Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna

25.02.2024 12.00

lammoksi02.jpg

Lämmöksi Oy on bioenergia-alan moniosaaja Kalajoelta, joka palvelee metsäteollisuutta ja bioenergia-alan toimijoita koko prosessissa metsästä kattilaan.

(kuva yllä: Lämmöksi Oy palvelee asiakkaittaan kokonaisvaltaisesti energiapuun ostosta sen korjuuseen, haketukseen ja kuljetukseen.)

- Palvelumme käsittää energiapuun oston, korjuun, haketuksen ja kuljetuksen. Teemme aina kokonaisuudesta suunnitelman, jonka avulla pyrimme tuottavaan ja ympäristöystävälliseen työskentelyyn. Asiakkaan toiveiden kunnioittaminen on meille erityisen tärkeää ja olemme tottuneet toimimaan joustavasti haastavissakin tilanteissa. Todellisista ammattilaisista koostuvan henkilökuntamme sekä verkostomme avulla kykenemme hoitamaan suuriakin kokonaisuuksia. Käytämme nykyaikaisia laitteita sekä sähköisiä palveluita tiedonsiirrossa ja toiminnan ylläpidossa, kertoo toimitusjohtaja Joonas Kontio.

lammoksi5.jpg

(kuva: Viime kesänä 2023 Lämmöksi Oy alkoi panostamaan energiapuun pysty- ja hankintakauppaan, mikä tukee jatkossa merkittävästi kokonaispalvelua.)

Kokonaispalvelua asiakkaiden erityistarpeisiin

Lämmöksi Oy on perustettu vuonna 2020 ja taustalla on vankka kokemus bioenergia-alan toiminnasta sekä yrittämisestä:

- Kun pääsin armeijasta tammikuussa 2006 niin siitä lähtien aika kului perheyrityksemme Kontioforest Oy:n Kesla, Giant ja JK merkkisten autohakkureiden penkillä. Kun Junnikkalan Saha käynnisteli bioenergiapuolen toimintaansa, niin perustimme vaimoni Emilian kanssa Lämmöksi Oy:n ja meistä tuli heille metsäenergian pääurakoitsija. Isäni Tapio ja veljeni Perttu jatkavat edelleen Kontioforestin toimintaa, mikä keskittyy hakkeen ja soran kuljetuksiin sekä seulontaan.

Yhteistyö Junnikkalan Sahan kanssa on vahvaa ja lisäksi palvellaan myös muita asiakkaita.

- Teemme haketusta sekä hakkeen kuljetusta Neovalle ja Turveruukille; lisäksi palvelemme pienempiä energia-alan toimijoita sekä teemme maatilahaketuksia. Töitä riittää ja metsäenergialla on vahva noste toiminta-alueellamme Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla, sanoo Kontio.

Energiapuukauppaa ammattitaidolla

Viime kesänä 2023 Lämmöksi Oy alkoi panostamaan energiapuukauppaan, mikä tukee jatkossa merkittävästi kokonaispalvelua.

- Palveluksessamme aloitti metsäasiantuntijana Sami Huhtala, joka tekee pysty- ja hankintakauppaa. Korjuun hoitaa osaava alihankkijamme tarkoitukseen soveltuvilla metsäkoneillaan. Tuomme lisäarvoa metsänomistajille energiapuun tuotosta ja kehitämme samalla kotimaisen vastuullisen energian tuotantoa luontoarvoja unohtamatta, Kontio toteaa.

lammoksi6.jpg

(kuva: Viime elokuussa Lämmöksi Oy lisäsi haketuskapasiteettiaan ja toimitusvarmuuttaan hankkimalla uudenveroisen Eschlböck Biber 84 autohakkurin, mikä on osoittautunut odotettuakin tehokkaammaksi kapasiteetiltaan. Tehdasvalmiin Biber Powertruck -konseptin autohakkureiden käyttö tapahtuu mukavasti kuorma-auton ohjaamosta.)

