Volvo Trucksin tekemä tutkimus osoittaa, että rajoittunut näkökenttä on yksi suurimmista syistä, joka aiheuttaa kevyen liikenteen ja kuorma-auton välisiä onnettomuuksia Euroopassa. Tämän tyyppiset onnettomuudet saattavat vähentyä tulevaisuudessa rajusti Volvo Trucksin kehittämän uuden teknologian ansiosta. Teknologia on tulos ainutlaatuisesta tutkimusprojektista "Non-Hit Car and Truck", jota Volvo Trucks on tehnyt yhteistyössä Volvo Carsin kanssa.
Kevyt liikenne, kuten jalankulkijat ja polkupyöräilijät, on erityisen suojatonta kaupunkialueilla, joissa liikkuu paljon suuria ajoneuvoja. Ensimmäistä kertaa koskaan on mahdollista, että ajoneuvo pystyy näkemään mitä sen ympärillä tapahtuu. Ajoneuvo välittää sen jälkeen tietoa kuljettajalle, miten hän voisi välttää vaaratilanteet. Ajoneuvo vastaanottaa tietoa sensoreiden, tutkien ja kameroiden avulla, jotka on aseteltu eri puolelle ajoneuvoa. Jos kuljettaja ei reagoi ehdotettuihin toimenpiteisiin, ohjaus- tai jarrutusjärjestelmä voidaan aktivoida toimimaan itsenäisesti.
- Jo nykyään Volvo Trucksin kuorma-autot on suunniteltu eliminoimaan kuolleet kulmat. Kuitenkin vilkkaassa liikenteessä kuljettajalta voi helposti jäädä huomaamatta jotain tärkeää, kuten lähestyvä polkupyöräilijä ajoneuvon kuljettajan puolella. Nyt me pystymme ratkaisemaan tämän ongelman auttamalla kuljettajaa näkemään ja ymmärtämään kaiken, mikä tapahtuu ajoneuvon ympärillä, sanoo Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja Carl Johan Almqvist.
Virtuaalinen apukuljettaja
Teknologian pääkomponentti on tietokone, joka yhdistää tiedot kameroista, tutkista ja muista sensoreista, jotka on aseteltu eri puolille ajoneuvoa. Se mahdollistaa kuorma-auton 360 asteen ympäristön skannauksen joka 25 millisekunti. Kaikki tieto tulkitaan, riskitilanteet analysoidaan ja ajoneuvon erilaiset reittimahdollisuudet luodaan. Yhdistämällä useita sensorijärjestelmiä teknologia voi erottaa ja tunnistaa erilaiset tienkäyttäjät, kuten jalankulkijat, polkupyöräilijät, moottoripyöräilijät ja muut ajoneuvot. Se pystyy arvioimaan sekä etäisyyden että suunnan.
Carl Johan Almqvistin mukaan teknologialla varustetut kuorma-autot saattavat tulla markkinoille 5-10 vuoden aikana.
- Pääkomponentit ovat paikallaan, mutta teemme paljon lisää testejä, jotta varmistumme järjestelmän virheettömästä toiminnasta. Jos onnistumme ratkaisemaan nämä haasteet, tulevaisuus ilman kuorma-autojen ja kevyen liikenteen välisiä onnettomuuksia on käsillämme.
Tietoa "Non-Hit Car and Truck" -projektista:
- Projekti alkoi syyskuussa 2010 yhteistyössä Volvo Groupin, Volvo Car Corporationin, ÅF Groupin, HiQ:n, Mecelin sekä Chalmersin teknillisen korkeakoulun kesken.
- Päätavoitteena on ollut kehittää teknologiaa, joka vähentää onnettomuuksien riskiä sekä henkilöautoissa että kaupallisissa ajoneuvoissa. Erityisesti keskitytään tilanteisiin, joihin aktiiviset turvallisuusjärjestelmät ovat riittämättömät tänä päivänä.
- Projekti päättyy joulukuussa 2014, ja tutkimustulokset mahdollistavat uuden aktiivisen turvallisuusjärjestelmän kehittämisen. Sen oletetaan valmistuvan kaupallisten ajoneuvojen käyttöön 5-10 vuoden kuluttua.
Tietoa Volvo Trucksin nykyisistä aktiivisista turvallisuusjärjestelmistä:
- Hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin - edistyksellinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka on varustettu törmäysvaroittimella. Varoitin auttaa etukäteisvaroituksella ennaltaehkäisemään tarkkaavaisuuden herpaantumisesta aiheutuvia vakavia onnettomuuksia.
- Kaistanvaihtovahti - havaitsee kuolleessa kulmassa olevat ajoneuvot.
- Kaistavahti - monitoroi kuorma-auton sijaintia tiehen nähden. Kun se havaitsee kuorma-auton ajelehtivan kaistan ulkopuolelle, hälytysjärjestelmä varoittaa kuljettajaa, jotta hän ehtii reagoimaan ennen kuin mahdollinen onnettomuus tapahtuu.
- Kuljettajan vireystilan valvonta - varoittaa väsyneitä kuljettajia ja kehottaa heitä pitämään taukoa.