Renault Captur uudistui - kookkaampi ja runsaanpi

13.01.2020 8.50

Renault Capturissa kaikki on uutta. Aiempaa huomattavasti kookkaampi Captur on tehty uudelle perusrakenteelle. Moottorissa on entistä enemmän tehoa ja vakiovarusteita on paljon runsaammin. Ainoa, mikä on säilynyt lähes ennallaan on hinta, sillä uuden toisen sukupolven Renault Capturin hinnat alkavat vain 600 euroa aiempaa korkeammalta.

Renault esitteli Capturin kompaktien katumaasturien luokkaan vuonna 2013, jolloin se nousi heti suureen suosioon. Captur on luokkansa eniten myyty automalli kotimaansa Ranskan lisäksi koko Euroopassa. Vuodesta 2015 lähtien Captureita on rekisteröity joka vuosi yli 220 000 kappaletta ja sen kokonaismyynti on ylittänyt jo 1,5 miljoonaa autoa.

Capturin tullessa markkinoille seitsemän vuotta sitten, sillä oli vain yksi kilpailija. Nyt kompaktien katumaasturien luokassa asiakkaista taistelee yli kaksikymmentä merkittävää automallia. Menestyäkseen tässä luokassa auton on täytettävä asiakkaan monipuoliset odotukset. Renault esittelee täysin uuden Capturin, joka nousee monella ominaisuudellaan selvästi kilpailijoiden yläpuolelle.

Suurempi ja tilavampi 

Täysin uuden Capturin muotoilussa on jäljellä aiemman mallin piirteet, mutta se on saanut uuden, aikuisemman persoonallisuuden. Pyöreät linjat ovat vaihtuneet jämäkämmiksi ja Captur kuuluu nyt selkeästi katumaastureiden joukkoon. Sekä edessä että takana on alleajosuojat ja kyljet on hyvin suojattu. Tekniikka on nostettu monella tavalla uudelle tasolle, kuten ledivaloilla edessä ja takana. Nyt päiväajovaloissa ja takavaloissa on Renaultin tuttu C-kuvio.

Täysin uuden Capturin lähtökohtana on sama CMF-B-perusrakenne kuin uudessa Cliossa, jota on kehitetty vuodesta 2014 alkaen. Toisen sukupolven Capturin akseliväli on 2,639 metriä eli 33 mm enemmän kuin ennen. Kori on 11 senttiä pidempi ja kaksi senttiä aiempaa leveämpi. Kasvaneiden mittojen ansiosta sisätilat ovat reilusti aiempaa suuremmat ja esimerkiksi takaistuimella on 17 mm enemmän polvitilaa. Tavaratila on peräti 536 litran kokoinen eli luokkansa suurin.

Viidennen sukupolven Cliossa aloitettu sisätilojen vallankumous jatkuu Capturissa. Uuden aikakauden myötä ohjaamossa käytetään uusinta tekniikka ja sisustuksessa sekä laatu että mukavuus nousevat uudelle tasolle.

captur2020_kojelauta.jpg

Kojelaudan keskellä on 7,0- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka tietoviihdejärjestelmä on entistä helpompi käyttää. Keskikonsoli on Intens-varustetasossa ikään kuin ilmassa ja automaattivaihteiston vaihteenvalitsimena on futuristinen e-shifter, sähköinen vaihteenvalitsin.

captur_2020_sisa.jpg

Capturin istuimet on suunniteltu kokonaan uudelleen ja ne ovat kuin paljon suuremmasta ja kalliimmasta autosta. Istuinosa on 15 mm pidempi kuin ennen, mikä takaa hyvän reisituen ja selkänoja antaa aiempaa enemmän sivuttaistukea. Istuimen takaosa on suunniteltu niin, että takana istuvilla on enemmän polvitilaa.

Tehokkaita turboja

Täysin uuden perusrakenteen myötä Capturissa on kokonaan uudet voimalinjat, jotka ovat pitkälti samat kuin uudessa Cliossa. Kaikki moottorit ovat tehokkaita, sillä jo kolmesylinterinen 1,0-litrainen TCe 100 kehittää 74 kilowattia (100 hv) ja sen suurin vääntömomentti on 160 Nm. Voimaa on 10 hevosvoimaa ja 20 Nm enemmän kuin edellisessä Capturissa käytetyssä TCe 90 -moottorissa.

