Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla - Suunniteltu sahoille14.01.2024 16.00
Komatsu on tuonut markkinoille pyöräkuormaajiin tarkoitetun Tool linkage -puomiston, joka on erityisesti suunniteltu tukkien käsittelyyn ja sivutuotteiden lastaamiseen puuteollisuudessa. Kävimme vierailulla Pölkky Oy:n sahalla Kajaanissa, jossa huolinnasta vastaavalla Fin-Terpuu Oy:llä oli Komatsu WA475-10 Tool Linkage koeajossa. (kuva yllä: Fin-Terpuu Oy otti koeajoon uuden Komatsu WA475-10 Tool linkage -puomistolla varustellun pyöräkuormaajan Pölkky Oy:n sahalla Kajaanissa.) Fin-Terpuu Oy on kajaanilainen tehtaiden sisäisiin kuljetuksiin sekä satamien ja rautateiden terminaalien puulastauksiin erikoistunut yritys, josta sillä on yli 35 vuoden kokemus. Yrityksen juuret ulottuvat aina puu-uiton kulta-aikaan eli 1960 luvulle asti. Vesitiekuljetukset ovat tänäkin päivänä osa konsernin toimintaa ja sitä hallinnoi tytäryhtiö Mopro Oy. Kajaanissa Pölkyn sahalla Fin-Terpuu vastaa muun muassa sahatuotteiden huolinnasta. - Kajaanin toimipisteessä meillä on ollut operointia 80-luvulta asti alkaen uittotoiminnalla. Renforssin rannassa sijaitsevalla sahalla olemme toimineet 80-luvun lopulta alkaen. Nykyisten sahalogistiikkapalvelujen, tukin ja valmiin sahatavaratuotesiirtojen lisäksi tuotamme alueella kainuulaisille voimalaitoksille kokonaisvaltaisia energiatoimitusketjun palveluja - aina metsästä asti hakenieluun. Yrityksemme kotipaikka on tästä kymmenen kilometrin päässä, joten voidaan sanoa, että kotikulmilla touhutaan, kertoo Fin-Terpuu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Timo Roininen. (kuva: Tool linkage -idea syntyi tarpeesta tuottaa teollisuuden käyttöön oikeanlainen puomistoratkaisu.) Uutuus saapuu testiin Sahakentillä konekalustolta vaaditaan monipuolisuutta ja työtehokkuutta. Nyt yrityksellä on testissä Suomen ensimmäinen Tool linkage -puomistolla varustettu Komatsu WA475-10 pyöräkuormaaja. - Merkki on meille tuttu mutta kyseinen malli ja puomisto on uusi tuttavuus. Kone on osoittautunut monipuoliseksi, sillä ensimmäisen viikon se oli varustettu jäykällä kauhalla. Siirsimme kivihiilikasan paikkaa ja palaute oli hyvää urakan jälkeen. Tavaraa ajettiin kahteen kerrokseen ja kuljettaja oli tyytyväinen koneen suorituskykyyn - voimaa oli riittävästi. Seuraavaksi kone pääsee sille ominaisempaan työhön, eli se lähtee tyhjentämään lokeroita tukkilajittamosta vieden tukit pinoon ja sahapöydälle ilmoitetun senttikoon mukaan. Monipuolisuuden lisäksi tärkeä ominaisuus on kuljettajamukavuus ja Komatsu on osoittautunut heti hiljaiseksi koneeksi työskennellä, toteaa Fin-Terpuun työnjohtaja Peter Flöjt. (kuva: Suomen Rakennuskoneen Tero Ala-Tala (vas.) kuunteli Fin-Terpuun Reima Pekkalan, Marko Pyykkösen ja Peter Flöjtin positiivista palautetta koeajossa olleesta Komatsu WA475-10 Tool linkage -pyöräkuormaajasta.) Ensipuraisu Fin-Terpuun iltavuoroon saapuva koneenkuljettaja Reima Pekkala saa heti alleen uuden kulkupelin ja pääsee ensimmäistä kertaa Komatsu WA475-10:n puikkoihin. - Ensituntuma on positiivinen, hytissä mahtuu olemaan ja näkyvyys joka suuntaan on hyvä. Ikkunat ovat isot ja hallintalaitteet ovat ergonomisesti hyvin sijoitettu. Kuljettajan viihtyvyys nostaa työtehoa ja tämä tuntuu heti käteen sopivalta. Kone on myös riittävän iso tukkien siirtelyyn ja käsittelyyn, sanoo Pekkala. (kuva: Fin-Terpuun koneenkuljettaja Reima Pekkala pääsi ensimmäistä kertaa Komatsu WA475-10:n puikkoihin Suomen Rakennuskoneen Tero Ala-Talan nopean käyttökoulutuksen jälkeen.) Ennen töihin lähtöä Suomen Rakennuskone antaa kuljettajalle nopean käyttökoulutuksen: - Odotuksen ovat korkealla ja totta kai uusi kone hieman jännittää. Maahantuojan edustaja antoi hyödyllisen ja kattavan opastuksen, joiden avulla koneesta saa parhaat hyödyt irti. Enitenhän sitä oppii ajamalla ja tekemällä, Komatsun säätömahdollisuudet on hyvät ja käyttöjärjestelmä on helppokäyttöinen. Esimerkiksi puomiston liikenopeudet saa säädettyä itselle sopiviksi kuljettajakohtaisesti. Pekkala pääsee nopeasti koneen kanssa sinuiksi ja tukit liikkuvat tehokkaasti lajittamosta pinoille: - Oikein mukava kone käyttää, ulottuvuutta, vauhtia ja voimaa on riittävästi näihin töihin, kehuu mies ensimmäisen koeajon jälkeen.
