AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor Double Cab 4x4 - Tuunattu työjuhta07.12.2019 11.00
Uusi Ford Ranger Raptor mukailee räväkällä ulkonäöllään ja korotetulla alustallaan sekä urheilullisella sisustallaan onnistuneesti USA:ssa myytävää 450 hevosvoimaista F-150 Raptor -esikuvaansa. Amerikan serkkuun verrattuna lievä pettymys on tarjolla konehuoneen puolella, missä on ”vain” perusmallin 213 hevosvoimainen voimanlähde - toki hyvin vääntävänä ja polttoainetaloudellisena. (kuva: Ford Ranger Raptorin keulaa koristaa USA -mallin etumaski. Maastoajoon optimoitu alusta tarjoaa 283 mm maavaraa ja 850 mm:n kahlaussyvyyden. Raptorissa on vakiomallia suuremmat etujarrut, 17-tuumaiset vanteet ja karkeakuvioiset renkaat.) Ford Ranger Raptorin ulkoinen tavaramerkki on Ford F-150 Raptorista lähes suoraan lainattu etusäleikkö ja vahvasti levitetyt lokasuojat. Molemmilla kyljillä on levät astinlaudat, joiden tarpellisuutta voi perustella vaikka kiveniskusuojina. Uudelleen muotoillussa takapuskurissa on integroitu paikka irrotettavalle vetokoukulle, ja auton vetopaino on 2 500 kg. Uudelleen muotoillun etupuskurin yhteydessä on kaksi hinauskoukkua, joiden enimmäiskuormitus on 4 635 kg ja takaosan kahden hinauskoukun 3 863 kg. 1 560 x 1 575 mm:n kokoiselle lavalle sopii kelvollisesti vaikkapa polttoainesäiliö tai hiekoituslaite. Ranger Raptorin voimanlähteenä on 2,0-litrainen EcoBlue -kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 500 Nm. Vaihteistona on Fordin uusi kymmenvaihteinen automaattivaihteisto. Amerikan vastineen voimanlähteenä on niin ikään tuplaturbomoottori, joskin 450 hevosvoimaisena V6 bensiinimoottorina. Ohjaamo on urheilullisia etuistuimia ja monia koristetikkauksia sekä pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta vakiomallinen. (kuva: Uusi Ford Ranger Raptor 4x4 tekee sisustaa myöden kunniaa isoveli F-150 -mallille.) Rajuunkin käyttöön Viisipaikkaisen Ranger Raptorin hintalappu nousee Suomessa lähes sataan tuhanteen euroon. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kanssa hinta kohoaa jo kuusinumeroiseksi. Vastaavalla moottori-vaihteistopaketilla ja kaikilla tarjolla olevilla herkuilla pakatun Ford Ranger Wildtrakin hintapyynti on yli 25 000 euroa pienempi. Antaako Ranger Raptor sitten sijoitetulle rahalle vastinetta? Se riippuu paljolti auton käyttötarkoituksesta. Jos tarkoituksena on erottua massasta tai työmaat ovat tavallistakin haastavampien taipaleiden takana, niin miksipä ei. Suoritusarvojen valossa Ranger Raptor yltää vertailussa vasta kolmannelle tilalle VW Amarokin ja Mersun X-sarjan perään. Kun vertailupohjaksi otetaan alustaratkaisut, Raptor kipuaa kevyesti korkeimmalle korokkeelle. Raptorin rajua käyttöä silmällä pitäen viritetty alusta on kerrassaan onnistunut. Raideväli on 150 mm leveämpi ja maavara on 51 mm korkeampi kuin Ranger XLT ‑mallissa. Jousituksen ja iskuvaimennuksen toteutus on annettu, isoveli F-150 Raptorin tapaan, aavikkokilpa- autoihin erikoistuneen FOX Racingin tehtäväksi. Katsaus Raptorin alustaan paljastaa etummaisten alatukivarsien vaihtuneen teräksistä prässätyistä alumiinisiin ja vahvemmin muotoilluihin vaihtoehtoihin. Vaimennin-tolpat ovat niin ikään vakiota