Selvitys Jäämeren rautatiestä valmistunut: Kirkkoniemen linjaus selvitetään tarkemmin

09.03.2018 20.01

jaanmurto.jpg

Liikenne- ja viestintäministeriö on valinnut Jäämerelle Oulun, Rovaniemen ja Kirkkoniemen kautta kulkevan ratalinjauksen jatkoselvitettäväksi.

Linjauksen ratkaisi Kirkkoniemen eduksi Suomen logistisen aseman, saavutettavuuden ja huoltovarmuuden parantuminen vaihtoehtoihin verrattuna. Kirkkoniemen linjaus oli kahdesta kärkiehdokkaasta edullisempi.

- Jäämeren rata on tärkeä eurooppalainen hanke, joka kytkisi pohjoisen, arktisen Euroopan kiinteämmin osaksi Manner-Eurooppaa. Ratayhteys parantaisi useiden pohjoisen alueen elinkeinojen edellytyksiä. Työryhmä alkaa nyt selvittää tarkemmin Kirkkoniemeen tehtävää ratalinjausta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner

- Haluamme jatkaa erinomaista yhteistyötä Norjan ja Suomen välillä ja osallistumme mielellämme Rovaniemi-Kirkkoniemi-ratalinjauksen vaihtoehtoja pohtivan työryhmän työhön, sanoo Norjan liikenneministeri Ketil Solvik-Olsen.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi viime heinäkuussa Liikennevirastoa tekemään mahdollisesta Jäämeren radasta selvityksen yhdessä Norjan liikenneviranomaisten kanssa. Liikennevirasto arvioi viiden eri linjausvaihtoehdon toteuttamista ja taloudellista kannattavuutta.

- Kaikki tutkitut ratavaihtoehdot olisivat teknisesti mahdollisia toteuttaa. Vaihtelua oli kuitenkin runsaasti etenkin taloudellisessa vertailussa sekä vaikutuksia ympäristölle vertailtaessa, sanoo johtaja Matti Levomäki Liikennevirastosta.

Selvityksessä tarkastellut linjausvaihtoehdot olivat Tornio–Narvik, Kolari–Narvik, Kolari–Tromssa, Rovaniemi–Kirkkoniemi ja Kemijärvi–Alakurtti–Murmansk. Lisäksi selvitettiin HCT-ajoneuvoyhdistelmien (High Capacity Transport) hyödyntämiselle perustuvaa vaihtoehtoa. 

Selvitykset sekä Liikenneviraston koostama raportti tuloksista ovat ladattavissa Liikenneviraston verkkosivuilta osoitteessa www.liikennevirasto.fi/. 

Mitä ovat Jäämeren radasta saatavat hyödyt?

Jäämeren rata parantaisi Suomen logistista asemaa ja saavutettavuutta, sekä koko Euroopan yhteyksiä. Rata toisi vaihtoehtoisen kuljetusreitin Suomen vienti- ja tuontikuljetuksille. Jäämeren ympäri vuoden jäättömien syväsatamien kautta avautuisi uusi yhteys myös Atlantille ja Koillisväylälle.

Selvityksissä arvioidaan, että Jäämeren radan kuljetukset koostuisivat pääasiassa mineraaleista, kalatuotteista, raakapuusta ja metsäteollisuuden jalostustuotteista. Potentiaalisia kuljetuksia ovat myös Barentsin alueen luonnonvarat sekä tulevaisuudessa muut Kollisväylän kautta kulkevat tuotteet.

Selvitetyistä vaihtoehdoista suurimmat matkustajapotentiaalit olisivat Tromssan ja Kirkkoniemen vaihtoehdoissa. Matkustajaliikenne olisi pääasiassa matkailuliikennettä, jonka oletetaan kasvavan ympärivuotiseksi tulevaisuudessa. 

Jäämeren rata parantaisi myös Suomen huoltovarmuutta, kun Suomella olisi käytössään Itämerelle vaihtoehtoinen kuljetusreitti.

Mitkä ovat radan kustannukset?