Lisää haketuskapasiteettia nopealla päätöksellä

Lämmöksi Oy:llä on käytössä omaa hakkurikalustoa, mihin kuului ensin kaksi Doppstadt DH-811 autohakkuria ja viime elokuussa käyttöön saatiin kolmas yksikkö, Eschlböck Biber 84.

- Haketusmäärämme ovat koko ajan kasvaneet ja asiakaskunta laajentunut. Kahdella autohakkurilla alettiin olla rajoilla palvelutason ylläpitämisessä eikä toimintaa pystytty enää laajentamaan. Tarvitsimme kolmannen hakkurin myös takaamaan toimitusvarmuutta ja antamaan pelivaraa, sillä aina silloin tällöin laitteisiin tulee teknisiäkin murheita. Kun verkossa tuli vastaan myynti-ilmoitus alle 2000 tuntia ajetusta autohakkurista, vuosimallin 2019 Eschlböck Biber 84 mallista rakennettuna Volvo FH16 550 alustan päälle, tehdasvalmiina Biber Powertruck kokonaisuutena, niin teimme investointipäätöksen alle vuorokaudessa, sanoo Kontio.

Nopea päätös mahdollisti autohakkurin saamisen juuri uuden lämmityskauden alle, joten ajoitus osui kaikin puolin nappiin.

- Uusien autohakkureiden toimitusajat ovat edelleen todella pitkät ja hinnat vähintään korkeat. Ruotsista löytämämme Eschlböck oli uuden veroisessa kunnossa ja se saatiin järkihintaan, vielä kun mukana tuli viisi kauluslavallista kulutus- ja varaosia. Kone oli täysin huollettu sekä hakkurinterät ja kulutusosat juuri vaihdettu, joten sillä sai lähteä saman tien töihin, kertoo Kontio.

Eschlböck ollut odotuksiakin parempi

Kontiolla ei ollut aiempaa kokemusta itävaltalaisista Eschlböck hakkureista:

- Toki messuilla niitä on tullut katseltua ja netistäkin on joku käsitys valmistajasta syntynyt. Kun kaupat oli tehty suoraan ruotsalaisen urakoitsijan kanssa, olimme yhteydessä maahantuoja Salo-Machineryyn, jolta olemme saaneet osaavaa teknistä neuvoa laitteeseen ja myös varaosahuolto pelaa, kehuu Kontio. 

Ensimmäisen puolen vuoden aikana Eschlböck autohakkuri on osoittautunut loistavaksi investoinniksi.

- Olemme hakettaneet nyt jotain 80 000 kuutiota ja kone on ollut todella luotettava eikä siihen ole tarvinnut vaihtaa oikeastaan muuta kuin kulutusosia. Haketusteho on todella suuri ja hakkuri syö ahnaasti niin kokopuuta kuin korjuutähteitäkin, joista syntyy laadukasta lopputuotetta suhteessa alhaisella polttoaineenkulutuksella. Kyllä Eschlböckin suorituskyky on yllättänyt: sillä syntyy huomattavasti enemmän haketta kuin meidän muilla hakkureilla, mitkä ovat fyysisesti isompia, ilmoittaa Kontio.

Biber Powertruck -konseptin mukaiset hakkurit rakennetaan kuorma-auton ohjaamosta käytettäviksi Suomessa suositun nousevan nosturiohjaamon sijaan.

