuja tässä asiassa.

rellu53.jpg

(kuva: ESP-järjestelmään on integroitu perävaunun vakautusjärjestelmä, mikäli auto on varustettu tehdasvarusteisella vetokoukulla. Suurin vetokyky on 1200 kg.)

Vaihteensiirto kysyy kuljettajalta määrätietoisia otteita, ainakin vasta pari tuhatta kilometriä ajetussa autossa. Vaihdevälit ovat nykytyyliin pitkähköt. Kuutosella 95 heppaiselta moottorilta kaipaisi jo hieman enemmän puhtia. Toisaalta polttoaineenkulutus pysyy nyt maltillisena. 

Valmistaja lupaa EU-yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 5,1 l / 100 km. Koeajossa päästiin raskaalla kaasujalalla liki samaan eli 5,2 l / 100 km. Kojelaudan nappulasta valittavan ECO-ajotilan kanssa alle viiden litran keskikulutusĺukemat lienevät saavutettavissa.

Rahalle vastinetta?

Mikäli moottori- ja vaihteistovaihtoehtojen niukkuus ei asetu esteeksi tarjoaa Express edullisimmillaankin jo kaiken tarvittavan. Ajettavuuden, ominaisuuksien ja mukavuuden osalta Express yltää jo hintaluokkaa ylem- pien tasolle. Muutaman senttimetrin etu maavarassa tekee paljon, jos tienpinnan olosuhteet alkavat huonontua. Ainoa miinus Renault Expressin kilvessä on se ettei sitä saa läppämallin takaluukulla, mikä toimii vaikkapa metsurin sadekatoksena sahahuoltotehtävissä.    