Tehokkaampana vaihtoehtona on TCe 130, jossa on voimaa 96 kW (130 hv) ja vääntömomentti on peräti 240 Nm. Vaihteistoksi sen kanssa on Suomessa aina kaksoiskytkinvaihteisto, jossa on seitsemän vaihdetta. Voimakkain Capturiin saatava moottori on TCe 155, jonka tärkeät numerot ovat 112 kW (154 hv) ja 270 Nm. Senkin kanssa on vakiona kaksoiskytkinvaihteisto.

Brysselin autonäyttelyssä esitellään tammikuussa Captur E-TECH Plug-in, joka on tämän autoluokan ensimmäinen lataushybridi. Myyntiin uusi malli, jossa on 1,6-litraisen bensiinimoottorin lisäksi kaksi sähkömoottoria ja innovatiivinen vaihteisto, tulee kesällä 2020.

Mukavuutta ja dynamiikkaa

Järkevänkokoisten katumaasturien edelläkävijänä Captur on osoittanut monipuolisuutensa myös ajo-ominaisuuksillaan. Jo edellinen sukupolvi oli yhtä aikaa ketterä kaupungissa ja vakaa ajettava maantiellä. Näitä ominaisuuksia on vahvistettu edelleen kehittämällä autoa kaikilta ajo-ominaisuuksiin vaikuttavilta osiltaan.

Lähtökohtana olevan uuden CMF-B-perusrakenteen pitkä akseliväli varmistaa erinomaisen suuntavakavuuden. Koska rakenne on erittäin jäykkä, auton käytös on hyvin täsmällistä. Ohjausta on parannettu, sillä se on nyt 10 prosenttia nopeampi kuin ennen. Etenkin kaupungissa on iloa pienentyneestä kääntöympyrästä. Suurissa nopeuksissa ja reippaassa kaarreajossa korostuu alustan tarkka ja turvallinen käytös.

Mukavuus on ollut aina yksi Renaultin tärkeimmistä arvoista ja siihen on paneuduttu huolella uutta Capturia kehitettäessä. Autossa on uudenlaiset iskunvaimentimet, jotka parantavat matkustusmukavuutta. Sitä lisää omalta osaltaan myös aiempaa tehokkaampi äänieristys. Autoa kehitettäessä paneuduttiin eri komponenttien akustiseen vaikutukseen. Tuulilasissa on nyt akustinen kerros ja ovissa kaksinkertaiset tiivisteet. Lisäksi autossa on paljon enemmän äänieristysmateriaalia kuin ennen.

captur_2020_takaa.jpg

Captur tarjoaa rahalle hyvän vastineen

Täysin uusi Renault Captur on melkein luokkaa suurempi kuin edeltäjänsä. Muotoilu on saanut uuden tyylin ja sisustus on paljon korkeatasoisempi kuin ennen. Lisäksi moottori on kasvanut niin iskutilavuudeltaan kuin teholtaan. Siitä huolimatta uuden Captur TCe 100 Lifen 19 390 euron hinta on ainoastaan 600 euroa korkeampi kuin ennen.

Erityisen hämmästyttävä uusi hinta on, kun ottaa huomioon, kuinka paljon perusvarustetasossa on tavaraa. Esimerkiksi takapenkki on säädettävissä pituussuunnassa, sekä etu- että takaikkunoissa on sähkötoimiset ikkunannostimet ja tässäkin versiossa on lämmitettävät sivupeilit ledivilkuilla. Uusia varusteita edelliseen Captur-sukupolveen verrattuna on tullut runsaasti: aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, etäisyysvaroitin, hätäpuhelujärjestelmä eCall, kaista-avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä täys-led-etuvalot.

Toinen käsivalintaisella vaihteistolla varustettu täysin uusi Captur on 20 990 euron hintainen TCe 100 Zen. Siinä varusteluettelo on vielä paljon pidempi. Uusi varusteita aiempaan Zen-varustetasoon verrattuna ovat mm. automaatti-ilmastointi, Easy Link multimediajärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, koria vasten taittuvat sivupeilit, pysäköintitutka takana ja keskikyynärnoja edessä, jossa on säilytystilaa.

