AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor Double Cab 4x4 - Tuunattu työjuhta

07.12.2019 11.00

rap1.jpg

Uusi Ford Ranger Raptor mukailee räväkällä ulkonäöllään ja korotetulla alustallaan sekä urheilullisella sisustallaan onnistuneesti USA:ssa myytävää 450 hevosvoimaista F-150 Raptor -esikuvaansa. Amerikan serkkuun verrattuna lievä pettymys on tarjolla konehuoneen puolella, missä on ”vain” perusmallin 213 hevosvoimainen voimanlähde - toki hyvin vääntävänä ja polttoainetaloudellisena. 

(kuva: Ford Ranger Raptorin keulaa koristaa USA -mallin etumaski. Maastoajoon optimoitu alusta tarjoaa 283 mm maavaraa ja 850 mm:n kahlaussyvyyden. Raptorissa on vakiomallia suuremmat etujarrut, 17-tuumaiset vanteet ja karkeakuvioiset renkaat.)

Ford Ranger Raptorin ulkoinen tavaramerkki on Ford F-150 Raptorista lähes suoraan lainattu etusäleikkö ja vahvasti levitetyt lokasuojat. Molemmilla kyljillä on levät astinlaudat, joiden tarpellisuutta voi perustella vaikka kiveniskusuojina. Uudelleen muotoillussa takapuskurissa on integroitu paikka irrotettavalle vetokoukulle, ja auton vetopaino on 2 500 kg. Uudelleen muotoillun etupuskurin yhteydessä on kaksi hinauskoukkua, joiden enimmäiskuormitus on 4 635 kg ja takaosan kahden hinauskoukun 3 863 kg. 1 560 x 1 575 mm:n kokoiselle lavalle sopii kelvollisesti vaikkapa polttoainesäiliö tai hiekoituslaite.

Ranger Raptorin voimanlähteenä on 2,0-litrainen EcoBlue -kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 500 Nm. Vaihteistona on Fordin uusi kymmenvaihteinen automaattivaihteisto. Amerikan vastineen voimanlähteenä on niin ikään tuplaturbomoottori, joskin 450 hevosvoimaisena V6 bensiinimoottorina.

Ohjaamo on urheilullisia etuistuimia ja monia koristetikkauksia sekä pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta vakiomallinen.

rap3.jpg

(kuva: Uusi Ford Ranger Raptor 4x4 tekee sisustaa myöden kunniaa isoveli F-150 -mallille.)

Rajuunkin käyttöön

Viisipaikkaisen Ranger Raptorin hintalappu nousee Suomessa lähes sataan tuhanteen euroon. Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kanssa hinta kohoaa jo kuusinumeroiseksi. Vastaavalla moottori-vaihteistopaketilla ja kaikilla tarjolla olevilla herkuilla pakatun Ford Ranger Wildtrakin hintapyynti on yli 25 000 euroa pienempi. Antaako Ranger Raptor sitten sijoitetulle rahalle vastinetta? Se riippuu paljolti auton käyttötarkoituksesta. Jos tarkoituksena on erottua massasta tai työmaat ovat tavallistakin haastavampien taipaleiden takana, niin miksipä ei. Suoritusarvojen valossa Ranger Raptor yltää vertailussa vasta kolmannelle tilalle VW Amarokin ja Mersun X-sarjan perään.

Kun vertailupohjaksi otetaan alustaratkaisut, Raptor kipuaa kevyesti korkeimmalle korokkeelle. Raptorin rajua käyttöä silmällä pitäen viritetty alusta on kerrassaan onnistunut. Raideväli on 150 mm leveämpi ja maavara on 51 mm korkeampi kuin Ranger XLT ‑mallissa. Jousituksen ja iskuvaimennuksen toteutus on annettu, isoveli F-150 Raptorin tapaan, aavikkokilpa- autoihin erikoistuneen FOX Racingin tehtäväksi.