- Kyllähän se jonkin verran rajoittaa näkyvyyttä, kun istutaan alempana eli korkeilla kasoilla pitää syödä pinoa oikeassa järjestyksessä, niin homma onnistuu. Mutta kolikon toinen puoli on huippuluokan työskentelymukavuus, minkä kuorma-auton ohjaamo tarjoaa verrattuna nosturiohjaamoon, minne kiipeilyssäkin on aina omat riskinsä varsinkin liukkailla keleillä. Hakkuri ottaa voimansa auton moottorista ja vähän elokuun helteillä jännitin, että tuleeko lämpöjen kanssa ongelmia, mutta ne pysyivät alhaalla kunnon jäähdytinjärjestelmän ansiosta, vaikka tehtiin pitkiä päiviä kuumassa kelissä. Ja kehut ansaitsee myös selkeät hallintalaitteet ja keskusnäyttö mitä on helppo käyttää symboleiden kautta, kertoo Kontio.

lammoksi3.jpg

(kuva: Uusimman Eschlböck Biber 84 autohakkurin lisäksi Lämmöksi Oy:llä on kaksi Doppstadt DH-811 autohakkuria, joilla kaikilla operoidaan niin metsäteiden varsilla kuin terminaaleissakin.)

Terminaalihaketuksessa askelmerkit kohdillaan

Lämmöksi Oy:n autohakkurit operoivat paljon metsäteiden varsilla mutta viimeisen kahden vuoden aikana on kehitetty terminaalihaketusta.

- Hyvän yhteistyöverkostomme kanssa on saatu hiottua erittäin toimiva kokonaisuus terminaalihaketuksiin. Haluamme tarjota asiakkaillemme luotettavaa isojen massojen haketusta puuterminaaleissa ja voimalaitoksilla, mihin kuuluu myös tarvittaessa lastaus ja kuljetus. Käytössämme on lisäksi aumakuljetin, mikä on lyömätön suurien hakemäärien aumauksessa varsinkin näin lumisena talvena. Asiakkailta onkin tullut positiivista palautetta aumoista ja siitä miten pieneksi lumen vaikutus jää, sanoo Joonas Kontio. 

lammoksi4.jpg

(kuva: Powerscreen aumakuljetin on lyömätön suurien hakemäärien aumauksessa varsinkin lumisena talvena.)

