Dacia tekee paluun tila-autoluokkaan

03.09.2021 11.24

 dacia_jogger_4.png

Paljon helposti muunneltavaa tilaa kohtuuhintaan. Siinä on kiteytettynä uuden Dacia Joggerin ajatus. Dacia liittää uutuudessaan mainiolla tavalla farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaita ominaisuuksia yhteen pakettiin. Suomeen Dacian uutuus saadaan keväällä 2022.

Dacia on luonut lyhyessä ajassa täysin uuden malliston, jonka neljänneksi jäseneksi Jogger saapuu. Uusi 5- tai 7-paikkaisena myytävä Jogger on kokonaan uusi malli, joka tulee Logan MCV:n tilalle ja samalla se korvaa myös tila-auto Lodgyn. 

Dacia-malliston muut kolme tukipilaria ovat pieni taajama-ajoon tarkoitettu sähköauto Spring, kompakti Sandero-perhe sekä Duster-katumaasturi. Nyt esiteltävä Jogger päättää malliston kokonaisuudistuksen. Lisäksi Dacia-perhe kasvaa kahdella uudella mallilla, jotka esitellään vuoteen 2025 mennessä. 

dacia_jogger_3.png

Jogger muuttuu moneksi

Uusi Dacia Jogger on jotain ennennäkemätöntä nimeään myöten. Nimi, jonka voisi kääntää suomeksi lenkkeilijäksi, viittaa ulkoiluun ja positiiviseen energiaan. Dacia haluaa viestittää Joggerin olevan oiva auto kaikille, joilla on harrastuksia ja mahtavien tilojensa ansiosta se sopii suurellekin perheelle. 

”Dacia luo uudelleen 7-paikkaisen perheauton uuden Joggerin myötä. Uusin monikäyttöinen lisä mallistoon kuvastaa Dacian perheen yhdessäoloon ja harrastamiseen liittyvää henkeä. Jogger on auto, joka on aina valmis seikkailuun. Uutuus havainnollistaa Dacian sitoutumisen tehdä sujuva liikkuminen mahdolliseksi kaikille suuria perheitä myöten. Dacia Jogger tulee myös aikanaan olemaan merkin ensimmäinen hybridi.”

Denis Le Vot, Dacian pääjohtaja

Muotoilultaan Jogger noudattaa Dacian tyyliä, joka on yhtä aikaa tarkoituksenmukainen ja muodikas. Korin yksityiskohdilla on esteettisten arvojen lisäksi myös aina käytännönläheinen merkitys. Esimerkiksi perän pystyt valot auttoivat tekemään takaluukusta erittäin leveän. Muotoilussa on katumaasturimaisia piirteitä, joille löytyy myös katetta, sillä Joggerin maavara on peräti 200 mm. 

Edessä ja takana on ledivalot, joissa on Dacian tunnusmerkki, Y-kuvio. Ledeillä säästetään energiaa, minkä lisäksi ne antavat enemmän valoa ja lisäävät siten turvallisuutta. Ovien kahvat sulautuvat hyvin koriin pienentäen ilmanvastusta, ollen tietysti samalla helppokäyttöiset. Paremmissa varustetasoissa on Sandero Stepwayn tapaan älykkäät kattokaiteet, jotka saa ilman erillisiä työkaluja käännettyä tukevaksi kattotelineeksi. 

dacia_jogger_1.jpg

Pitkä akseliväli varmistaa runsaat sisätilat

Joggerissa käytetään nykyisen Sanderon tapaan uuden aikakauden Dacia-malleihin tarkoitettua CMF-B -perusrakennetta. Moderni rakenne on erittäin jäykkä, mikä yhdessä tukevan korin kanssa lisää turvallisuutta ja parantaa mukavuutta. Joggerin turvallisuus on korkealla tasolla myös monien passiivista ja aktiivista turvallisuutta lisäävien varusteiden ansiosta. 