Katsaus Raptorin alustaan paljastaa etummaisten alatukivarsien vaihtuneen teräksistä prässätyistä alumiinisiin ja vahvemmin muotoilluihin vaihtoehtoihin. Vaimennin-tolpat ovat niin ikään vakiota jämäkämmät. Taka-akselin jousitus on toteutettu perusmalleista poiketen kierrejousin, mikä yhdessä Watt -tuennalla jalostetun taka-akselin kanssa tuo lava-autoon maasturin ajomukavuuden ja vakauden. Töyssyjen tahdissa pomppiva takapää loistaa poissaolollaan.

Fordin mukaan FOX-iskunvaimentimet vaimentavat jousituksen liikkeitä äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, minkä ansiosta auton maastoajo-ominaisuudet ovat erinomaiset. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista, mikä takaa mukavan ajettavuuden. Etuiskunvaimentimen liikerata on 32 prosenttia ja takaiskunvaimentimen 18 prosenttia aiempaa pitempi. 

rap2.jpg

(kuva: Taka-akselin jousitus on toteutettu perusmalleista poiketen kierrejousin, mikä yhdessä Watt -tuennalla jalostetun taka-akselin kanssa tuo lava-autoon maasturin ajomukavuuden ja vakauden.)

Alustamuutosten ja ajotietokoneesta käsin valittavien, muun muassa moottorin polttoaineensyöttöön ja vaihteiston vaihtamislogiikkaan vaikuttavien ajotilavaihtoehtojen ansiosta Ranger Raptor on poikkeuksellisen pätevä ja ennen kaikkea hauska vietävä kapeilla ja huonokuntoisilla sorateillä ja syksyn sateiden pehmentämässä maastossa. Kiitoksen sanan saavat mallissa vakiona olevat 285/70 R17 koon BF Goodrich All-terrain -renkaat, jotka ottavat vastaan osan jousituskuormituksesta, mutta ennen kaikkea tarjoavat äärimmäistä pitoa ja imevät suurimmat maantiestä nousevat melut sisuksiinsa. Massiivisille renkaille onkin tarvetta, sillä Raptorissa on vakiomallia suuremmat ja tehokkaammat jarrut.

Reilut 200 hevosvoimaa, väkevä vääntö ja osittain pois kytkettävä luistonesto tarjoavat mahdollisuuden paitsi vallattomaan hauskanpitoon myös ripeään matkantekoon. Ranger Raptorissa kuljettaja voi valita mieleisensä yhteensä kuudesta eri maasto-olosuhteisiin ja ajotilanteisiin sopivasta ajotilasta. Vakioasetuksen ja Sport-tilan lisäksi tarjolla on useita erilaisiin maasto-olosuhteisiin ja liukkaille alustoilla tarkoitettuja ajotiloja. Kokeilussa koukuttavimmaksi vaihtoehdoksi valikoitui nopean maastoajon BAJA ajotila, joka tuo Raptorin kulkuun häivähdyksen isoveli F-150:n räjähtävästä suorituskyvystä. 

Mustangista tuttu 10-vaihteinen automaatti mukautuu moitteetta ja asiallisesti eri ajotilanteisiin. Ajotilanteen niin vaatiessa kuljettaja voi ”pykältää” vaihteistoa myös ohjauspyörään ympätyistä vaihdevivuista. 

Hämmennystä tuottaa moottorin äänien korostaminen akustisin keinoin. Lähtökohtaisesti lähes äänettömästi käyvän nelipyttyisen tuplaturbo-dieselin käyntiääneen on luotu keinotekoisesti viisipyttyisen moottorin äänimaailmaa, mikä peittoaa miellyttävyydessään useimman tarjolla olevan radiokanavan ohjelmatarjonnan.

Persoonallinen vaihtoehto

Kokonaisuutena Ford Ranger Raptor on iloinen väripilkku Eurooppaan suunniteltujen lava-autojen tarjonnassa. Ford F-150 Raptorin pikkuveljeksi tituleeratun Raptorin parasta antia on erittäin asiallinen alusta ja kaikin puolin asillinen ajettavuus. Moottoripuolella on vielä tehojen suhteen kasvuvaraa, mutta hintapuoli alkaa olla tapissa. Tosin siitä on syyttäminen Suomen autoverojärjestelmää, joka rokottaa Raptor-asiakasta yli 40 000 euron autoverolla. Mahdollista kevyt kuorma-autoversiota odotellaan varmasti kuumeisesti monissa yrityksissä. 