Linjausvaihtoehtojen kustannukset poikkeavat huomattavasti toisistaan. Kustannusten muodostumiseen vaikuttavat muun muassa uuden radan pituus sekä maasto-olosuhteet. Ratojen kokonaiskustannukset vaihtelevat noin 0,7 – 7,4 miljardin euron välillä. Suomen puolelle kohdistuvat investointikustannukset vaihtelevat välillä 0,02 – 2,3 miljardia euroa.

Ehdotettavan Kirkkoniemi-linjauksen kokonaiskustannukseksi on arvioitu noin 2,9 miljardia euroa, mikäli linjaus kulkee Rovaniemeltä Sodankylän kautta Kirkkoniemelle. Kemijärveltä Sodankylän kautta Kirkkoniemelle kulkevan vaihtoehdon kokonaiskustannus olisi 2,8 miljardia euroa. Kirkkoniemen linjauksen investointikustannukset Suomen puolella ovat noin 2 miljardia euroa ja Norjan puolella ovat noin 0,9 miljardia euroa. 

Selvityksissä todetaan, että ratavaihtoehtojen yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden arviointi on haastavaa. Kuljetuspotentiaaleihin liittyy epävarmuutta, koska asiaa tulee tarkastella usean vuosikymmenen päähän.

Laadituilla kuljetusennusteilla kaikki linjausvaihtoehdot ovat yhteiskuntataloudellisesti kannattamattomia. Toisaalta esimerkiksi muutokset eri liikennemuotojen kustannuksissa tai alueen elinkeinotoiminnassa voivat muuttaa tilannetta merkittävästi.

Huomioitiinko selvityksissä vaikutuksia alkuperäiskansoille ja ympäristölle? 

Kirkkoniemen linjauksella on vaikutuksia mm. ympäristöön, talouteen sekä saamelaisten elinkeinoihin ja kulttuuriin. Selvityksissä on kuvattu vaikutuksia porotaloudelle ja saamelaisille, mutta niiden suuruutta ei ole arvioitu vielä tässä vaiheessa. Näitä vaikutuksia pitää jatkotyössä selvittää lisää. 

Jatkoselvitysten alussa on tarkoitus sopia Saamelaiskäräjien kanssa tarvittava vuorovaikutus ja eri selvitykset saamelaiskäräjälain mukaisesti. Pohjois-Lapin maakuntakaavatyöhön tai erillisesti tulisi toteuttaa Yhdistyneiden kansakuntien biodiversiteettisopimuksen mukainen Akwé: Kon -menettely, jossa tarkastellaan radan ja junaliikenteen vaikutuksia saamelaisille ja saamelaiskulttuuriin. Kirkkoniemen yhteyden osalta saamelaiskäräjien lisäksi neuvotellaan Kolttien kyläkokouksen kanssa.

Saamelaiskäräjiä ja saamelaisia kuultiin selvityksen aikana Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Varsinainen saamelaiskäräjälain 9§:n mukainen neuvottelu pidettiin Inarissa 18.1.2018. 

Linjausvaihtoehtoja suunniteltaessa on jo pyritty huomioimaan Pohjois-Lapin arvokkaat luontokohteet. Suunnittelun edetessä tulee tehdä myös tarkemmat ympäristövaikutusarviot. Varsinaisen hankesuunnittelun yhteydessä toteutetaan myös ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA). Ympäristövaikutuksia tullaan jatkotyössä tarkentamaan maastokäyntien ja inventointien avulla.

Mitä seuraavaksi?

Jäämeren radan jatkoselvittämistä jatketaan yhteistyössä Norjan kanssa. Jatkotarkastelua varten perustetaan yhteinen työryhmä, joka määrittelee asian edellyttämät jatkotyövaiheet ja -aikataulun.

Työryhmä selvittäisi valitun ratalinjauksen edellyttämiä keskeisiä kysymyksiä, muun muassa ympäristökysymyksiä, lupamenettelyitä, kustannuksia, rahoituksen rakennetta ja rahoitusmallia. Työryhmän tulisi saada työnsä päätökseen 31.12.2018 mennessä.

Lisäksi Pohjois-Lapin maakuntakaavatyössä jatketaan linjauksen tarkempaa selvittämistä.