28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta
24.02.2024 12.00Metsäkoneilla riittää töitä - kalusto siirtyy tyylikkäästi
23.02.2024 18.00KATSO TÄSTÄ 23.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
23.02.2024 17.12Kuopion Savilahden robottibussin nimeksi Välkky
23.02.2024 15.00Kainuuseen lähes 1000 hehtaaria uusia luonnonsuojelualueita
23.02.2024 9.00Metsänomistajat ja teollisuus voivat saada enemmän arvoa puumassan sisältämistä arvokkaista piilevistä ainesosista
22.02.2024 12.30Ammattilehti koeajaa: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
22.02.2024 9.03Kuitu- ja energiapuun hinnat nousivat ennätyskorkeiksi vuonna 2023
22.02.2024 8.44THL ja Valvira alkoholin kotiinkuljetuksesta: Lainsäädäntö ja valvonta on suunniteltava vastuullisesti
22.02.2024 8.29IVECO Finland Oy on valinnut vuoden 2023 parhaat suorittajat verkostossaan
21.02.2024 17.40Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S -traktorirenkaasta kaksi uutta kokoa
21.02.2024 17.00Tutkimus valaisee kuorma- ja linja-autonkuljettajien saatavuuden haasteita Suomessa
21.02.2024 14.00Seuraa Äänekoskelle rakentuvan kertopuutehtaan rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisesti verkossa
21.02.2024 12.10Koeajettua: Ford Transit Custom AWD - vihdoinkin neliveto!
21.02.2024 11.00Volvo Truck Center Forssa uudistui
21.02.2024 8.11HydraSpecman Oulun uuden myymälän avajaiset nyt perjantaina 23.2. - tervetuloa!
21.02.2024 8.00SSAB ottaa VR:n kanssa käyttöön sähkörekat lähitoimituksissa
20.02.2024 16.33Suoelinympäristöjä ennallistettiin Tornatorin mailla ennätysmäärä vuonna 2023
20.02.2024 10.00Ponssen tilinpäätös 1.1.-31.12.2023 - liikevaihto kasvoi 821,8 miljoonaan euroon
20.02.2024 9.00Karjalan ja Savon ratojen parantaminen aloitettava pikaisesti
19.02.2024 16.113D & New Materials -messut yhteistyöhön Suomen suurimman valmistavan teollisuuden yritysverkoston kanssa
19.02.2024 9.33Poronhoito aikaisempaa kannattavampaa
19.02.2024 8.49Tilastokeskus: Inflaatio palautunut maltilliselle tasolle
18.02.2024 15.00Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
18.02.2024 11.00Pulpwood Online -viestintäsivusto on julkaistu
17.02.2024 11.00Metsä Group ja ANDRITZ tähtäävät kunniahimoisiin ilmastotavoitteisiin
16.02.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 16.2. TALVITIEPÄIVÄT ERIKOISLÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
16.02.2024 8.00Renault Trucks rakentaa uuden logistiikkakeskuksen Lyoniin
15.02.2024 21.00Nisula Forestilla uusi jälleenmyyjä Japanissa: Forest System Co., Ltd.
15.02.2024 14.24Vahvan tuloksen vuonna 2023 tehnyt Valmet aloittaa muutosneuvottelut Palvelut- ja Paperit-liiketoimintalinjoissaan
15.02.2024 14.01Tasavallan presidentin virkaanastujaiset järjestetään 1. maaliskuuta 2024
15.02.2024 9.23Lentolaskenta paljasti läntisen Uudenmaan hirvitiheyden odotettua suuremmaksi
15.02.2024 9.14ELY-keskus tehostaa maanteiden talvikunnossapidon valvontaa Keski- ja Itä-Suomessa
14.02.2024 12.12MEP Elsi Katainen: Pitkien ajoneuvoyhdistelmien rajat ylittävä kulku turvattu liikennevaliokunnassa
14.02.2024 10.24Suomen villisikakanta kaventuu entisestään
14.02.2024 8.47Stora Enso tähtää kasvaviin puunhankintamääriin kotimaassa
13.02.2024 12.55Retro Trucks Lahes 4.5.2024
13.02.2024 12.50Uusien hyötyajoneuvojen rekisteröinnit EU 2023: pakettiautot +14,6%, kuorma-autot +16,3%, linja-autot +19,4%
13.02.2024 11.00Talvitiepäivillä suomalaista talvikunnossapidon kalustoa ja tiealan asiantuntijaseminaari 14.2.-15.2.2024
13.02.2024 8.00Neste avaa ensimmäisen, valtatie 3:n varrelle sijoittuvan raskaan liikenteen suurteholatauspalvelunsa Janakkalan Linnatuulen liikenneasemalle
13.02.2024 7.50Kangasalalaiselle metsäasiantuntija Heikki Haralalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
12.02.2024 17.10Metsä Group suunnittelee merkittävää investointiohjelmaa pehmopaperitehtaalleen Mänttään
12.02.2024 17.00Kuusenkuoren varastointitapa vaikuttaa niiden sisältämien yhdisteiden hyödynnettävyyteen
