Traton yhtymän uuden moottoritehtaan rakennustyöt käynnistyivät Nurembergissä28.09.2021 13.03 MAN Truck & Bus:n uudessa tehtaassa tullaan valmistamaan huippuluokan dieselmoottoreita kaikille konsernin kuorma-automerkeille. MAN, Scania ja Navistar -merkkien yhteistyömoottorien valmistus käynnistyy uudessa tehtaassa vuoden 2024 aikana.
MAN ja Scania ovat kehittäneet vuodesta 2017 alkaen tätä uutta moottorikonseptia, jolla tähdätään tiukentuvien ympäristösäädöksien saavuttamiseen ja vähennetään edelleen CO2-päästöjä.
”Keskitymme erityisesti linja-autojen ja kuorma-autojen akkukäyttöisten sähköisten ajojärjestelmien kehittämiseen. Olemme yksi Euroopan johtavista raskaiden ajoneuvojen valmistajista myös tällä alalla. Samaan aikaan johdamme vetyyn perustuvan voimalinjan tutkimusta Nurembergissä. Yhteistyössä tehty kehitystyö ja täysin uuden sukupolven dieselmoottoreiden valmistus raskaan liikenteen segmenttiin, jotka tulevat olemaan lajinsa viimeisiä auttaa meitä monin tavoin. Emme ole ainoastaan kehittäneet ainutlaatuista moottorialustaa vaan olemme samalla luoneet liikkumavaran niin taloudellisesti kuin henkilöstön kannaltakin, ja jota voimme käyttää päästöneutraalien ajojärjestelmien kehittämiseen. Luonnollisesti työskentelemme läheisesti tällä alueella muiden partnereidemme kanssa TRATON-konsernissa ja Volkswagen-konsernissa”, sanoi MAN Truck & Busin tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava johtaja Frederik Zohm. MANin tehdas Nurembergissä valmistaa CBE-sukupolven (Common Base Engine) moottoreita vuodesta 2024 eteenpäin – arviolta samaan aikaan kun MANin pitkän matkan täyssähköisten kaupallisten ajoneuvojen sarjavalmistus alkaa Münchenissä. Näissä ajoneuvoissa käytetyt sähköiset voimalinjat valmistetaan myös Nurembergissä. Perinteisiin polttomoottoreihin perustuvat ja tulevaisuuden täyssähköiset akkukäyttöiset voimalinjat valmistetaan tulevaisuudessa Nurembergissä osana teknologista siirtymää. Nyt kun MAN muuttaa strategista fokustaan, Nurembergin tehtaasta tulee yrityksen päätehdas, joka on vastuussa sekä perinteisestä polttomoottoriteknologiasta että vaihtoehtoisista teknologioista. Tässä pystyy näkemään kirjaimellisesti raskaiden ajoneuvojen toimialan muutoksen. Uusi CBE-sukupolven moottoreiden tuotantohalli rakennetaan lähelle tulevaisuuden tuotantotiloja, jossa valmistetaan täyssähköisiä akkukäyttöisiä voimalinjoja, ja jossa sijaitsee myös vetykäyttöisten ajoneuvojen testaustilat. Emme voi sanoa dieselkäyttöisille ajoneuvoille hyvästi vain painalla nappulaa. Kyseessä on enemminkin vierityspalkki”, sanoo MANin voimalinjojen tuotannosta ja Nurembergin tehtaasta vastaava johtaja Ulrich Zimmer. |