jämäkämmät. Taka-akselin jousitus on toteutettu perusmalleista poiketen kierrejousin, mikä yhdessä Watt -tuennalla jalostetun taka-akselin kanssa tuo lava-autoon maasturin ajomukavuuden ja vakauden. Töyssyjen tahdissa pomppiva takapää loistaa poissaolollaan. Fordin mukaan FOX-iskunvaimentimet vaimentavat jousituksen liikkeitä äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, minkä ansiosta auton maastoajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista, mikä takaa mukavan ajettavuuden. Etuiskunvaimentimen liikerata on 32 prosenttia ja takaiskunvaimentimen 18 prosenttia aiempaa pitempi. (kuva: Taka-akselin jousitus on toteutettu perusmalleista poiketen kierrejousin, mikä yhdessä Watt -tuennalla jalostetun taka-akselin kanssa tuo lava-autoon maasturin ajomukavuuden ja vakauden.) Alustamuutosten ja ajotietokoneesta käsin valittavien, muun muassa moottorin polttoaineensyöttöön ja vaihteiston vaihtamislogiikkaan vaikuttavien ajotilavaihtoehtojen ansiosta Ranger Raptor on poikkeuksellisen pätevä ja ennen kaikkea hauska vietävä kapeilla ja huonokuntoisilla sorateillä ja syksyn sateiden pehmentämässä maastossa. Kiitoksen sanan saavat mallissa vakiona olevat 285/70 R17 koon BF Goodrich All-terrain -renkaat, jotka ottavat vastaan osan jousituskuormituksesta, mutta ennen kaikkea tarjoavat äärimmäistä pitoa ja imevät suurimmat maantiestä nousevat melut sisuksiinsa. Massiivisille renkaille onkin tarvetta, sillä Raptorissa on vakiomallia suuremmat ja tehokkaammat jarrut. Reilut 200 hevosvoimaa, väkevä vääntö ja osittain pois kytkettävä luistonesto tarjoavat mahdollisuuden paitsi vallattomaan hauskanpitoon myös ripeään matkantekoon. Ranger Raptorissa kuljettaja voi valita mieleisensä yhteensä kuudesta eri maasto-olosuhteisiin ja ajotilanteisiin sopivasta ajotilasta. Vakioasetuksen ja Sport-tilan lisäksi tarjolla on useita erilaisiin maasto-olosuhteisiin ja liukkaille alustoilla tarkoitettuja ajotiloja. Kokeilussa koukuttavimmaksi vaihtoehdoksi valikoitui nopean maastoajon BAJA ajotila, joka tuo Raptorin kulkuun häivähdyksen isoveli F-150:n räjähtävästä suorituskyvystä. Mustangista tuttu 10-vaihteinen automaatti mukautuu moitteetta ja asiallisesti eri ajotilanteisiin. Ajotilanteen niin vaatiessa kuljettaja voi ”pykältää” vaihteistoa myös ohjauspyörään ympätyistä vaihdevivuista. Hämmennystä tuottaa moottorin äänien korostaminen akustisin keinoin. Lähtökohtaisesti lähes äänettömästi käyvän nelipyttyisen tuplaturbo-dieselin käyntiääneen on luotu keinotekoisesti viisipyttyisen moottorin äänimaailmaa, mikä peittoaa miellyttävyydessään useimman tarjolla olevan radiokanavan ohjelmatarjonnan. Persoonallinen vaihtoehto Kokonaisuutena Ford Ranger Raptor on iloinen väripilkku Eurooppaan suunniteltujen lava-autojen tarjonnassa. Ford F-150 Raptorin pikkuveljeksi tituleeratun Raptorin parasta antia on erittäin asiallinen alusta ja kaikin puolin asillinen ajettavuus. Moottoripuolella on vielä tehojen suhteen kasvuvaraa, mutta hintapuoli alkaa olla tapissa. Tosin siitä on syyttäminen Suomen autoverojärjestelmää, joka rokottaa Raptor-asiakasta yli 40 000 euron autoverolla. Mahdollista kevyt kuorma-autoversiota odotellaan varmasti kuumeisesti monissa yrityksissä.
|