Menestyspeli Kulta-Jaska saa nyt jatko-osan29.05.2017 8.10
Veikkaus julkaisee tunnetuimman automaattipelinsä Kulta-Jaskan jatko-osan tänään maanantaina 29.5. Suuren suosion saavuttanut ensimmäinen osa julkaistiin vuonna 2010, ja menestyspeli on tuottanut sosiaali- ja terveysjärjestöille parhaimmillaan lähes 70 miljoonaa euroa vuodessa. Pelin tekijät hakivat inspiraatiota Kulta-Jaska 2:n luomiseen huuhtomalla kultaa Lapissa. Veikkauksen menestyspeli Kulta-Jaska saa pian seuraajan, kun automaatteihin, nettikasinolle ja mobiililaitteille julkaistaan uusi Kulta-Jaska 2 -automaattipeli. Alkuperäinen Kulta-Jaska oli vuosia Suomen suosituin automaattipeli. Uusi Kulta-Jaska on esikuvansa tavoin monilinjainen peli, jossa arvontakiekoille pyritään saamaan voittavia kuvioyhdistelmiä. Uudenlaisessa bonuspelissä huuhdotaan kultaa, ja lisäksi pelissä voi voittaa vapaapelejä. Kulta-Jaska 2 -automaattipeli on tehty Veikkauksen omassa pelinkehityksessä. Sen on toteuttanut ensimmäisistä luonnoksista aina lopulliseen muotoonsa saakka 11-henkinen tiimi, johon kuuluu pelituottaja, graafikoita, koodareita, matemaatikko, äänisuunnittelija sekä testaajia. Veikkauksen pelikehitys työllistää myös muita suomalaisia pelitaloja. Kulta-Jaska 2:n netti- ja mobiiliversioita on ollut toteuttamassa oululainen pelitalo LudoCraft, joka on yksi Veikkauksen lukuisista pelikehityskumppaneista. Kaikkiaan Veikkaus tekee yhteistyötä noin 15 suomalaisen pelitalon kanssa. Pelitiimi haki inspiraationsa Lapin kultamailtaUutuuspelin tekeminen alkoi viime vuonna kullanhuuhdontareissulla Lappiin. Matkalta haluttiin saada aitoja kullanhuuhdontaan liittyviä elämyksiä, jotka välittyisivät myös pelaajille. – Tällaiset isot peliprojektit kestävät yleensä vuoden päivät, ja tuohon aikaan sisältyy pelin suunnittelu, tekeminen ja testaaminen. Jo pelin suunnitteleminen on tärkeä työvaihe, kertoo Kulta-Jaskan isä, Veikkauksen automaattipelien tuoteryhmäpäällikkö Jari Orkola ja jatkaa: – Alkuperäistä Kulta-Jaskaa tehdessämme uppouduimme kullankaivuun historiaan lähinnä legendojen kautta. Jatko-osaa suunnitellessamme lähetimme pelitiimiin viikoksi huuhtomaan itse kultaa aidossa paikassa, Lapissa. Kulta-Jaska tuottaa suomalaiseen hyvinvointiin kymmeniä miljoonia euroja vuodessaVeikkauksen luoma piirroshahmo Kulta-Jaska sai ensimmäinen automaattipelinsä vuonna 2010. – Kulta-Jaska meinasi jäädä julkaisematta, koska testipelaajat pitivät sitä monimutkaisena eikä aihekaan kiinnostanut heitä, Jari Orkola muistelee Jaskan kivistä alkutaivalta, mutta jatkaa: – Onneksi päätimme kuitenkin julkaista pelin, koska siitä tuli välitön hitti. Ne peliautomaatit, joissa Jaska oli, olivat selkeästi pelatumpia kuin Jaskattomat. Pelin suosio on näkynyt tuottoluvuissa: menestyspeli on ennen rahapeliyhtiöiden yhdistymistä tuottanut sosiaali- ja terveysjärjestöille ja sotaveteraaneille parhaimmillaan lähes 70 miljoonaa euroa vuodessa. Kulta-Jaskan ympärille on syntynyt vuosien saatossa kokonainen tuoteperhe. Alkuperäisestä pelistä tuttu Emma on saanut oman pelinsä, ja muita Kulta-Jaska-teemaisia automaattipelejä ovat Kulta-Jaskan Valtaus, Kulta-Jaskan Karttakeno sekä Lapin Legenda. Vuonna 2016 tuoteperheen pelit tuottivat sosiaali- ja terveysjärjestöille sekä sotaveteraaneille yli 124 miljoonaa euroa. Veikkauksen tavoitteena on, että Kulta-Jaska 2:sta tulee edeltäjänsä tavoin Suomen suosituin automaattipeli. |