Akseliväli on peräti 2,9 metriä, mikä on mainio lähtökohta runsaille tiloille 4,55 metrin pituisessa korissa. Dacia Jogger on luokkansa tilavin markkinoilla oleva auto. Niin etuistuimet kuin toisen rivin penkki on muotoiltu mukaviksi ja matkustajille on runsaasti jalka- sekä pääntilaa. Kätevän istuimen taittomekanismin ansiosta kolmannen rivin yksittäisistuimille pääsee helposti. Niillä tilat riittävät aikuisillekin, mikä ei ole tyypillistä tämän kokoisille 7-paikkaisille autoille. Joggerin tavaratila on todella kookas, sillä 5-paikkaisessa versiossa se on peräti 708 litran kokoinen. Kun 7-paikkaisessa versiossa on kaikki istuimet käytössä, tavaratila on 160 litran kokoinen. Viiden matkustajan kanssa tavaratilaa on 565 litraa. Tärkeää on myös tavaratilan pituus, joka on peräti 1,15 metriä kahden istuinrivin ollessa käytössä. Kun vain edessä on matkustajia, tila kasvaa yli 1,8 kuutiometrin suuruiseksi. Käytännöllisyyttä lisäävät tavaroiden kiinnityskoukut, kassikoukut ja 12 voltin virtapistoke. 

dacia_jogger_2.jpg

Miellyttävä matkustamo

Mahtavat tilat tuovat omalta osaltaan Joggeriin mukavuutta, minkä lisäksi muotoilijat ovat luoneet viihtyisän sisustuksen materiaaleilla ja varusteilla. Perusmallia lukuun ottamatta kojelaudassa on kangasta, joka jakaa sen kahteen osaan ja samaa kangasta on myös oviverhoiluissa. 

Parhaiten varustelluissa Joggereissa on toisella rivillä matkustaville omat pöydät, joissa on vielä säätömahdollisuus. Kolmannen rivin matkustajillakin on kyynärnojat ja heillä on hyvä näkyvyys suurista ikkunoista. Matkustamon valaistuksessa löytyy oma valo kaikille kolmelle istuinriville. 

Tieto-viihdejärjestelmissä on valinnan varaa. Perustaso on Media Control, jossa älypuhelin yhdistetään osaksi auton järjestelmää. Puhelin on telineessään helposti käden ulottuvilla ja niin musiikki kuin viestit, puhelut ja navigointi saadaan toimimaan auton järjestelmän avulla. 

Media Displayssa on korkealle keskelle kojelautaa sijoitettu helppolukuinen, 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka on käännetty vähän kuljettajaa kohti. Käyttäjäläheiseen järjestelmään voi yhdistää myös oman älypuhelimen. Media Nav lisää kokonaisuuteen vielä navigoinnin ja sen reitittimen ansiosta järjestelmään voi liittyä langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös kuusi kaiutinta ja kaksi USB-porttia. 

Kaikki Joggerit ovat hyvin varusteltuja, sillä jo perustasossa on vakiona muun muassa ohjauspyörän katkaisimista toimivat vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin. Myös älypuhelimen teline ja ajotietokoneen 3,5-tuumainen ruutu löytyvät kaikista Joggereista. Varustetason mukaan joko vakiona tai lisävarusteena ovat mm. automaatti-ilmastointi, digitaalimittaristo, älyavain, peruutuskamera ja sähköinen käsijarru. 

Pian myös hybridinä

Dacia Jogger tulee myyntiin täysin uudella TCe 110 -moottorilla varustettuna. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen suorasuihkutusmoottori kehittää 81 kW (110 hv) ja 200 Nm vääntömomentin. Sen parina on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 

Uudessa TCe 110 -moottorissa on paljon teknisiä ratkaisuja, joilla lisätään tehoa, pienennetään polttoaineen kulutusta ja vähennetään hiilidioksidipäästöjä. Ensinnäkin moottorissa on kevytmetallinen sylinterilohko, joka tekee siitä kevyen. Venttiilien ajoitus on muuttuva, minkä lisäksi myös öljypumpun tilavuus vaihtelee tarpeen mukaan. Moottori on suunniteltu antamaan hyvä ajotuntuma ja käyttämään jokainen polttoainepisara mahdollisimman tarkkaan. 

Vuoden 2023 aikana bensiinimoottorin rinnalle tulee hybridi, joka on Dacian ensimmäinen. Samalla Joggerista tulee markkinoiden halvin 7-paikkainen hybridi. Tulevassa hybridissä on sama E TECH-järjestelmä kuin Renault Cliossa eli voimalinjassa on 1,6-litrainen bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Tekniikka suo mahdollisuuden ajaa kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta sähköllä. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä ja säästöä bensiinimoottoriseen verrattuna tulee enimmillään 40 prosenttia. 