24.10.2021 20.00Lännen ja Lundberg -monitoimikoneet esittelyssä maanantaina 25.10. Kouvolassa
24.10.2021 15.44Nyt on viimeinen hetki hankkia kitkaketjut kuorma-autoon - Metsätyöltä löytyy taattua laatua
24.10.2021 14.40Metsä Väyrynen Oy: Lapin savotoilla punaisilla koneilla
23.10.2021 16.25AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 1500 4x4 3.0 Duramax High Country - Pirteä polttoainepihi diesel-Chevy
22.10.2021 21.10KATSO TÄSTÄ 22.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
22.10.2021 8.41Joka viidennellä suomalaisella on perävaunu tai kärry
21.10.2021 16.09Opel Combo Life tila-autosta eLife täyssähköversio
21.10.2021 15.22Volvo Trucks tarjoaa turvallisuuskasvatusta lapsille
21.10.2021 11.45Uudistunut Citan vuodenvaihteessa Suomen markkinoille
20.10.2021 16.00Iveco X-Way: Järkivaihtoehto puunajoon
20.10.2021 14.33Uusi Renault Trucks -mallisto esittelyssä kiertueella 19.11.-10.12.2021
20.10.2021 8.22Stora Enson osavuosikatsaus tammi-syyskuulta 2021: Vahva kasvu ja kannattavuus jatkuivat kolmannella neljänneksellä
20.10.2021 8.00ZF:n ja Atoyn yhteistyö täyttää 60 vuotta
19.10.2021 14.15Harvesterikuljettaja Antti Autio: Uusi Scorpion aiempaakin parempi
19.10.2021 12.00Metsien vuotuinen kasvu laski tuoreimmassa valtakunnan metsien inventoinnissa
19.10.2021 9.00Valmetin uusi koelaitos on nyt toiminnassa yhtiön Sundsvallin kuituteknologiakeskuksessa
18.10.2021 18.00Kuljetus J.T. Raukolan Scania R770: Tyylillä tukkipinolle
18.10.2021 11.00Metsäala hakee uusia toimintamalleja nuorten koulutukseen
18.10.2021 10.00Metsäteollisuus elpyy vauhdilla
15.10.2021 17.10KATSO TÄSTÄ 15.10. KONEAGRIA ERIKOISLÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
15.10.2021 15.52Ford Focus päivittyy - Suomessa keväällä 2022
15.10.2021 15.38Renault Master vetyauton prototyyppi paljastetaan Hyvolution -messuilla
15.10.2021 9.00Relais Group Oyj ostaa Ruotsin suurimman riippumattoman hyötyajoneuvojen korjaamo- ja huoltoketju STS Sydhamnens Trailer Service AB:n
15.10.2021 8.00Suomalaiset suhtautuvat nihkeästi tieliikenteen päästökauppaan
14.10.2021 18.00Multivanin uusin sukupolvi tuotantoon
14.10.2021 14.33Pratt Industriesille kolmas Valmetin OptiConcept M -kartonginvalmistuslinja Yhdysvaltoihin
14.10.2021 8.00Myrskytuhojen puunkorjuu on hyvässä vauhdissa Koillismaalla
14.10.2021 7.49Tieliikenteen onnettomuusmäärissä laskua
13.10.2021 15.36Akkukäyttöisten moottorisahojen tarjonta laajenee
12.10.2021 19.01Millä päästään vaatimuksen mukaiseen nippusidontaan?
12.10.2021 17.00Aluehallintovirasto määrää pakolliset terveystarkastukset Turun telakan työmaille
11.10.2021 17.55Ford tuo tarjolle neljä uutta Ranger-erikoismallia
11.10.2021 12.33Täyssähköisen Mercedes-Benz eActrosin sarjatuotanto käynnistyi Wörthissä
11.10.2021 11.00Metsäalan toimijoita valmennetaan tulevaisuustiedon oivaltavaan käyttöön
11.10.2021 9.11Matti Lahti aloittaa käytettyjen kuorma-autojen myyjänä K-Autossa
10.10.2021 19.11Kuitupuun painomittaukseen valmistellaan sääperusteisten ennustemallien käyttöönottoa
10.10.2021 19.00WISA Woodsat kerää 100 Viestiä Maapallolle
10.10.2021 16.53Nippusidonta on haastavimmillaan perävaunussa.
10.10.2021 10.00Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat elokuussa 47,7 prosenttia vuodentakaisesta
09.10.2021 17.11STIHL lanseeraa tehokkaan yläkahvallisen moottorisahan - akkukäyttöinen STIHL MSA 220 TC-O
09.10.2021 10.00Pirkanmaalla "Sata Scaniaa estää tulta"
08.10.2021 23.30KATSO TÄSTÄ 8.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
08.10.2021 11.00Ensimmäiset joutoalueiden metsitykset toteutettu - valtaosa metsitystuen hakijoista pääsee aloittamaan työt vasta ensi keväänä
07.10.2021 10.24Ergonominen STIHL raivaussaha-uutuus on varustettu uudella raivausterällä
07.10.2021 9.33Ponsselta tuottavat ratkaisut myös harvennushakkuille
06.10.2021 9.21Volvo Trucksille sähkökuorma-autojen ennätystilaus
06.10.2021 8.34PostNordin Tampereen terminaali käyttöön
06.10.2021 8.12DFDS panostaa sähkökuorma-autoihin
05.10.2021 17.11Kartongista tulossa metsäteollisuuden tärkein vientituote
05.10.2021 15.00Suomen edullisin täyssähköpakettiauto Volkswagen e-up! Cargo nyt myynnissä
05.10.2021 10.11Neste laajentaa lasinpesunesteautomaattien verkostoa lähes 30 uudelle asemalle - muovijätteen määrä asemilla vähenee 80 000 pakkauksella vuodessa
05.10.2021 8.00Daimler jakautuu kahteen itsenäiseen yhtiöön - Daimler Truck Holding AG listautumassa