Seuraavalla portaalla on Zen-varustetasoinen Captur EDC7-automaattivaihteistolla. Siinä on TCe 130 -moottori ja se maksaa 23 990 euroa. Edellisten varusteiden lisäksi tässä versiossa on siivekkeet käsin vaihtamista varten ohjauspylväässä.

Ylellisin Captur on Intens, jonka hinta on TCe 130 -moottorilla 25 990 euroa ja TCe 155 -moottorilla tuhat euroa enemmän. Tässä mallissa oli jo edellisen sukupolven yhteydessä mm. navigointi, monipuolisemmin toimivat ajovalot ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet. Uusina varusteina ovat kaukovaloassistentti, digitaalinen mittaristo 7-tuumaisella näytöllä, pysäköintitutka myös edessä, peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä, Multi-Sense -järjestelmä, matkustamon tunnelmavalaistus ja paljon muuta.

Nayttokuva_2020-1-13_kello_8.52.16.png

Edellisestä Captur-sukupolvesta peräti 80 prosenttia myytiin kaksivärisinä. Sen takia asiakkailla on uudessa Capturissa mahdollisuus nytkin personoida omansa kymmenen korin värin ja kontrastina mustan (mustassa autossa myös harmaan) katon värin avulla. Lisäksi sisätilat voidaan personoida vaalean harmaalla tai oranssilla sisustasarjalla. Etenkin Intens-varustetasoon on saatavissa runsaasti lisävarusteita, kuten suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, pysäköintipaketti 360, moottoritie- ja ruuhka-avustin sekä nahkaverhoilu.

Ensimmäiset Capturit ovat saapuneet maahan ja varsinainen asiakasesittely pidetään tammi-helmikuun vaihteessa.