12.02.2024 11.00Panssarilaiva Ilmarisen hylyn saneerauksen kilpailutus käynnistyy
12.02.2024 9.11Haminan akkumateriaalitehtaalle myönnettiin ympäristölupa
12.02.2024 8.00Gasum hoitamaan Wasalinen päästöoikeussalkkua
12.02.2024 7.55Vaihtotase oli tasapainossa vuoden 2023 joulukuussa - tavaraviennin arvo laski 19 % vuodentakaisesta
11.02.2024 10.00Kaasu nostaa suosiotaan raskaan kaluston käyttövoimana
10.02.2024 13.00Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista julkaistu
10.02.2024 11.00Kasvatuskokeiden hoitotoimenpiteitä ja uuden kokeen perustamistöitä Solbölen tutkimusmetsässä
10.02.2024 9.00Teollisuustuotanto väheni joulukuussa 2023 sekä vuodentakaisesta että edellisestä kuukaudesta
09.02.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 9.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
09.02.2024 16.01Veho luopumassa autovuokrausliiketoiminnasta
09.02.2024 11.00Pankkitunnuksia kalastellaan OmaKanta-palvelun ja suomi.fin nimissä - Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä
08.02.2024 11.40Fiat Professionalin päivitetty hyötyajoneuvomallisto sai Suomen hinnat
08.02.2024 11.30Metsänomistaja! näin erilaiset tulot ilmoitetaan verotuksessa
08.02.2024 11.22Pajero nostettiin Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen
08.02.2024 11.00Hakkuut jäivät 69 miljoonaan kuutiometriin - kasvu oli poistumaa suurempi
08.02.2024 8.00MAN kasvatti myyntiä merkittävästi vuonna 2023
07.02.2024 15.15"Pyrypeltihousut" ja "pyrypeltiautot"
07.02.2024 12.00Uudistushakkuissa kaadettu puusto on Etelä-Suomessa aiempaa järeämpää
07.02.2024 11.00Nimitykset: Pasi Nieminen nimitetty Kesla Oyj:n toimitusjohtajaksi
07.02.2024 9.00Oy Kati Ab luottaa Maxilift-nostureihin kairauksen tukitoiminnoissa
06.02.2024 16.00Hyundai toimittaa täysin sähköisen kevyen hyötyajoneuvon Ivecolle
06.02.2024 14.00Koskelainen testasi ensimmäisten joukossa Scanian ProCare -​​palvelua
06.02.2024 9.10Valtioneuvosto kannattaa komission tavoitetta yhdistettyjen kuljetusten lisäämisestä
06.02.2024 8.00Tammikuussa 2024 ensirekisteröitiin 6 589 uutta henkilöautoa
05.02.2024 18.00MP 24 -messut houkutteli nuorisoa paikalle, kaupallisuus kohdillaan
05.02.2024 11.40Valtakunnallinen metsävisa järjestetään 7.2. yli 300 koulussa
05.02.2024 11.30Viime jahtikaudella hirvenmetsästykseen osallistui noin 100 000 metsästäjää
04.02.2024 10.00Kivihiilen kulutus väheni 42 % vuonna 2023
03.02.2024 14.00Tehopäivät Lahden myymälässä ja huoltokorjaamolla 14.2.
03.02.2024 12.00Onko tässä Suomen kansainvälisin jälleenmyyjäkokous?
02.02.2024 23.00KATSO TÄSTÄ 2.2. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.02.2024 14.55MAN on sähkölinja-autojen markkinajohtaja Euroopassa
01.02.2024 12.00Iveco tuomassa markkinoille täysin uuden sähköpakettiautomallin Dailyn rinnalle
01.02.2024 10.49Autovalmistajien ja asiakkaiden näkemyserot autoilun suuntaviivoista näkyy uusien autojen kaupassa
01.02.2024 9.28Nimitykset: Jari Mennala John Deere Forestry Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi
31.01.2024 16.20Vihreällä kierrätystä - Sennebogen 825E
31.01.2024 10.44EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin
31.01.2024 10.17Ponsselta uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä
31.01.2024 10.10Volvolta uusi FM Low Entry - Tarjolla vain sähköautona
31.01.2024 10.02Hiabille merkittäviä kuormausnosturi- ja ajoneuvotrukkitilauksia Yhdysvalloissa
31.01.2024 8.00Metsien muutosten vaikutukset korostuvat Itä- ja Pohjois-Suomessa
30.01.2024 12.00LUE TÄSTÄ! Talven jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt
30.01.2024 9.00SKAL Kuljetusbarometri: Yritykset seuraavat polttoaineen kulutusta, päästöjen raportointi ei kovin yleistä
29.01.2024 17.03Janne Loponen nimitetty Ponsse Latin America Ltda:n toimitusjohtajaksi
29.01.2024 13.52Ponsse toivottaa kaikki tervetulleiksi 31.1. järjestettävään Ponsse Studio ‑verkkotapahtumaan

Näytä lisää »