Suomen malliston osalta Dacia Joggerin tiedot tarkentuvat vuoden 2022 alkupuolella.

04.10.2021 16.30Odotettu kaasu- ja sähköautojen tukipaketti lausuntokierrokselle - jopa 50 000 euron tuki mahdollinen
04.10.2021 13.01Valmetille tilaus pehmopaperilinjasta Arkhbum Tissue Groupilta Venäjältä
04.10.2021 12.10Milwaukeen "akku-takkien" -mallisto kasvaa ja kehittyy
04.10.2021 11.38Mäkinen ylti Sisulla kahdesti palkintosijoille Espanjan ratakuorma-autosarjassa
04.10.2021 10.00Suuria tilauksia Hiab USA:lle - ajoneuvotrukkien tuotantokapasiteettia lisätään
04.10.2021 9.11Nuorten metsien harvennuksista lisää pienpuuta energiakäyttöön
04.10.2021 8.00Energian kokonaiskulutus kasvoi 3 prosenttia tammi-kesäkuussa
03.10.2021 14.30Kuljeta vain kannattavat kilometrit Diffo Profit -ohjelmiston avulla
03.10.2021 10.00Uuden sukupolven Komatsu Comfort Ride - loistouutisia kaikille kuormatraktorin kuljettajille
01.10.2021 23.44KATSO TÄSTÄ 1.10. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
01.10.2021 18.30"Pitäisikö olla huolissaan"???
01.10.2021 12.30Pitkät toimitusajat näkyvät uusien autojen ensirekisteröinneissä
01.10.2021 10.02Turvallisuutta ja taloudellisuutta Volvo Älykäs Rengaspalvelulla
30.09.2021 17.11Uusi julkaisu metsäalan tulevaisuuksista ymmärtää menneisyyksiä
30.09.2021 12.33Ilmoittaudu tästä Volvo Trucksin 12.10.2021 järjestämään sähköisten kuljetusratkaisujen virtuaalitapahtuman
30.09.2021 11.44Äänekosken biotuotetehtaalla valmistaudutaan vuosihuoltoseisokkiin
29.09.2021 19.20HUOMIO! Vielä ehdit mukaan juonnolla tämän viikon perjantain Hyviä uutisia! lähetykseen
29.09.2021 14.44Raikkaampi Renault - Suomen ensimmäinen Renault Trucks D Wide 320 CNG JKK Couriers Oy:lle
29.09.2021 14.41Scania ihmisen asialla
29.09.2021 14.01Nina Uschanov on Volvo Trucksin uusi Marketing Communications & PR Manager
29.09.2021 13.33Renault ja Verhoomo Sorsa ambulanssiyhteistyöhön - Ensimmäinen auto Tampereelle
28.09.2021 18.10Keslalle runsaan 5 miljoonan euron puutavara-autonosturitilaukset Venäjältä
28.09.2021 17.01MANin uuden moottoritehtaan rakennustyöt käynnistyivät Nürnbergissä
28.09.2021 14.35Nissan uudistaa hyötyajoneuvovalikoimaa: Esittelyssä täysin uusi Townstar-pakettiauto
28.09.2021 14.20Mika Mäkinen testaa Sisunsa vauhtia Espanjassa
28.09.2021 13.03Traton yhtymän uuden moottoritehtaan rakennustyöt käynnistyivät Nurembergissä
28.09.2021 12.00Rengon sahalla vuosihuoltoseisokki 2.10. alkaen
28.09.2021 11.01Valmet toimittaa haihduttamon uusinnan Grasim Industriesin sellutehtaalle Intiaan
28.09.2021 10.41Painavammat autot vaativat renkailta enemmän - mitä huomioida sähköautojen ja katumaasturien rengasvalinnassa?
28.09.2021 10.00Kemera-tuettuja metsänhoitotöitä on tehty neljänneksen edellisvuosia vähemmän - ympäristötuen käyttö viime vuoden tasolla
27.09.2021 17.22Yksityisteiden puusillat -ideakilpailun voitto Karelia-nimiselle CLT-siltaratkaisulle
27.09.2021 17.00Valmet toimittaa päällystetyn kartongin valmistuslinjan ja valkaistun kemitermomekaanisen massan (BCTMP) tuotantolinjan asiakkaalleen Aasiassa
27.09.2021 16.00Proforest oli onnistunut avaus metsäalan tapahtumille poikkeusajan jälkeen