03.02.2020 12.00Paketti- ja kuorma-autokannan ikääntyminen hidastunut - henkilöautojen ikääntyminen jatkuu
03.02.2020 9.32Väylä: Leuto talvi vaurioittaa maanteitä
03.02.2020 9.15Brexit toteutui - siirtymäkausi alkaa
03.02.2020 8.02MP20 keräsi ennätysyleisön Helsingin Messukeskukseen
02.02.2020 16.40Koneurakointi J. Mäkelä Oy: Mus-Max autohakkurit vakuuttaneet lähes vuosikymmenen käytössä
02.02.2020 15.50Metsähallituksen puuta korjataan Suomen ensimmäisellä hybridiharvesterilla
02.02.2020 13.40Team Juntunen Oy: Turvesoilta tukinajoon
02.02.2020 11.31Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
02.02.2020 9.11Kivihiilen kulutus väheni 25 prosenttia Suomessa vuonna 2019
01.02.2020 15.40Suomen Työkone Oy - viisi vuotta konevälitystä ja Rottne kauppaa
01.02.2020 15.30Tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivin ja ajokorttidirektiivin täytäntöönpanosäädökset lausunnolle
01.02.2020 15.00Komatsu Forestin valokuvauskilpailun Vuoden 2019 kuva
01.02.2020 11.00Turbosovituksella hakkureiden käyttöominaisuudet uudelle tasolle
01.02.2020 10.00Säiliöperävaunu on tehokas ratkaisu työkoneiden polttoainehuoltoon
31.01.2020 18.10Urakointi Harry Utter Oy: V-Kranin parallel-puomistorakenne tarjoaa hyviä ominaisuuksia kuormaamiseen
31.01.2020 15.10Energiateollisuus: Sähköntuotanto avainasemassa vähennettäessä teollisuuden ja liikenteen päästöjä
31.01.2020 13.09Vuoden 2019 katsastustilastot julkaistu
30.01.2020 20.00Hannun KoneCorner juhlii maaliskuussa 30-vuotista taivaltaan
30.01.2020 18.30Mototarvikkeet.fi: Panostusta verkkokauppaan ja perinteiseen myyntityöhön
30.01.2020 18.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.500 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
30.01.2020 11.40Toimialojen tiekartat: teknologioiden kehityksessä valtava potentiaali
29.01.2020 16.22Ammattilehti MotorSports: Jonne Ollikainen mukaan Rallin SM sarjaan
29.01.2020 13.00Myllys Yhtiöt ProTruck-jälleenmyyjäksi
29.01.2020 12.30Lava-automarkkinoilla tapahtuu
29.01.2020 10.00Mercedes-Benz - edistyksellistä valoteknologiaa vuodesta 1886 alkaen
28.01.2020 16.33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020
28.01.2020 16.30Bruks järjesti mielenkiintoisen hakkuritapahtuman pohjoismaisille alan ammattilaisille
28.01.2020 16.05Ponsse 50 vuotta -juhlakiertue Karstulassa perjantaina 31.1.2020
28.01.2020 15.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter T6.1 2,0 TDI 110 kW 4MOTION DSG - Suomalaisten suosikki
28.01.2020 11.54Suomalainen vetolaitevalmistaja TAV kasvaa ja kansainvälistyy
28.01.2020 11.30Metsäpuiden lisäystutkimus vahvistuu - Luken Savonlinnan tiloihin käyttöön uusin teknologia
28.01.2020 10.29Viasat Urheilu -kanava vapaasti katsottavissa 31.1.-2.2.
28.01.2020 8.45Vaarallisiksi luokiteltujen sähkölaitteiden määrä väheni markkinoilla
28.01.2020 8.02Vene 20 Båt -messuilla esillä 500 vene-uutuutta
27.01.2020 17.13Nisula Forest tarjoaa kannattavuutta harvennuksille
27.01.2020 14.00Nosturikaupassa luotetaan alkavaan vuoteen - palvelukokonaisuus ratkaiseva tekijä
27.01.2020 9.10Uudistuva tieliikennelaki tuo muutoksia liikennemerkkeihin
27.01.2020 9.03Kuljetusten vastuullisuuden arviointi vaikeaa
27.01.2020 8.30Volvon ladattavien hybridien myynti käy vilkkaana
27.01.2020 8.23Brexitin vaikutukset kaupparekisteriin, tavaramerkkeihin, mallisuojaan, patentteihin ja tilintarkastusalaan
26.01.2020 15.50Forest Vihavainen Ky, Mäntyharju: Metsäkoneurakointia puolen vuosisadan kokemuksella
26.01.2020 15.01Metsäteollisuus: Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistä
26.01.2020 13.00Kuljetus S. Simpasella radio-ohjattava Volvo -tukkiauto
25.01.2020 11.11Naaran Kuljetushuolto Oy Alucarin päällerakenteiden jälleenmyyjäksi Itä-Suomeen
24.01.2020 11.00Volvo XC40 Recharge P8 AWD -täyssähköauto on herättänyt suurta kiinnostusta
24.01.2020 9.11Metsäpuiden lisäystutkimus vahvistuu - Luken Savonlinnan tiloihin käyttöön uusin teknologia
23.01.2020 12.21Italialainen kahvijätti luottaa suomalaiseen kierrätyskartonkiin
23.01.2020 12.12Valmet toimittaa sellutehtaan avainteknologian ja automaation brasilialaiselle asiakkaalle
23.01.2020 11.33Subarulle kaksi kansainvälisesti arvostettua lehdistöpalkintoa
23.01.2020 9.43Kalatalouden Keskusliitto: Mateen pyynti alkaa