 

16.12.2019 14.58Stora Enson Enocellin tehtaan uusi liukosellulinja valmistunut
16.12.2019 14.00MAN eTGE -täyssähköpakettiautoon merkittävä hinnanmuutos
16.12.2019 10.15Suvanto Trucks Sisu jälleenmyyjäksi
16.12.2019 10.11Continental myöntää maatalousrenkailleen 10 vuoden takuun
16.12.2019 10.10Stora Enson Enocellin tehtaan liukosellulinja valmistui
16.12.2019 8.00Hyundai kasvattaa KONA Electric -mallistoa
15.12.2019 20.22VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti valmistuu joulun aikana - jakelu heti uuden vuoden alussa
15.12.2019 18.44Komatsu Forest Oy uudisti organisaationsa - toiminnan painopiste siirtyi entistä enemmän palveluun
15.12.2019 18.10Edistyksellistä valoteknologiaa hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
15.12.2019 11.00Koneurakointi Jameko Oy: Sähköiset järjestelmät helpottavat yrityksen toimintaa
14.12.2019 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master L3H2 150 M6 Red Edition - Ammattiautoilijoiden tarpeeseen
14.12.2019 12.12Avoimien ovien päivä Maskussa 18.12. - Komatsu Forestin uusi yhteistyökumppani Atula Huoltopalvelut Oy esittelee toimintaansa
14.12.2019 11.01Seppo Toikkanen: Puunkorjuun kosmopoliitti operoi nyt kirjanpainajakuoriaisen tuhoalueilla
14.12.2019 7.00Uudet liikkumispalvelut tulisi suunnitella suoraan kaikille sopiviksi
13.12.2019 17.00Kasvaneiden massojen ja mittojen vaikutukset puutavaraperävaunujen komponenttivalintoihin
13.12.2019 15.55Ford sähköistää mallistonsa - markkinoille kolme hybridi-uutuutta
13.12.2019 15.15DAF City Turn Assist tekee kaupunkiajosta turvallisempaa
13.12.2019 13.06Henkilökuljetusyritysten kabotaasi viranomaisten yhteisvalvonnan kohteena Rovaniemellä
13.12.2019 10.45Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Ruotsin Mariestadiin
13.12.2019 9.00Kansantalouden tuotanto kasvoi lokakuussa vuodentakaisesta
12.12.2019 18.11Bioenergia ry:n uusi strategia tähyää hiilinegatiiviseen tulevaisuuteen
12.12.2019 17.11Hämeenlinnan joukkoliikenne vahvistuu kuudella biokaasubussilla
12.12.2019 16.43Ehdotus korotetuista poistoista vuosille 2020 - 2023 hyväksyttiin eduskunnassa
12.12.2019 9.21Äly hoi! -kisan parhaan videon palkinto seinäjoelle
12.12.2019 8.22MTK: Euroopan komission Green Deal on mahdollisuus Suomelle - EU:n tulisi tunnustaa metsien taloudellisen käytön merkitys
12.12.2019 8.20Metsäteollisuus: Green Deal ei tunnista metsien tuomia mahdollisuuksia
12.12.2019Rukiin kylvöt jäivät viimevuotisesta
11.12.2019 17.54EU rahoitti Suomen kaasumarkkinan avautumisen - Balticconnector-kaasuputken käyttöönottoa juhlittiin Suomessa ja Virossa
11.12.2019 17.33BR Mansikka Ab: Traktorihakkurilla Tornionjokilaaksossa
11.12.2019 17.00Savosta tukea puutavara-auton kuljettajapulan torjuntaan
11.12.2019 15.00Uusi Mercedes-Benz GLA: lisää luonnetta, lisää tilaa, lisää turvallisuutta
11.12.2019 12.01Stora Enson ja Sulapacin ympäristöystävällinen pilli markkinoilla - tuotteella on jo useita asiakkaita
11.12.2019 9.03Tulli: Jatkossa et voi tuoda omenaakaan EU:n ulkopuolelta ilman kasvinterveystodistusta