27.09.2021 12.53Nimitykset: Renault Trucks - Jaakko Pitkäranta vahvistamaan Etelän Renault Trucks kuorma- ja pakettiautomyyntiä
26.09.2021 11.00Dachser Finland investoi biokaasukäyttöisiin kuorma-autoihin
25.09.2021 14.33Ponsse on neljättä vuotta peräkkäin Suomen maineikkain yritys
24.09.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 24.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! erikoislähetys Proforest messuilta - kone ja kuljetusalan mielenkiintoisia tunnelmia...
23.09.2021 14.15LUE TÄSTÄ! Syksyn jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 156 sivua kone- ja kuljetusalan asiaa
23.09.2021 11.30Proforestissa esillä täysin uusi 10-tonnin kuormainrotaattori
23.09.2021 11.00Uudet EU-rengasmerkinnät auttavat autoilijaa
22.09.2021 21.00Huomio Proforest-messujen näytteilleasettajat! Lähde mukaan Hyviä uutisia! -erikoislähetykseen osastonne esittelyvideolla
22.09.2021 10.30Pohjois-Karjalan rakennusperintöavustukset haussa
22.09.2021 9.45Ojitetut suometsät on uusimmissa tutkimuksissa tunnistettu yhdeksi merkittäväksi vesistökuormituksen lähteeksi
22.09.2021 8.45Peugeotin sähköpakettiauto-uutuus e-Partner sai Suomen hinnat
21.09.2021 17.30Mercedes-Benz sähkökuorma-automallisto laajenee
21.09.2021 16.44SKAL laskee raskasta liikennettä ympäri maata
21.09.2021 9.33Ha-Sa parantaa laatuaan ja pienentää hiilijalanjälkeään Valutecin uuden TC-kanavakuivaamon myötä
20.09.2021 16.11Tehokkaassa STIHL HT 135 -oksasahassa on nyt uusi, entistä kevyempi kulmavaihde
20.09.2021 9.45Juupajoen Koskitien läpikulkuyhteys suljetaan liikenteeltä tietyön ajaksi
20.09.2021 8.22Valmet toimittaa ulkopakkauskartonkikonelinjan Kipas Kagıtille Turkkiin
19.09.2021 11.00Uusi puun varastointiopas valmistunut - tutustu tästä
19.09.2021 8.57Junavaunupankot ja Terminatorit palvelevat toisiaan
18.09.2021 12.33Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä kasvoi vuoden 2021 toisella neljänneksellä
17.09.2021 23.11KATSO TÄSTÄ 17.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
17.09.2021 10.12Ford tuo kevythybridivoimansiirron pienten pakettiautojen luokkaan
16.09.2021 17.00Metsä Group suunnittelee uuden kertopuu-tehtaan rakentamista Äänekoskelle
16.09.2021 12.21Ponsse webinaari harvennusratkaisuista 29.9. ilmoittaudu mukaan
15.09.2021 11.00Uusi Nokian TR Forest 2 -rengas tarjoaa metsissä koeteltua lujuutta ja vakautta kevyille sekä keskiraskaille metsätraktoreille
14.09.2021 16.11Metsäteollisuus ry: Puukauppa on hyvässä vauhdissa
14.09.2021 13.44Akkutehtaan avajaiset Uudessakaupungissa
14.09.2021 8.00Scanian teliakselivalikoima laajenee
13.09.2021 15.34Nimitykset: Tommi Virta Komatsu Forest Oy:n myynnin ja markkinoinnin johtajaksi
13.09.2021 12.00Metsä Group käynnistää tänään haun tammikuussa 2022 alkavaan oppisopimuskoulutukseen
12.09.2021 20.36Uusi Terminator pankkohinnasto ja auto- sekä pv. sarjojen tarjoushinnat.
12.09.2021 18.11Luke ja Lapin AMK testaavat koirien hyödyntämistä metsätuhojen havainnoimisessa
12.09.2021 17.44AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Express Blue dCi 95 3.3 m3 - Torpparista siniveriseksi
