Puutavaran autokuljetuksessa merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja17.12.2023 13.00
Itä-Suomen yliopiston ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n yhteistutkimuksessa selvitettiin puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ja mahdollisuuksia niiden vähentämiseen. (kuva yllä: Valtaosa kuljetusyrittäjistä kertoi, että on antanut kuljettajilleen koulutusta ja jakanut tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä.) Tutkimus osoitti, että puolet kuljetusyrittäjistä on selvittänyt puutavara-autojensa tyhjäkäyntiaikoja ja toisaalta puolet yrittäjistä ei ole selvittänyt niitä lainkaan. Täten tutkimus paljasti, että puutavaran autokuljetuksessa on merkittävä potentiaali vähentää tyhjäkäyntiaikoja ja niiden aiheuttamia kuluja ja päästöjä. Polttoainekulut näyttelevät erittäin tärkeää roolia suomalaisten kuljetusyritysten toiminnassa ja niiden kannattavuudessa. Puutavara-autoyhdistelmien polt- toaineenkulutusta kuormattuna ja tyhjänä ajossa on tutkittu suhteellisen runsaasti. Vähemmälle tutkimustoiminnalle ovat sen sijaan jääneet puutavara-autojen tyhjäkäyntiajat ja niiden aiheuttama polttoaineen kulutus. (kuva: Kuorma-autovalmistajat ohjeistavat välttämään tyhjäkäyntiä, koska se on myrkkyä uusille dieselmoottoreille.) Myrkkyä uusille dieselmoottoreille Kuorma-autovalmistajat ohjeistavat välttämään tyhjäkäyntiä, koska se on myrkkyä uusille dieselmoottoreille: Tyhjäkäyntiajat laskevat moottorin lämpötilaa ja samalla lisäävät auton polttoaineen kulutusta, polttoainekuluja ja kasvihuonekaasupäästöjä sekä kuormittavat auton pakokaasujen puhdistusjärjestelmää. Ne kasvattavat myös moottorin huoltokuluja ja voivat jopa lyhentää moottorin käyttöikää. EU on sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta. Lisäksi EU:n komission ehdotuksen mukaan Suomen kasvihuonekaasujen päästövähennystavoite taakanjakosektorille, eli päästökaupan ulkopuoliselle sektorille, on 50 prosenttia vuonna 2030 verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tieliikenne aiheuttaa isoimman osan eli runsaan kolmanneksen taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa. (kuva: Mitä voidaan saada aikaan puutavaran kuljetusyrityksessä, kun tyhjäkäyntiaikoja lähdetään seuraamaan ja niitä pyritään aktiivisesti vähentämään yhdessä kuljettajien kanssa? Kuvassa konkreettinen esimerkki yhden puutavaran kuljetusyrittäjän autokaluston tyhjäkäyntiaikaprosenteista ennen seurantaa ja sen jälkeen kuukausittain sekä keskimäärin.) Tutkimus puutavara-autojen tyhjäkäyntiajoista Itä-Suomen yliopiston ja Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n yhteistutkimuksessa selvitettiin puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ja mahdollisuuksia niiden vähentämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Vastauslinkki tutkimukseen puutavaran autokuljetusyrittäjille jaettiin Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n kautta helmikuun alussa 2023. Kyselyn vastaanotti 339 kuljetusyritystä. Kysely suljettiin helmikuun lopussa ja siihen vastasi lopulta yhteensä 87 kuljetusyrittäjää. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui täten 25,7 prosenttia. Puolet yrittäjistä selvittänyt, puolet ei Tutkimukseen osallistuneista kuljetusyrittäjistä puolet (51 %) kertoi, että he ovat selvittäneet puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja. Vastaavasti vajaa puolet yrittäjistä sanoi, etteivät he ole selvittäneet puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja. Yrityksen toiminta-alue, yrityksen puutavaran kaukokuljetusmäärä vuonna 2022 sekä puutavara-autokaluston kokonaismäärä yrityksessä eivät selittäneet yrittäjien autokaluston tyhjäkäyntiaikojen selvittämisaktiivisuutta. Yrittäjien käyttämät yleisimmät tyhjäkäyntiaikojen seurantatyökalut olivat Volvo Dynafleet /Connect ja Scania Fleet Management. Muita yrittäjien käyttämiä seurantatyökaluja olivat Econen, Mercedes-Benz Fleetboard ja Kiho Fleet Management.