Linkit selvityksiin sekä kartta selvitetyistä reittivaihdoehdoista löytyvät myös tämän tiedotteen alta lvm.fi-verkkopalvelusta. 

20.03.2018 10.12Vientiteollisuuden viesti hallituksen kehysriiheen: Johdonmukaista teollisuuspolitiikkaa ja satsauksia kasvuun
20.03.2018 10.02Mercedes-Benz nousi Suomen kuorma-automarkkinoiden markkinajohtajaksi
20.03.2018Lapset juhlistavat maailman metsiä kasvattamalla mäntyjä siemenistä
19.03.2018 13.35VR Transpointin kuljetusmäärissä selvää kasvua
19.03.2018 12.55Runkovesitöihin liittyvät räjäytystyöt haittaavat E18 Turun kehätien liikennettä tällä viikolla
19.03.2018 12.22Samsung Galaxy S9 - Hämmentävän hyvä
19.03.2018 11.00Mark Earl on nimitetty Nokian Renkaiden Amerikka-liiketoiminta-alueen johtajaksi
19.03.2018 10.40Veho saavutti pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa vuonna 2017
18.03.2018 18.01KIVIROCK-LEHTI TULEE - VIELÄ EHDIT MUKAAN! Varaa ilmoituspaikkasi seuraavassa yli 250 sivun järkäleessä - ensijakelu Mansen Mörinöillä
18.03.2018 9.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 5000 tykkääjää!
17.03.2018 14.31Logset 12H GTE Hybrid harvesteri pääsi finaaliin Energy & Innovation Awards kilpailussa - äänestä tästä!
16.03.2018 19.11LUE TÄSTÄ! Uusi 156-sivuinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - paljon mielenkiintoista kone- ja kuljetusalan asiaa
16.03.2018 12.00Echlböck Biber haketusnäytös lauantaina Kauhavalla
16.03.2018 10.03Uusi yhteistyö Bioruukissa nopeuttaa uusien tuotteiden pääsyä markkinoille
16.03.2018 9.44Scania alansa johtava yritys patenttien hakijana
16.03.2018 8.35Maaliskuun yhdistelmäpankkopaketti 1 ja 2.
16.03.2018 8.30Metsä Group toimittaa Etelä-Suomen siementilauksiin vain valiosiementä
16.03.2018 8.21Keli kylmä, korjuuketju kuuma
16.03.2018 8.16Goodyear esittelee uuden katumaastureille suunnitellun UHP-renkaan
16.03.2018 1.01Ammattilehden Facebook sivuilla jo 4900 tykkääjää!
15.03.2018 15.04Sisulta järeä akseliuutuus raskaisiin kuorma-autoihin
15.03.2018 13.44Lumituhojen arvioinnit valmistuivat lentäen
15.03.2018 11.04Logset ja Minusa uudistivat jälleenmyyntisopimuksensa
15.03.2018 10.46Erävalvonta: Joka viides kelkkailija ajoi luvatta
15.03.2018 9.00Stora Enso laski liikkeelle uuden 300 milj. euron joukkovelkakirjalainan
14.03.2018 19.11Suomalaisen metsäsuhde on moniarvoinen, henkinen ja arkinen
14.03.2018 10.05Päivitetty Volvo Trucks FE matalalattiamalli kaupunkiympäristön vaativiin kuljetustehtäviin
13.03.2018 11.01Raskaan liikenteen kaluston mittoihin ehdotetaan muutosta
13.03.2018 9.11Logset ja PESA Cat ovat solmineet yhteistyösopimuksen Brasiliassa
13.03.2018 5.10Upea video juhlistaa Nokian Renkaiden 120-vuotista taivalta
12.03.2018 19.01Maastoliikenneluvat valtion maille haettavissa nyt sähköisesti
12.03.2018 10.29Päällysteiden ylläpitotyöt Itä-Suomessa 2018: Nyörejä kiristetään 6 miljoonalla
12.03.2018 8.00Näyttöön perustuva metsätalous -hanke syventyy metsätalouden kestävyyskysymyksiin