23.01.2020 9.34Kesätyöpaikkahaku Outokummun Tornion tehtaille ja Kemin kaivokselle on avautunut.
23.01.2020 8.50Iveco palkitsi Suomen parhaat
22.01.2020 14.32Ennätysmäärä renkaita hyötykäyttöön vuonna 2019
22.01.2020 12.52Puuinfo: Puun käytön kaksinkertaistaminen rakentamisessa ei nykytoimin toteudu. Puurakentamisen edistämiseen tarvitaan yhteinen strategia
22.01.2020 12.44Metsä Groupin kesätyöhaku käynnissä sahoille
22.01.2020 10.22Metsä Group ja Dasos hankkivat FSC-sertifioituja luontokohteita
21.01.2020 11.03Carsport Vantaa avaa ovensa maaliskuussa
21.01.2020 10.40Suomen kokemukset HCT- eli pitkistä rekoista herättää kansainvälistä kiinnostusta
21.01.2020 10.30Vähälä Yhtiöt tarjoaa päästötöntä jakeluliikenteen kuljetuspalvelua MAN eTGE täyssähköpakettiautoilla
20.01.2020 16.00Glaston 150 vuotta: metsäyhtiöstä maailman johtavaksi lasinjalostusteollisuuden teknologiayhtiöksi
20.01.2020 12.33Kalle Perttula vahvistamaan ProSilva Oyj:n metsäkonemyyntiä
20.01.2020 9.00Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: PITKÄ vuosi 2019
19.01.2020 11.00Tieturvallisuusarviointi parantaa teiden liikenneturvallisuutta - tutkimus ja kevään koulutuskalenteri julkaistu
19.01.2020 11.00Stora Enso Metsän Puumarkkinakatsaus - tammikuu 2020
18.01.2020 9.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi marraskuussa 0,4 prosenttia
17.01.2020 16.35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissa
17.01.2020 10.40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
17.01.2020 8.30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoon
16.01.2020 16.10DAF vahvistaa myyntiorganisaatiotaan pk-seudulla
16.01.2020 13.00SKAL palkitsi päättäjät
16.01.2020 9.44Reserviläisliitto: Sähköinen aseluparekisteri saatava valmiiksi
15.01.2020 19.11ILMOITTAJA! Katso tästä Metsäalan Ammattilehden, Kivirock lehden ja Fluid Finland lehden MEDIAMENU 2020
15.01.2020 14.11Ponssella juhlitaan 50-vuotista savottaa - juhlakiertue starttaa matkaan 23.1. Aurasta
15.01.2020 11.00Nokian Renkaat siirtyy ensimmäisenä rengasvalmistajana tarjoamaan ympäristöystävällisempiä rengaspusseja
15.01.2020 9.11Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista
14.01.2020 17.47Volvo Trucksin ratkaisut säästävät polttoainetta ja ympäristöä
14.01.2020 16.00Renault Trucksin myynti vahvassa kasvussa Suomessa
14.01.2020 10.40SEAT tarjoaa viiden vuoden takuun koko mallistoonsa
14.01.2020 9.40Bridgestonen yhteistyö autonvalmistajien kanssa vuonna 2019
13.01.2020 18.11Komatsu metsäkoneiden edistykselliset 2020 Stage V -moottorit
13.01.2020 16.34Mercedes-Benz henkilöautojen myynti jatkuu vahvassa vireessä
13.01.2020 16.00Suomalaista selluntuotannon avaintuotantoteknologiaa Brasiliaan
13.01.2020 9.44Hiilinielut kasvuun metsittämällä
13.01.2020 8.55Ergo mestariksi jo 11. kerran pelatussa Einari Kupissa - älykiekkoa ilman järkeä
13.01.2020 8.50Renault Captur uudistui - kookkaampi ja runsaanpi
13.01.2020 8.00Metsä Tissue investoi Saksassa
12.01.2020 15.45Ammattilehden YouTube kanavalla mielenkiintoisia videoita - siirry tästä katsomaan
12.01.2020 14.30Euroricambi: Vaihteisto- ja voimansiirtokomponentit 40 vuoden kokemuksella & OEM-laadulla
12.01.2020 13.00Metsäteollisuus: Vastuuttomat lakot halvaannuttavat metsäteollisuuden ja uhkaavat vientituloja - ammattiliitoilta puuttuu suhteellisuudentaju
12.01.2020 9.00Valmet toimittaa uuden Advantage DCT -pehmopaperilinjan Alas Doradasille El Salvadoriin
11.01.2020 16.00Porokka Invest myy uudet ja kunnostetut vaihtonosturit vuosikymmenten kokemuksella
11.01.2020 9.00Stora Enson puunhankinnan kesätyöt yhä monipuolisempia - avoinna yli 50 kesätyöpaikkaa
10.01.2020 18.13TRATON Innovation Day, Södertälje: Tuottavuutta keskinäisellä yhteistyöllä
10.01.2020 13.34Dynaset jatkaa Haaviston pääyhteistyökumppanina Motocrossin MX2-luokan MM-sarjassa
10.01.2020 13.33Talvi pistää akut koetukselle
10.01.2020 13.33DHL kokeilee sähköautojakelua Turussa
10.01.2020 8.41Jussi Linnaranta Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajaksi
10.01.2020 8.00Scanian linja-autot huipputulokseen
09.01.2020 20.11Koneosapalvelu tarjoaa metsäkoneiden vaihto-osien valikoiman nyt netissä
09.01.2020 17.20Mercedes-Benz on matkalla kohti markkinoiden laajinta ladattavien hybridien tarjontaa

Näytä lisää »