11.12.2019 9.00Kyllästysteollisuus haluaa tutkia Väylän lahokantiset sillat
10.12.2019 20.22Ponssen Markkinapäivä Iisalmessa nyt perjantaina 13.12.
10.12.2019 17.45Volvo Trucks sähköistää maansiirto- ja aluekuljetukset
10.12.2019 12.06Stora Enso mittasi polttoainetiedot sadoilla metsätyömailla - Tavoitteena päästöjen vähentäminen
10.12.2019 11.00Takseille yhtenäinen tapa ilmoittaa hinnoittelusta - määräys voimaan 1.2.2020
10.12.2019 10.44Autotuojat ja -teollisuus: itseajava auto vaatii tuekseen myös infran ja lainsäädännön kehittämistä
10.12.2019 10.40VR aloittaa rekrytoinnit Tampereen Ratikkaan - haku aukeaa 17.12.
10.12.2019 9.00Elomatic ja Betamet yhteistyöhön
10.12.2019 8.03Työmarkkinabarometri: Itä-Suomessa vahvimmat näkymät seitsemään vuoteen
09.12.2019 17.59Komatsu Forestin Rovaniemen huoltoon kaksi uutta tekijää vastamaan kasvaneeseen kysyntään
09.12.2019 15.34Kansainvälisen kaupan epävarmuus uhkaa kasvaa WTO:n riitojenratkaisun halvaantuessa
09.12.2019 12.39Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä
08.12.2019 14.30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistui
08.12.2019 12.30V-Kran ja Penz: Järkivaihtoehdot puutavaranosturiksi
08.12.2019 12.00Ähtärissä syksyn ruska oli väriltään vihreä - uusia John Deere metsäkoneita Jykylä & Pojat Oy:lle
07.12.2019 18.01Marraskuussa 2019 ensirekisteröitiin 8 680 uutta henkilöautoa
07.12.2019 16.01Harvennushakkuut yleistyvät vauhdilla Länsi-Kanadassa
07.12.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor Double Cab 4x4 - Tuunattu työjuhta
06.12.2019 16.11Nyt puhutaan puunkorjuun kuluttamasta polttoaineesta ja CO2-päästöistä
06.12.2019 13.31Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Sähkörekka lähestyy hiljaa...
06.12.2019 11.50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksi
06.12.2019 10.10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa
05.12.2019 21.50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda Kamiq
05.12.2019 10.44Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulku
05.12.2019 8.00Kaasuautojen määrä ennätyskasvussa - 10 000 kaasuajoneuvon raja ylittyi Suomessa
04.12.2019 18.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on selvinnyt
04.12.2019 14.03Metsä Groupin kesätyöhaku vauhtiin - oikeita töitä ja reilua palkkaa
04.12.2019 11.01Raskassarja-ketju - Vapaata suomalaista varaosakauppaa 30 vuotta
04.12.2019 11.00Jari Suominen Stora Enson uuden Forest-divisioonan johtajaksi
04.12.2019 10.40Scanialta uusi 9-litraisen ED95-bioetanolimoottori
03.12.2019 20.01Ammattilehden ja Kivirockin vaihtokonelehti valmistumassa - vielä ehdit mukaan ilmoituksella!
03.12.2019 15.47Audi e-tronin tekninen päivitys tuo lisää toimintamatkaa
03.12.2019 14.20Kuorma-autokorjaamo Mäkelä aloitti KESLA -autonosturimyynnin - avajaiset huomenna keskiviikkona 4.12.
03.12.2019 14.12Raiha Hydraulicsin verkkosivuilla joulukalenteri missä hyviä tarjouksia hydrauliikka tuotteista