11.09.2021 16.40Kotimainen dieselpolttoaineen lisäaine tuo paljon hyötyä raskaaseen kalustoon
10.09.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 10.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
09.09.2021 11.00Päivi Suutari MM Kotkamillsin toimitusjohtajaksi
09.09.2021 9.00Bridgestone EMIA ja EVBox Group laajentavat yhteistyössä Euroopan sähköautojen latausinfrastruktuuria
08.09.2021 16.00VTT kehittää uutta metsähiilipalvelua helpottamaan metsän hiilitaseiden seurantaa
08.09.2021 11.00Westas valitsi Valutecin toimittajakseen investoidessaan kahdelle sahalleen
08.09.2021 9.08Garmin tuo autoista tutun 360 asteen kamerajärjestelmän venepuolelle
07.09.2021 16.00Oy Sisu Auto Ab toimittaa SISU Timber ja SISU Hauler kuorma-autoja Innovation LLC Group yhtiölle Rusichi Ltd:lle
07.09.2021 9.44Cargotec ja SSAB suunnannäyttäjiksi fossiilivapaan teräksen käytössä lastinkäsittelyalalla
06.09.2021 16.00Uusi täyssähköinen Ford E-Transit ensiesittelyssä Euroopassa
06.09.2021 12.22Motor Transport Awards: Renault Trucksin Z.E. sähköautomallisto voitti teknisen laadun palkinnon Iso-Britanniassa
06.09.2021 12.00Neste laajentaa uusiutuvan polttoöljyn jakelun koko Suomeen
05.09.2021 11.11Tuulilasin puhdistaminen on tärkeä liikenneturvallisuusteko
04.09.2021 20.00Liity Ammattilehden YouTube-kanavan tilaajaksi - tarjolla mielenkiintoisia alan videoita ja Hyviä uutisia! lähetys joka viikko
04.09.2021 14.44Lakiesitys sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta eduskunnalle
04.09.2021 14.22Energia- ja liikenneveroja maksettiin 4,5 prosenttia vähemmän vuonna 2019
03.09.2021 23.25KATSO TÄSTÄ 3.9. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
03.09.2021 19.00Metsä Fibren Rauman sahan rakennustyömaan kuulumisia elokuussa
03.09.2021 11.35Polestarin mallisto laajenee edullisempaan suuntaan
03.09.2021 11.24Dacia tekee paluun tila-autoluokkaan
03.09.2021 8.22Kemira investoi ASA-liimojen tuotantoon Kiinassa
02.09.2021 15.33Citroen ë-Jumpy on täyssähköpakettiautojen markkinajohtaja
02.09.2021 12.30Dacia Duster on uudistunut ja sen saa jatkossa myös automaattivaihteistolla
02.09.2021 10.10Kierrätyslannoitteita valmistava Ecolan Yaran omistukseen
02.09.2021 10.00Nokian CT -perävaunurenkaan kantavuus paranee entisestään
01.09.2021 14.20Ivecon korjaamotoiminnot Espoossa uudelle toimijalle
01.09.2021 12.01Hyötyautojen ensirekisteröinnit vahvassa kasvussa - Raskaiden kuorma-autojen rekisteröinnit liki tuplaantuivat elokuussa
01.09.2021 10.44Scania Suomi ja Lasten Klinikoiden Kummit ry vierailevat Teemu-nallen kanssa päiväkodeissa kertomassa liikenneturvallisuudesta
01.09.2021 9.22Dafo Brand Ab on ostanut Turvata Oy Ab:n
01.09.2021 8.11Uusi työkonealan verkkokoulutus opastaa päästöjen vähentämiseen
31.08.2021 18.11Ylä-Lapin riekkokanta lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa
31.08.2021 14.55Valmetin toimittama OptiConcept M -kartonkikone käynnistettiin onnistuneesti Klabinin Puma-projektissa Brasiliassa
31.08.2021 8.00Terminaalihaketuksen osuuden kasvu jatkui
31.08.2021 7.55Neste tuo ensimmäisenä Suomeen liikennepolttoaineiden päästöjä seuraavan palvelun yrityksille

Näytä lisää »