11.03.2018 12.01Ministeri Berner: Suomi ihmisten, tavaroiden ja datan liikenteen globaaliksi solmukohdaksi
11.03.2018 9.00Laadukas metsänhoito parantaa metsätalouden kannattavuutta
10.03.2018 11.11Eschlböck Biber 92 ZK -hakkuri esiintyy haketusnäytöksessä Kauhan lämpölaitoksella lauantaina 17.3.
10.03.2018 9.11Uusi 8-pyöräinen 1170G harvesteri IBC-kärkiohjauksella kiinnostaa John Deeren työnäytöskiertueella
09.03.2018 20.11Harvinainen jäätie syntyi Kittilään - tukkirekat ajavat 60 tonnin massoilla
09.03.2018 20.01Selvitys Jäämeren rautatiestä valmistunut: Kirkkoniemen linjaus selvitetään tarkemmin
09.03.2018 19.01Ojitettujen soiden ennallistaminen - humpuukia vai ympäristötekoja?
09.03.2018 9.11Metsäteollisuus ry:n puheenjohtaja Hämälä: Suomen metsäteollisuuden tulevaisuuden menestys perustuu vastuullisuuteen ja uusiutumiseen
08.03.2018 16.44Ponssen Sonkajärven hakkuunäytös kiinnosti kovasta pakkasesta huolimatta
08.03.2018 15.00Katso tästä Koneosapalvelun maaliskuun tarvike- ja työkalutarjoukset
08.03.2018 11.01John Deere 1170G harvesteri työnäytöksessä Hämeenlinnassa vielä huomenna perjantaina 9.3. sekä 12.-13.3.
08.03.2018 10.11Lease Deal Group ostaa valtionyhtiö Raskoneen
08.03.2018 9.00Mielipiteitä ja odotuksia taksimarkkinoiden muutoksesta kartoitettu
07.03.2018 18.11Hakkuutähteiden energiakäyttö ei ole haitatonta, mutta pärjää ilmastovaikutuksiltaan kivihiilelle ja turpeelle
07.03.2018 16.44Oy Otto Brandt Ab myy Polaris-liiketoimintansa ja Polaris-edustuksensa Suomessa ja Baltian maissa
07.03.2018 14.35Husqvarna lanseeraa huippumodernit painepesurit!
07.03.2018 13.48K-ryhmälle kaksi uutta HCT-yhdistelmää
07.03.2018 13.32Scania ja Ahola Transport solmivat sopimuksen letka-ajotestauksesta
07.03.2018 10.11Juha Tahvanainen Volvo Truck Center Etelä-Suomen aluejohtajaksi
07.03.2018 8.00Stora Enson Tähtitili-palvelu 10 vuotta
06.03.2018 18.00Goodyear esitteli älyrenkaan prototyyppinsä katukäytössä
06.03.2018 16.00Renault Trucksin kuljetustenhallintajärjestelmä Optifleet nyt mobiiliversiona
06.03.2018 14.28Nokian Renkaiden uudistunut brändi tukee yhtiön kasvustrategiaa
06.03.2018 9.25Hans Sohlström aloittaa Ahlstrom-Munksjön toimitusjohtajana 16.4.2018
06.03.2018 8.11Kansliapäällikkö Harri Pursiainen Savon Sanomissa: Lisää rahaa liikenneverkolle
05.03.2018 19.01Koskisella valmistui 17 uutta saha- ja levyteollisuuden ammattitutkintolaista
05.03.2018 16.01Hirvikannan koko pienentynyt, vasatuotto alhainen Itä- ja Pohjois-Suomessa
05.03.2018 11.14Mercedes-Benz-henkilöautojen huoltoverkosto laajenee Oulun seudulla
05.03.2018 9.22Esitys: Yksityistielakiuudistus voimaan jo 2019
05.03.2018 9.20Julkisivukorjausten RYL-laatuvaatimukset ilmestyneet
04.03.2018 17.10Osalla moottoriteistä saa ajaa 120 km/h jo maaliskuussa - siirtymäaika alkaa
04.03.2018 16.11Metsähallituksella onnistunut vuosi - tulostavoite ylitettiin ja myös muissa asetetuissa tavoitteissa onnistuttiin