(kuva: Tool linkage -puomiston liikeradat on suunniteltu niin, että tukkikouralla työskentely on optimaalista.) Odotettu lisä Komatsun mallivalikoimaan Komatsu -koneiden maahantuojan edustaja, Suomen Rakennuskone Oy:n tuotepäällikkö Tero Ala-Tala, esittelee innoissaan uutuutta Fin-Terpuun väelle. - Nyt meillä on tarjota erityisesti metsä- ja puuteollisuudelle suunnitellulla Tool linkage -erikoispuomistolla varustettu Komatsu WA475-10 pyöräkuormaaja. Kyseinen ensimmäinen 10-sarjan kone on jo pari vuotta ollut saatavilla markkinoilla Z-bar -puomistolla. Malli on saanut kovasti kehuja varsinkin hydromekaanisesta vaihteistostaan, jossa työ- ja ajohydrauliikka on eriytetty niin, ettei tarvitse enää painaa kaasua sekä jarrua yhtä aikaa, jotta saadaan puomistoon liikettä. Lisäksi uusi 10-sarjalainen on saanut hyvää palautetta voimasta, etenemiskyvystä, nopeudesta ja työhydrauliikastaan, opastaa Ala-Tala. Z- bar on hyvä maansiirrossa, mutta tukkikouran käsittelyssä uusi Tool linkage on omassa luokassaan: - Johtuen kinematiikasta tukkikouran käsittelyssä Z-barissa on tietty kuollut kohta, jossa voimat ei ole ihan maksimitasolla. Sen takia Komatsu on tuonut markkinoille uuden vaihtoehdon eli Tool linkage -puomiston, jossa kinematiikka on muutettu niin, että tukkikouran työskentely on täydellistä joka asennossa. Tämän lisäksi se antaa lisää tilaa muun muassa isojen kevytmateriaalikauhojen käyttöön - kauha ei osu kynkkään kun sitä käännetään.
(kuva: Nyt Suomen Rakennuskoneella on tarjota erityisesti metsä- ja puuteollisuudelle suunnitellulla Tool linkage -erikoispuomistolla varustettu Komatsu WA475-10 pyöräkuormaaja.) Asiakasta kuunnellen Kajaanissa koekäytössä on ensimmäinen Suomeen toimitettu tuotantoyksilö. Pystymetsästä ei tuotantoa aloitettu, vaan uutuus on tarkan tuotekehityksen tulos. - Tool linkage -idea syntyi tarpeesta tuottaa teollisuuden käyttöön oikeanlainen puomisto- ratkaisu. Vuonna 2022 tehtaan protokone kiersi suomalaisilla puuteollisuuden asiakkailla testissä. Protokiertueelta tehdas sai arvokasta palautetta, joiden perusteella siihen on tehty joitain parannuksia ja nyt tämä ensimmäinen tuotantoversio on kiertänyt koeajossa asiakkaillamme. Palaute on ollut positiivista - kone on käynyt testissä puuteollisuuden lisäksi metalliteollisuudessa ja todettu hyvin toimivaksi sekä tuottavuutta lisääväksi, sanoo Ala-Tala. Suorituskyky ei ole uutuudessa muuttunut verrattaessa Z-bar -malliin. - Suorituskyvyltään ja tuottavuudeltaan Komatsu WA475-10 Tool linkage on sama kuin Z-bar, vain kinematiikka on hieman eri puomiston päässä. Se on nimenomaan suunniteltu metsä- ja puuteollisuudelle lähinnä tukkikoura- sekä hakekauhakäyttöön - miksei myös energiateollisuuteen. Kannattaa ehdottomasti lähestyä myyjiämme ja järjestämme mielellämme koneen koeajoon teille, vinkkaa Ala-Tala lopuksi. |