03.12.2019 14.01Karl-Henrik Sundströmille Suomen Leijonan I luokan komentajamerkki
03.12.2019 9.34Suomen Rengaskierrätys ja Kuusakoski sopivat yhteistyön jatkosta
03.12.2019 9.30Lapin Kumi laajentaa Lahteen - kumisaappaiden korjaajasta valtakunnalliseksi rengasliikeketjuksi
03.12.2019 9.29Loctite tuo markkinoille autoilijan yleisliiman
03.12.2019 9.00Neste ja Mantsinen keräävät varoja nuorten syrjäytymistä ehkäisevään työhön
02.12.2019 16.00Metsä Fibre: Kutsu Kemin biotuotetehtaan hankesuunnittelun yleisötilaisuuteen 16.12.2019
02.12.2019 14.22Oulujärven Manamansalossa harvennetaan metsää
02.12.2019 13.30Scanian S-sarjan makuuohjaamojen mallinimike muuttuu - S vaihtaa paikkaa
02.12.2019 13.17Kamux laajentaa pääkaupunkiseudulla ostamalla Autosillan liiketoiminnan
02.12.2019 12.13Scania Suomi tehostaa päällirakennetoimintojaan - valmiit Scania SuperMax -ajoneuvot tulevat markkinoille
02.12.2019 12.12Kuorma-autojen rekisteröinnit yhä plussan puolella - Scania saavutti 1000 auton rajan
02.12.2019 10.01Specma Oy investoi tulevaisuuteen ostamalla HTR-Hydraulics Oy:n liiketoiminnan
01.12.2019 16.11Puutavara-autoilija Pasi Väänänen: Kaluston luotettavuus tärkein asia yrittäjälle
01.12.2019 14.50Ammattilehden Facebook sivujen tykkääjien määrä ylitti 10.000 - KIITOS KAIKILLE!
01.12.2019 11.00Näppituntuma ei pärjää konedatalle: Jatkuvasti kehittyvistä konedatan analysointiohjelmista on hyötyä metsäkoneyrittäjille
01.12.2019 10.00Ministeri Sanna Marin liikenne- ja televiestintäneuvostoon
01.12.2019 8.11Suometsien hoidon kilpailevat tavoitteet sovitettava yhteen
30.11.2019 18.22Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.900 tykkääjää ja yli 10.000 seuraajaa!
30.11.2019 15.40Kainuun Metsäkone Oy: Pitkää yhteistyötä metsäyhtiön ja konevalmistajan kanssa
30.11.2019 13.01Nyt on luvassa varmasti valkea joulu - voita HELLA LED lisävalo Ammattilehden Facebook kilpailussa!
30.11.2019 9.22KATSO VIDEO! Ammattilehden koeajosssa Volkswagenin uusi T6.1 -mallisto
30.11.2019 8.55Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
30.11.2019 8.11Metsäteho: Korjuukelpoisuuskartat laajasti käytössä
30.11.2019 7.00Uutta valtionhallinnossa: Traficom organisoituu osaamisalueiksi ja vaikuttavuusverkostoiksi
29.11.2019 17.01John Deere esittelee uuden H415HD -harvesteripään
29.11.2019 16.11Valmet toimittaa avainteknologiaa Bracellin uuteen sellutehtaaseen Brasiliaan
29.11.2019 16.01Kaikki liikennemuodot kattavan liikenneturvallisuusstrategian valmistelu käynnistyy
29.11.2019 12.30Turvemaiden vesiensuojelun tutkimustiedolle on tarvetta maa- ja metsätaloudessa
29.11.2019 11.00Suomen korkeimmalle puukerrostalolle Lighthouse Joensuulle Puupalkinto
29.11.2019 10.30Metsäalan asiantuntijat: Faktat pöytään metsäkeskustelussa
29.11.2019 9.00Uudet arviot metsätalouden vesistökuormituksesta
29.11.2019 8.00Mikkeliläinen Puuni poistaa hiilidioksidia ilmakehästä istuttamalla metsää kuntien joutomaille
29.11.2019 7.00Bruttokansantuote kasvoi 0,7 prosenttia edellisestä neljänneksestä

Näytä lisää »