04.03.2018 10.11Art goes Metsä -installaatiokilpailun voittajaksi näyttävä "Uusi kulottuvuus"
03.03.2018 13.01Esitys liikenneväylien lisärahoituksesta sekä pitkäjänteisestä kehittämisestä merkittävä metsäteollisuuden kilpailukyvylle
03.03.2018 10.01UPM maksoi henkilöstölleen 65 miljoonaa euroa kannustepalkkioina vuonna 2017
03.03.2018 8.10Suurten yritysten liikevaihto oli tammikuussa edellisen kuukauden tasolla
02.03.2018 14.20Teknisen Kaupan Liitto lyttää ehdotukset nopeudeltaan rajoitetuista autoista
02.03.2018 13.00Metsäsektori edelleen Suomen biotalouden moottori
02.03.2018 10.33Jari Väisänen John Deere Forestryn aluekouluttajaksi Keski-Suomeen
02.03.2018 10.32Suomalaiset arvostavat pitoa
02.03.2018 10.24Uusi Audi A6 keväällä Suomeen
02.03.2018 10.20Gasum avaa kaasutankkausaseman Saloon
02.03.2018 10.10AL: Ajokorttilaki vesittymässä poljinpakon ja lakisääteisen ajorataharjoittelun takia
02.03.2018 8.00Asiakkaat Iso-Britanniasta ja Irlannista vierailivat Logset koneiden syntymäpaikalle
01.03.2018 20.00Odotettu uutuus Webastolta: eThermo Top, sähkökäyttöinen lämmitin
01.03.2018 17.00LIQUI MOLYn toimitusjohtaja Ernst Prost: Menestys tulee kovalla työllä
01.03.2018 14.00Metsähallituksella onnistunut vuosi
01.03.2018 13.49Volkswagen pakettiautojen ylivoimainen ykkönen helmikuussa
01.03.2018 13.15Yritysten kasvava luottamus talouteen ja viennin kasvu piristävät tavara-autojen kysyntää
01.03.2018 13.00Karhunveistäjiä kutsutaan Ilomantsiin
01.03.2018 10.45Volkswagen Beetlen rajoitettu erä myyntiin Suomessa
01.03.2018 10.30Gasum avasi kaasutankkausaseman IKEA-tavaratalon yhteyteen Espoossa
01.03.2018 9.30Ahlstrom-Munksjön vuosikertomus ja vastuullisuusraportti 2017 on julkaistu
01.03.2018 8.32Kotkamills suunnittelee toiminnan laajentamista
28.02.2018 16.55SKAL: Pitkäjänteinen kehittäminen ja rahoitustason nosto tervetulleita liikenneverkolle
28.02.2018 14.50KATSO VIDEO! Komatsu Forestin Sotkamon hakkuunäytökseen saapui yli 500 metsäalan ammattilaista
28.02.2018 10.01Komatsu Forest Oy:n johtoryhmä vahvistuu
28.02.2018 9.09Toyota Material Handling Finland Oy - Toyotan joustava trukkiautomaatio mahdollistaa nopean takaisinmaksuajan
27.02.2018 17.00Maskisuoja nopeuttaa moottorin lämpenemistä pakkassäässä
27.02.2018 10.14Avoin metsätieto tulee ladattavaksi maaliskuun alussa
27.02.2018 10.00Mercedes-Benz Vito ONE mukana ilmanlaadun parantamisessa
27.02.2018 10.00Ilmainen Metsä Rokkaa -tapahtuma kesäkuussa Mikkelissä
27.02.2018 8.11Yara ja SYKE yhteistyöhön ravinnekuormituksen mallinnuksessa
27.02.2018 7.24Pölkky Metsä ja Ponsse järjestävät metsäpäivän Pohjois-Savossa Sonkajärvellä tulevana torstaina 1.3.
27.02.2018 7.00Stora Enson vuoden 2017 vuosikertomus julkaistu
26.02.2018 18.22eActros-sähkökuorma-autojen asiakastestit alkavat Euroopassa
26.02.2018 14.55Milwaukee esittelee uuden vaativiin olosuhteisiin tarkoitetun valaisintuoteperheen

Näytä lisää »