(kuva: Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneiden ja ei selvittäneiden kuljetusyrittäjien näkemykset, millä tasolla heidän yrityksensä puutavara-autojen tyhjäkäyntiajat ovat suhteutettuna niiden kokonaiskäyttöaikaan tällä hetkellä.) Millä tasolla tyhjäkäyntiajat? Kuljetusyrittäjistä joka kymmenes arvioi, että heidän puutavara-autojensa tyhjäkäyntiajat suhteutettuna niiden kokonaiskäyttöaikaan ovat alle kaksi prosenttia. Toisaalta 43 prosenttia yrittäjistä sanoi, että tyhjäkäyntiaikojen osuus on 2-5 prosenttia ja 30 prosenttia yrittäjistä kertoi niiden olevan 6-9 prosenttia. Vajaa 20 prosenttia kuljetusyrittäjistä sanoi, että heidän puutavara-autojensa tyhjäkäyntiprosentit ovat tätä isommat, eli yli yhdeksän prosenttia. Puutavara-autokalustonsa tyh- jäkäyntiaikoja selvittäneet kulje- tusyrittäjät raportoivat huomattavasti korkeampia tyhjäkäyntiprosentteja kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Myös kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan isot - eli puutavaran kaukokuljetusmäärä yli 300 000 m3 vuonna 2022 ja yli kuusi puutavara-autoyhdistelmää yrityksessä - kuljetusyrittäjät arvioivat puutavara-autojensa tyhjäkäyntiprosentit suuremmiksi kuin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan pienemmät yrittäjät. Mikä tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti? Runsas kolmannes (37 %) kuljetusyrittäjistä linjasi, että tyhjäkäyntiaikojen tulisi olla alle kaksi prosenttia puutavara-auton kokonaiskäyttöajasta. Lähes puolet (48 %) yrittäjistä korosti, että 2-5 prosenttia on hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti. Toisaalta 14 prosenttia yrittäjistä koki, että 6-9 prosenttia olisi hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiaikojen osuus. Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät näkivät puutavara- autojen tavoitteelliset tyhjäkäyntiaikaosuudet selvästi korkeampina kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Lisäksi kuljetusmääriltään isot (eli puutavaran kaukokuljetusmäärä yli 300 000 m3/vuosi) yrittäjät arvioivat, että puutavara-autoilla hyvä, tavoiteltava tyhjäkäyntiprosentti on korkeampi kuin mitä kuljetusmääriltään pienemmät kuljetusyrittäjät esittivät tutkimuksessa. (kuva: Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneiden ja ei selvittäneiden kuljetusyrittäjien näkemykset, missä puutavaran kaukokuljetusprosessin eri vaiheissa on mahdollista vähentää puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja. Käytetty asteikko: 1=Ei lainkaan, 2=Vähän, 3=Kohtalaisesti, 4=Paljon, 5=Erittäin paljon.) Koulutusta annettu aktiivisesti Kuljetusyrittäjistä kolme neljäsosaa kertoi, että on antanut kuljettajilleen koulutusta ja jakanut tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä. Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät olivat antaneet kuljettajilleen selvästi enemmän koulutusta ja jakaneet tietoa puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Samoin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan isot yrittäjät olivat kouluttaneet kuljettajiaan ja jakaneet tietoa tyhjäkäyntiajoista huomattavasti aktiivisemmin kuin kuljetusmääriltään ja autokalustoltaan pienemmät kuljetusyrittäjät. Tutkimukseen osallistuneista pohjoissuomalaisista kuljetusyrittäjistä kaikki kertoivat antaneensa kuljettajilleen koulutusta ja jakaneensa tietoa tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä. Vastaavasti eteläsuomalaisista kuljetusyrittäjistä vain hieman yli puolet raportoi kouluttaneensa ja jakaneensa tietoa kuljettajilleen tyhjäkäyntiaikojen vähentämisestä. Tutkimuksen kuljetusyrityksistä vain seitsemän prosenttia oli ottanut yrityksessään käyttöön kannustimia tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseksi. Mahdollisuudet tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseen Kuljetusyrittäjät näkivät, että merkittävimmät mahdollisuudet vähentää puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikoja ovat odotusajat vastaanottopaikalla, kuljettajien tauot ja lepoajat sekä auton tankkaaminen. Myös kuljetuksen suunnittelussa autossa, kuormatietojen lähettämisessä ja kuormaliinojen irrotuksessa arvioitiin olevan mahdollisuuksia vähentää puutavara-auton tyhjäkäyntiaikoja. Puutavara-autokalustonsa tyhjäkäyntiaikoja selvittäneet kuljetusyrittäjät arvioivat kaukokuljetusprosessin eri vaiheissa olevan selvästi enemmän mahdollisuuksia puutavara-autojen tyhjäkäyntiaikojen vähentämiseen kuin tyhjäkäyntiaikoja ei selvittäneet yrittäjät. Automaattinen sammutustoiminto ja etähallinta tehokäyttöön Moni yrittäjä nosti tutkimuksessa esille puutavara-auton moottorin automaattisen sammutustoiminnon, jolla voi helposti ja tehokkaasti rajoittaa puutavara-auton tyhjäkäyntiaikaa. Sammutustoiminto toimii siten, että autossa voiman ulosoton ei ollessa toiminnassa ja vaihteiston ollessa vapaalla tietyn aikaa tulkitsee toiminto sen tyhjäkäynniksi ja sammuttaa moottorin automaattisesti. Osalla yrittäjistä moottorin automaattinen sammutustoiminto on jo käytössä varustettuna 1, 2 tai 3 minuutin aikarajalla, minkä jälkeen auton moottori sammuu automaattisesti. Toisaalta osalla kuljetusyrityksistä automaattinen sammutustoiminto ei ole vielä käytössä. Saatujen hyvien kokemusten pohjalta kaikkien kuljetusyrittäjien kannattaisi investoida moottorin automaattiseen sammutustoimintoon. Automaattisen sammutustoiminnon yleistymistä puutavara-autoissa nopeuttaisi, jos toiminto olisi kaikissa uusissa kuorma-autoissa valmiiksi aktivoituna vakiovarusteena. Kuljetusyrittäjät ovat myös havainneet, että niin sanottu etähallintakapula, jolla voidaan käynnistää ja sammuttaa auton moottori ohjaamon ulkopuolelta, on huomattavasti auttanut tyhjäkäyntiaikojen vähenemisessä puutavaran autokuljetuksessa. Artikkeli perustuu metsätieteiden yo Jeremias Jeskasen metsätieteiden kandidaatin tutkielmaan, jonka professori Kalle Kärhä ohjasi Itä-Suomen yliopistossa metsätieteiden osastolla. Tutkimus liittyy Metsät ja biotalous (FOBI) -tutkimusyhteisön tutkimusalaan ja sitä on tukenut myös Itä-Suomen yliopiston koordinoima ja professori Heli Peltolan johtama UNITE-lippulaiva. |