04.10.2021 17.22Neste myy perusöljyliiketoimintansa Chevronille
04.10.2021 16.30Odotettu kaasu- ja sähköautojen tukipaketti lausuntokierrokselle - jopa 50 000 euron tuki mahdollinen
04.10.2021 13.01Valmetille tilaus pehmopaperilinjasta Arkhbum Tissue Groupilta Venäjältä
04.10.2021 12.10Milwaukeen "akku-takkien" -mallisto kasvaa ja kehittyy
04.10.2021 11.38Mäkinen ylti Sisulla kahdesti palkintosijoille Espanjan ratakuorma-autosarjassa
04.10.2021 10.00Suuria tilauksia Hiab USA:lle - ajoneuvotrukkien tuotantokapasiteettia lisätään
04.10.2021 9.11Nuorten metsien harvennuksista lisää pienpuuta energiakäyttöön
04.10.2021 8.00Energian kokonaiskulutus kasvoi 3 prosenttia tammi-kesäkuussa
03.10.2021 14.30Kuljeta vain kannattavat kilometrit Diffo Profit -ohjelmiston avulla
03.10.2021 10.00Uuden sukupolven Komatsu Comfort Ride - loistouutisia kaikille kuormatraktorin kuljettajille
01.10.2021 23.44KATSO TÄSTÄ 1.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
01.10.2021 18.30"Pitäisikö olla huolissaan"???
01.10.2021 12.30Pitkät toimitusajat näkyvät uusien autojen ensirekisteröinneissä
01.10.2021 10.02Turvallisuutta ja taloudellisuutta Volvo Älykäs Rengaspalvelulla
30.09.2021 17.11Uusi julkaisu metsäalan tulevaisuuksista ymmärtää menneisyyksiä
30.09.2021 12.33Ilmoittaudu tästä Volvo Trucksin 12.10.2021 järjestämään sähköisten kuljetusratkaisujen virtuaalitapahtuman
30.09.2021 11.44Äänekosken biotuotetehtaalla valmistaudutaan vuosihuoltoseisokkiin
29.09.2021 19.20HUOMIO! Vielä ehdit mukaan juonnolla tämän viikon perjantain Hyviä uutisia! lähetykseen
29.09.2021 14.44Raikkaampi Renault - Suomen ensimmäinen Renault Trucks D Wide 320 CNG JKK Couriers Oy:lle
29.09.2021 14.41Scania ihmisen asialla
29.09.2021 14.01Nina Uschanov on Volvo Trucksin uusi Marketing Communications & PR Manager
29.09.2021 13.33Renault ja Verhoomo Sorsa ambulanssiyhteistyöhön - Ensimmäinen auto Tampereelle
28.09.2021 18.10Keslalle runsaan 5 miljoonan euron puutavara-autonosturitilaukset Venäjältä
28.09.2021 17.01MANin uuden moottoritehtaan rakennustyöt käynnistyivät Nürnbergissä
28.09.2021 14.35Nissan uudistaa hyötyajoneuvovalikoimaa: Esittelyssä täysin uusi Townstar-pakettiauto
28.09.2021 14.20Mika Mäkinen testaa Sisunsa vauhtia Espanjassa
28.09.2021 13.03Traton yhtymän uuden moottoritehtaan rakennustyöt käynnistyivät Nurembergissä
28.09.2021 12.00Rengon sahalla vuosihuoltoseisokki 2.10. alkaen
28.09.2021 11.01Valmet toimittaa haihduttamon uusinnan Grasim Industriesin sellutehtaalle Intiaan
28.09.2021 10.41Painavammat autot vaativat renkailta enemmän - mitä huomioida sähköautojen ja katumaasturien rengasvalinnassa?
28.09.2021 10.00Kemera-tuettuja metsänhoitotöitä on tehty neljänneksen edellisvuosia vähemmän - ympäristötuen käyttö viime vuoden tasolla
27.09.2021 17.22Yksityisteiden puusillat -ideakilpailun voitto Karelia-nimiselle CLT-siltaratkaisulle
27.09.2021 17.00Valmet toimittaa päällystetyn kartongin valmistuslinjan ja valkaistun kemitermomekaanisen massan (BCTMP) tuotantolinjan asiakkaalleen Aasiassa
27.09.2021 16.00Proforest oli onnistunut avaus metsäalan tapahtumille poikkeusajan jälkeen
27.09.2021 12.53Nimitykset: Renault Trucks - Jaakko Pitkäranta vahvistamaan Etelän Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyntiä
26.09.2021 11.00Dachser Finland investoi biokaasukäyttöisiin kuorma-autoihin
25.09.2021 14.33Ponsse on neljättä vuotta peräkkäin Suomen maineikkain yritys
24.09.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 24.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Proforest messuilta - kone ja kuljetusalan mielenkiintoisia tunnelmia...
23.09.2021 14.15LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 11.30Proforestissa esillä täysin uusi 10-tonnin kuormainrotaattori
23.09.2021 11.00Uudet EU-rengasmerkinnät auttavat autoilijaa
22.09.2021 21.00Huomio Proforest-messujen näytteilleasettajat! Lähde mukaan Hyviä uutisia! -erikoislähetykseen osastonne esittelyvideolla
22.09.2021 10.30Pohjois-Karjalan rakennusperintöavustukset haussa
22.09.2021 9.45Ojitetut suometsät on uusimmissa tutkimuksissa tunnistettu yhdeksi merkittäväksi vesistökuormituksen lähteeksi
22.09.2021 8.45Peugeotin sähköpakettiauto-uutuus e-Partner sai Suomen hinnat
21.09.2021 17.30Mercedes-Benz sähkökuorma-automallisto laajenee
21.09.2021 16.44SKAL laskee raskasta liikennettä ympäri maata
21.09.2021 9.33Ha-Sa parantaa laatuaan ja pienentää hiilijalanjälkeään Valutecin uuden TC-kanavakuivaamon myötä

Näytä lisää »